Boumi Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) Hei, I forbindelse med boligkjøp trenger jeg hjelp til å tyde om veggene inne i en leilighet (selveier) er bærevegger eller ikke. Se tegning av leiligheten. Ellers kan jeg gi denne infoen: *Alle vegger er av mur, både ytter- og innervegger. *Innerveggene er omlag 15 cm brede. *Leiligheten er i øverste etasje Jeg ønsker å rive noen av veggene og kjøpet avhenger mer eller mindre av om innervegger er bærekonstruksjoner eller ikke. Går det an å tyde ut i fra tegningen? (aktuell leilighet innenfor røde linjer) Endret 11. februar 2021 av Boumi Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Jeg klarer ikke å tyde ut i fra dette. Hvilken vei går bjelkelaget? Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 Det er jeg usikker på. Om bjelkelag av tre så tror jeg ikke det er noe, hele bygget m vegger er laget i mur Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Innervegger i betong er som regel bærende Du må nok få tak i mer detaljerte plantegninger, aner ikke hvor man får slikt Regner med fra bygger eller arkitekt Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Kan være at det er enklere å gjette på bærevegger hvis du finner et flyfoto som viser hvordan takkonstruksjonen ser ut. Kunne du ha markert hvilke vegger du tenker å fjerne? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Tegninga gir ingen opplysningar som kan brukast til å avgjere kva som er bæreveggar. Eg kan sjølvsagt gjette på at veggane i trapperommet og korridoren er bærande, samt sjølvsagt ytterveggande. Men eg kan ikkje seie det sikkert utifrå ei skisse. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 18. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2021 Takk for svar til alle. Jeg endte med å ta med en med fagbakgrunn for å se på veggene, og han syns det var vanskelig å tyde selv inne i leiligheten uten å ha tegninger som viser. Det ble litt for mange usikkerhetsmomenter, så droppet kjøp. Men kjøpte en annen (med trevegger heldigvis hehe) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå