Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Godkjenning av senkesett

JensEA

Anbefalte innlegg

Hei. skulle i dag innom Vegvesenet for å få en godkjenning av et H&R senkesett til min bil. Dette er av type fjærer.

tilbakemeldingense som kom var i følge min egen mening usaklig av dem, her diskuterte vi mine frontlykter i nesten 10min, da den indre ringen lyser sterkere enn den ytterste, dette er en 2009 modell facelift, slik jeg har forstått det så er det pga ringene går i et slags 8-tall og pæren lyser direkte på den inderste og lyser ut på den ytterste ringen, derfor blir lyset svakere på yttersiden. Dette fikk jeg mangelapp på...

i tilegg har jeg orginale M-Sport felger 18" av type MV3- foran 8" 225/40R18 Bak 8.5" 225/40R18 fikk også mangellapp på disse da ifølge dem skulle dem være 255/35R18 bak og kunne derfor ikke godkjenne senkesettet.

4-Hjuls kontroll er godkjent og innforbi toleransene som er fra fabrikk. 

Ringte da en dekkbutikk og snakket med dem om feilen ang dekk, de fortalte at "Nei 225/40R18 er godkjent fra 7" - 9" felg på din bil" Gjenngangeren ble etter 3 verkstedsbesøk Bavaria, autoconsept og dekksentralen, du har møtt på en slik ja.

spørsmålet mitt er hvorfor endte de opp med og henge seg opp i dette og ikke kunne godkjenne senkesettet, i slutten virket det mer som å ta meg for noen feil som i bunn og grunn ikke eksisterte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres helt borti natta ut. Vi snakker da om originale e-merkede lykter som er typegodkjent på bilen? 

Har ikke så mye greie på dekkdimensjoner og alternativer, men har en lignende historie da jeg fikk mangellapp på ledbar på taket. 

Denne var da koblet som et arbeidslys som kun lyste når parklysene på bilen var tent og kunne ikke brukes uten at tenning var på. 

Det er også påbudt at arbeidslys skal være justerbare, men ingen ble enige om definisjonen på justerbare. 

Snakket over en time i telefonen med en på teknisk avdeling som ikke kunne nekte for at justerbarheten er til stede når jeg har et verktøysett liggende i bilen til enhver tid, det var selvfølgelig ikke han hos trafikkstasjonen jeg var enig i for han hater tydeligvis alt av lys. 

Det hele endte med at jeg fjerna ledbaren fordi jeg var totalt avhengig av bilen og kunne ikke få den avskilta kun for en sånn sak når den ellers var 100 prosent i orden. 

Mitt beste forslag er å ringe inn til teknisk avdeling og få skriftlig hva reglene sier for det er alt for mye fri tolkning av regler i forhold til dagshumør og hvilken person du møter på. 

Lenke til kommentar

Lyktene er E-merket og godkjent på bilen, men de var inne og sjekket rund lyktene og kunne ikke forstå hvorfor det var logo og navn BMW på dem. igjen måtte jeg forklare at lyktene var orginale. 

Endte nå opp med å få noen til å omprogrammere lyktene slik vi tolket dem i mangelappen, her reduserte vi lysstyrken på park lys og kjørelys, så nå skal lyktene så si være i orden. Og de kan da sikkert tolke dem som orginale...

Bør nevne dette er en X-drive 4x4

Tok din anbefaling og ringte teknisk avdeling, han var enig med meg at dette var en rar mangelapp og hadde personlig aldri skrevet en slik mangellapp på bilen. Skulle han sette den på spissen så var det teknisk sett rett, men mente det gikk ann å bruke hode.

Vi ble enige om at jeg nå skal til Bavaria og få skriftlig av dem at det er mulig og kjøre med 225/40R18 bak med en 8.5" felg. har også bestilt visning av dekk dimensjoner. Lærdom av dette er rett og slett å sjekke vognkortet før du skal godkjenne senkesettet og eventuelt få skriv at dine dekk dimensjoner er mulig å ha på bilen, slik de ikke kan henge seg opp i dimensjoner på felg og dekk.

For meg virker det som Vognkort og deres egne meninger påvirker for mye om komponenter blir godkjent eller ikke. De tolker dem altså på sin måte.

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (16 timer siden):

Det hele endte med at jeg fjerna ledbaren fordi jeg var totalt avhengig av bilen og kunne ikke få den avskilta kun for en sånn sak når den ellers var 100 prosent i orden. 

Derfor tok jeg av ledbaren før EU kontroll

Arbeidslysregelen er tullete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...