Gå til innhold

TØI-rapport: Moms på elbiler vil halvere salget


Anbefalte innlegg

Veldig positiv til denne tråden. Personleg syns eg det er greit om det gradvis innføres moms; ettersom nye bensin- og diesel-biler er lagt opp til å lukes ut frå markedet etter 2025 burde det vera redundant å øke momsen på dei.

Det tar forhåpentligvis ikkje mange årene før folk faktiskt begriper at 98% av befolkningen ikkje trenger meir enn ein eldre elbil som "kun" har 200 km rekkevidde. Rekkevidde-angsten til elbil-hatere er jo heilt ute på vidda. Såg video kor dei berekna at 491 km rekkevidde er det magiske talet folk ynskje... men mykje av den rekkevidden vil jo vera tvert ut bortkasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

Såg video kor dei berekna at 491 km rekkevidde er det magiske talet folk ynskje... men mykje av den rekkevidden vil jo vera tvert ut bortkasta.

For flere år siden leste jeg en internasjonalt annerkjent transport filosof anslo at en elbil med 330 km reell rekkevidde ville være direkte konkuransedyktig med en bensinbil. Ut fra egen erfaring mener jeg det stemmer veldig bra.
330 km dekker de alle fleste hverdagslige behov med tilstrekkelig fleksibilitet. De store bilene vi ser nå, med enorme batteripakker er faktisk i ferd med å bli et problem, for de har ofte ganske høyt forbruk, og står tilsvarende ofte å blokkerer hurtigladere over lang tid. Det blokkerer fleksibiliteten i systemet for veldig mange flere.

Samtidig er jeg ikke tilhenger av å forby bensin/diesel bilen. Dagens elbiler dekker i stor grad behovet for persontransport i kanske 50% av landet. Men det er fremdeles enorme områder i Norge hvor dagens elbiler og offentlig kommunikasjon ikke er i stand til å dekke behovet, samtidig som de lokale utslippene i disse områdene har bagatellmesige konsekvenser. Samferdselspolitikken i landet tar i liten grad høyde for de reelle forskjellene, og er sånn sett primært en storbypolitikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (56 minutter siden):

Norge vil forby i 2025, EU har planer om det i 2030

Nei

Sitat

– Hvis det ikke nås gjennom gulrot – elbilfordeler – må dere da frem med pisken og forby utslippsbiler i 2025?

– Vi har levert vår klimaplan til Stortinget og der står det at vi fortsatt står fast på den ambisjonen, men forbud er ingen opsjon for oss i den sammenhengen.

 

Lenke til kommentar

Så akkurat en kar som hadde Model Y og i tillegg til at vinterrekkevidden var halvert  sammenlignet med EPA så kom redusert ladehastighet på toppen. i  følge ham selv så brukte han 13 timer på en tur som tok 8 med bensinbil.

Man har serviettkalkulasjoner basert på medvind, sola-i-ryggen og ideell plassering av lynladere. Og man har realiteter og det siste er det som må bli bedre før hvermannsen lar seg overbevise.

TØI bør gjøre miljøet en tjeneste og komme med en oppdatert rapport basert på de ladehybridene som er på markedet i Norge nå. Der oppnår man veldig mye miljøgevinst med moderate incentiver samtidig som man fullstendig eliminerer problemet skissert over.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

Så akkurat en kar som hadde Model Y og i tillegg til at vinterrekkevidden var halvert  sammenlignet med EPA så kom redusert ladehastighet på toppen. i  følge ham selv så brukte han 13 timer på en tur som tok 8 med bensinbil.

Man har serviettkalkulasjoner basert på medvind, sola-i-ryggen og ideell plassering av lynladere. Og man har realiteter og det siste er det som må bli bedre før hvermannsen lar seg overbevise.

TØI bør gjøre miljøet en tjeneste og komme med en oppdatert rapport basert på de ladehybridene som er på markedet i Norge nå. Der oppnår man veldig mye miljøgevinst med moderate incentiver samtidig som man fullstendig eliminerer problemet skissert over.

Ladehybrider er ikke fremtiden, det er en midlertidig mellomting mens vi venter på bedre elbiler. Det er en veldig lite elegant løsning med to individuelle drivlinjer, men er et greit alternativ for dem som ofte reiser langt, og samtidig vil være miljøvennlig på dagligturene.

Siden de fleste ikke reiser på 8-timers turer hele tiden, så er eksempelet du skisserer ovenfor en cornercase for 99 % av vanlige bilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Ladehybrider er ikke fremtiden, det er en midlertidig mellomting mens vi venter på bedre elbiler. Det er en veldig lite elegant løsning med to individuelle drivlinjer, men er et greit alternativ for dem som ofte reiser langt, og samtidig vil være miljøvennlig på dagligturene.

Siden de fleste ikke reiser på 8-timers turer hele tiden, så er eksempelet du skisserer ovenfor en cornercase for 99 % av vanlige bilister.

Har lånt meg en xc60 t8 i noen uker nå, den er altså hybrid. Rekkevidden er elendig når det er -10 ute. Men opplevd komfort med et hybrid system er helt topp. Går helt greit også. Problemet er bare at bilen er alt for tung, og bruker mye bensin når det ikke er strøm tilgjengelig. 

Jeg vurderte lenge en hybrid til å erstatte den eldste bilen vår, men det ser ikke ut som den kan gjøre jobben jeg forventer. Det blir derfor ny diesel stasjonsvogn. Jeg kjører stort sett motorsykkel om sommeren, så den blir ikke så mye brukt til småkjøring uansett.

Lenke til kommentar

Legg 25% mva på elbiler og 50% mva på fossilbiler fra neste år. Det er ingen grunn til å utsette utfasingen til 2025. Vi har i dag nok bruktbiler til å dekke alle behov, frem til det kommer nye elbilmodeller. Hva hindrer oss? Være snille med Toyota?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (40 minutter siden):

Så akkurat en kar som hadde Model Y og i tillegg til at vinterrekkevidden var halvert  sammenlignet med EPA så kom redusert ladehastighet på toppen. i  følge ham selv så brukte han 13 timer på en tur som tok 8 med bensinbil.

Man har serviettkalkulasjoner basert på medvind, sola-i-ryggen og ideell plassering av lynladere. Og man har realiteter og det siste er det som må bli bedre før hvermannsen lar seg overbevise.

TØI bør gjøre miljøet en tjeneste og komme med en oppdatert rapport basert på de ladehybridene som er på markedet i Norge nå. Der oppnår man veldig mye miljøgevinst med moderate incentiver samtidig som man fullstendig eliminerer problemet skissert over.

Så er det heller ingen grunn til å ta noe som helst du sier om Tesla seriøst. Siden jeg kjører Tesla Model 3 til daglig vet jeg ganske godt hvor landet ligger. WLTP-rekkevidden er greit oppnåelig på en sommerdag i 80-sonen. Kjører du samme strekket når det er null grader og sludd synker rekkevidden med 25%. Det er med en 2019-modell uten varmepumpe.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Nei, da kan man jo aldri få gjort noe med et urimelig skatte- og avgiftssystem noen gang.

Joda, det er mulig. Man må bare unngå å smelle på 25% som et sjokk. Innfører man mva gradvis i mindre steg så blir i hvert fall bruktprisøkningen mer skjult. Det kan f.eks føre til at bruktprisen synker mindre enn nomralt. F.eks synker 5% pr år i stedet for 10% per år i 5 år.

At det blir mva på elbiler er sikkert de fleste både klar over og enig i, spørsmålet er bare når og hvordan. Timing i forhold til fossilbil-stoppen i 2025, om alt skal komme i en smell, eller innføres gradvis og i så fall om den gradvise innføringa skal ha sosial profil eller være flat fra første krone osv. Også blir det vel et tema om fossilbil-stoppen kun skal gjelde rene fossilbiler eller inkludere såkalt lette hybrider eller alle typer hybrider. Samt hvilke biltyper som skal omfattes (bobil, firehjulinger, etc) og hvordan man får unntak (f.eks spesielle behov i forsvaret etc)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kanin skrev (36 minutter siden):

Legg 25% mva på elbiler og 50% mva på fossilbiler fra neste år. Det er ingen grunn til å utsette utfasingen til 2025. Vi har i dag nok bruktbiler til å dekke alle behov, frem til det kommer nye elbilmodeller. Hva hindrer oss? Være snille med Toyota?

Som vanlig vil dere straffe de med lite penger 

Gulrot, ikke pisk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Jeg vurderte lenge en hybrid til å erstatte den eldste bilen vår, men det ser ikke ut som den kan gjøre jobben jeg forventer. Det blir derfor ny diesel stasjonsvogn. Jeg kjører stort sett motorsykkel om sommeren, så den blir ikke så mye brukt til småkjøring uansett.

Nye C-klasse stasjonsvogn (ladbar hybrid) skal greie 10 mil el-rekkevidde. Da bør den greie 6 mil på vinteren også.

https://motor.no/batteri-c-klasse-ladehybrid/nye-c-klasse-skal-klare-10-mil-pa-strom/191711

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Hvordan er det å straffe de med lite penger egentlig? De med lite penger kjøper vell ikke nybil?

Ikke hvis de øker prisene med 25 % i hvertfall...

Eneste rettferdige er å fase inn moms gradvis etterhvert som elbiler kommer ned på samme prisnivå som tradisjonelle biler. Om snittprisen på elbiler synker med 10 % så kan 10 % moms legges på. På den måten holdes prisen på et likt nivå. Men før dette må uansett elbilene ned på et lavere prisnivå enn de er på i dag. Dessverre er det mange elbiler som har økt i pris i stedet (hei Tesla, Hyundai, VW, ++).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (3 minutter siden):

Ikke hvis de øker prisene med 25 % i hvertfall...

Eneste rettferdige er å fase inn moms gradvis etterhvert som elbiler kommer ned på samme prisnivå som tradisjonelle biler. Om snittprisen på elbiler synker med 10 % så kan 10 % moms legges på. På den måten holdes prisen på et likt nivå. Men før dette må uansett elbilene ned på et lavere prisnivå enn de er på i dag. Dessverre er det mange elbiler som har økt i pris i stedet (hei Tesla, Hyundai, VW, ++).

Ja de bør ilegges avgift så lenge de er konkuranse dyktige. Og slik målet er så blir det nok slik. En må også sørge for at produsentene/importørene ikke utnytter dette med kunstig høye priser dog. Som Tesla, prisene er jo latterlig høye her vs US. Dette burde en få en slutt på og heller vurdere avgifter. Er helt sikker på at Tesla hadde dumpet prisene om momsen kom i dag for å matche dagens pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

i  følge ham selv så brukte han 13 timer på en tur som tok 8 med bensinbil.

Eg har vanskelig for å tru at du snakke om anna enn fiksjon, ettersom det er openbart at dei ikkje har brukt over 50% meir tid på turen pga lading. Denne fantasien din er renspikka tull, og det veit du godt sjølv.

Eller så prata du med nokon som drev med hyperbole, men eg trur ikkje du har prata med ein sjel, sjølv.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor ha ei øvre grense for mva egentlig? Jeg syns man ikke burde hatt en øvre grense, og at man satte en standard ved f.eks 50% mva på alt av varer. Der mva justeres av snittutslipp på produktet man omtaler. Så kjapt firma 1 dokumenterer sin verdikjede for utslipp, så får dem billigst varer i butiikken og havner f.eks ved 25%mva. Kommer firma 2 opp, og er enda bedre, så havner dem under 25% mva. De som nekter å dokumentere pga de har ugler i mosen forblir på 50%mva, og krav om dokumentasjon kan få produktet opp 10% årlig til de mister markedet om ting ikke dokumenteres. 

Tidspunktet til å innføre noe slikt ville jo vært nå, hvor man bare kan starte et sted, og la et slikt system ta over for de meste over tid. 

Det hadde løst alt fra A til Å. Barnearbeid, dårlige arbeidsvilkår, ikke fornybare produkter, null gjenbruk - om alle tok i bruk noe slikt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (7 minutter siden):

Eg har vanskelig for å tru at du snakke om anna enn fiksjon, ettersom det er openbart at dei ikkje har brukt over 50% meir tid på turen pga lading. Denne fantasien din er renspikka tull, og det veit du godt sjølv.

Eller så prata du med nokon som drev med hyperbole, men eg trur ikkje du har prata med ein sjel, sjølv.

Du får gå løs på denne karen her da. Han hadde litt problemer med den berømmelige varmepumpa også. Kanskje det er forklaringen?

Model Y NIGHTMARE - WARNING for new and prospective owners. Please read.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Du kan ikkje tas alvorlig når du berre flykter frå eine ville skittslenginga til det andre slikt.

Er ikke ukjent at de nye modellene har redusert ladehastighet. Varmepumpa fjerner jo varmen fra pakken ned til under 10 grader. Uheldig når man skal hurtiglade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...