Gå til innhold

Forbud mot GB datapakker?


Anbefalte innlegg

Største problemet er mobil bredbånd https://www.insidetelecom.no/artikler/det-finnes-en-plass-for-mobilt-bredband/506946

er vel tilbudet for båt eller hytte eller steder hvor det er siste utvei.

Nå er ikke 4g der det tilbys 5 frekvensbånd eller mere dårlig, men er jo på steder som oslo og der hvor det er mye folk, så totalsett vil ikke det dekke 100% befolkningen kan jo si fleste borettslag har vel fiber i leien men de som har enebolig har ofte dårlig konkuranse.

Husk at VDSL og slik forsvinner, så blir jo egentlig fiber eller mobilt bredbånd eller satelitt. Ingen av delene er særlig bærekraftig på lengere sikt, siden det blir dyrt å få raske hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mandela skrev (På 17.2.2021 den 21.29):

Jeg er usikker, før 4G+ (CA) var ikke 4G noe særlig heller, spesielt da volte og vowifi fortsatt ikke var tilgjengelig. Det er først de siste årene at 4G endelig har blitt bra. Når 5G blir tilgjengelig på flere bånd (høst 2021?), samtidig, og når nettverkene går fra non-standalone til standalone 5G, vil nok forskjellene mellom 5G og 4G bli tydeligere. Allerede nå er latency betydelig lavere på 5G enn 4G, og vil bli mye lavere etterhvert.

Jeg burde kanskje forklare litt hva jeg mente. For hvermannsen vil nok faktisk og daglig bruk ikke oppleves som forskjellig fra 4G til 5G. Vi teknonerder som sitter og måler latency, hastigheter/båndbredde ofte og ser på mobilmaster med et smil og tenker at dette er vår vei til verden.

Facebook, snapchat, instagram, nrk nett tv, alle streaming tjenestene vil oppleves som likt fra dag til dag fordi det ikke skjer store teknologiske forandringer som bruker ser forskjell på lenger. Alt oppleves som raskt nok ved god nok dekning.

Når det kommer til dekning, opplever jeg stadig at jeg må stå i et vindu og lete etter et signal for å ha en dugbar samtale. Det gjorde jeg på 90 tallet også. 😛

En annen ting er at når alle enheter emigrerer til 5G fra 4G en gang i fremtiden, vil også 5G merke belastning selv om teknologien legger opp til lavere latency. Man har fortsatt en delt ressurs å forholde seg til. Sånn har det vært ved uansett generasjonsskifte, dog på litt forskjellige måter da tjenester som eksisterer i dag, ikke nødvendigvis gjorde det før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja nå der 3g blir fjernet blir det færre band å velge mellom noen mobiler funger dårlig med enkelte band?

Screenshot_2021-02-22-17-47-35-121_com.android.phone.jpg

Hjelper lite å foretrekke 5g når det ikke er tilgjengelig.

Screenshot_2021-02-22-17-52-55-634_com.android.phone.jpg

Kan det være eldre 2g eller 4g mobiler som xiomi mi M5 ikke støtter nyere sendere? For er ganske ustabilt på noen SIM-kort.hvorfor ikke 4g blir delt vet jeg ikke?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...