RJohannesen Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 AL123 skrev (21 minutter siden): "Absolutt enig! Evt høyere kostnader om en skal kjøre igjennom for å betale for ekstra kostnadene. Det er jo helt enorme summer en kan spare, jeg fikk skikkelig bakoversveis når jeg leste dette i lokal avisen." . . . Tror nok du skal legge ekstr trykk på "lokalavisen" her. Innsparingen er en del av en omfattende kvalitetssikring av prosjektet, der de har gått gjennom hver enkelt fase og bestanddel. Noe av dette spares inn på færre ventilasjonssjakter, men det er nok like mye pga en mer nøyaktig gjennomgang av friskluftsbehovet. Husk at mesteparten av eksosen i en tunnell skyldes tungtrafikk, og den er det ekstremt mye av på den strekningen. Sikker på at du ikke blander eksos med opphvirvling av støv i tunneler? Tungtransport, eller rettere sagt kjøretøy med stort volum fyller større del av tunnelens tverrsnitt og lager mye mer turbulens som igjen hvirvler opp mye mer støv fra veikanten. Uansett så mener både samferdselsdepartementet og prosjektleder for rogfast at de kan kutte 4 av 6 sjakter pga mindre eksos: Sitat – Vi ser nå at fordi folk kjøper elbiler og nullutslippsbiler, så får vi bedre luft. Det har betydning for hvor mye ventilasjon det trengs i tunneler, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. I den planlagte fastlandsforbindelsen Rogfast, er kostnadene kuttet med 300 millioner kroner fordi de ser at det trengs ikke så mange ventilasjonssjakter som det var lagt opp til. – Når elbil-andelen har økt så mye som den har gjort de siste årene, så klarer vi oss uten fire av seks ventilasjonssjakter, sier prosjektleder for Rogfast Tor Geir Espedal. https://www.nrk.no/rogaland/sparte-300-millioner-i-kroner-i-rogfast-med-hjelp-av-elbil-1.15365567 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Salvesen. skrev (1 time siden): Såklart skal en ha avgift på utslipp. Men bør heller flyttes over til drivstoffet. Blir mer rettferdig. Enig i prinsippet, men jeg tror ikke det er særlig praktisk gjennomførbart pga grensehandel, som øker den allerede høye levekostnads-forskjellen mellom grensenære og grensefjerne områder av landet. Praktisk talt en "straff" til alle som bor langt i fra grensa. Prisforskjellen bør ikke være så høy at det blir en ekstra grunn til å kjøre til Sverige for å handle. Dubious skrev (1 time siden): Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis. Enig. Gradvis i trinn. Hanhijnn skrev (59 minutter siden): Men da måtte vi selvfølgelig hatt tilsvarende avgiftsøkning på eksosbiler, eller så er vi like langt (eller kort). Jeg tror ikke det blir nødvendig å øke avgiftene for eksosbilene hvis bare mva innføres nok gradvis, fordi elbiler blir gradvis mer konkurransedyktige. Dvs. et gradvis økende potensial for å redusere avgiftsforskjellen. Jeg tror fossilbiler vil forbys solgt fra 2025, men jeg tror ikke det vil omfatte ladbare hybrider. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Simen1 skrev (1 minutt siden): Enig i prinsippet, men jeg tror ikke det er særlig praktisk gjennomførbart pga grensehandel, som øker den allerede høye levekostnads-forskjellen mellom grensenære og grensefjerne områder av landet. Praktisk talt en "straff" til alle som bor langt i fra grensa. Prisforskjellen bør ikke være så høy at det blir en ekstra grunn til å kjøre til Sverige for å handle. Enig. Gradvis i trinn. Jeg tror ikke det blir nødvendig å øke avgiftene for eksosbilene hvis bare mva innføres nok gradvis, fordi elbiler blir gradvis mer konkurransedyktige. Dvs. et gradvis økende potensial for å redusere avgiftsforskjellen. Jeg tror fossilbiler vil forbys solgt fra 2025, men jeg tror ikke det vil omfatte ladbare hybrider. Ja veldig bra poeng! Kanskje det er bedre å dra inn i forsikring som de gjør med vegavgift nå. Iallefall noe som er knyttet til hvor mye en kjører og da slipper ut. Slik avgift ved kjøp bør gjenspeile utslippene ved produksjon. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) 1 hour ago, trikola said: Samme kan også vurderes for parkeringshus: hvor det finnes utendørs parkeringsplasser bør innendørs/kjellerparkering for eksosbiler avvikles. Det finnes faktisk eksempler for (nesten) nettopp dette - bare at det er litt andre typer gass. Ved innkjøringen til en parkeringskjeller: Endret 11. februar 2021 av trikola 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Synd om de legger moms på biler over 600k. Da blir det alt for lenge til jeg bytter ut bil nr 1. med elbil. Hadde heller aldri kjøpt elbilen jeg har nå om det måtte betales moms på den. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 3 hours ago, NTB - digi said: TØI-rapport: Moms på elbiler vil halvere salget Selvfølgelig, for batteribiler er fremdeles et dårlig alternativ for de fleste utenom de som kun trenger de for bykjørsel. Sier jo sitt når halvparten aldri ville kjøpt de om man ikke hadde subsidiert de så kraftig som man gjør i Norge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Veistøv i tuneller bekjempes best med jevnlig spyling. Høy trykk, mye luft, lav andel vann gir lavt vannbehov. Det skitne vannet havner i sandfangere og slammet hentes med slamsugebil når det er fullt. Rent vann pumpes ut fra undersjøsike tuneller og renner ut med tyngdekraftens hjelp fra andre tuneller. Spyling bør skje med spesialkonstruerte spylebiler som spyler rundt hele tverrsnittet av tunellen samtidig, så jobben går rakst og effektivt og kan utføres av én person. Spyling gjerne om natta eller andre tider med veldig lite trafikk. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) Salvesen. skrev (1 time siden): Tøys, bare se på rogfast. På grunn av elbiler justerer de nå kravet til ventilasjon. Sparer 300 millioner bare der. Såklart skal en ha avgift på utslipp. Men bør heller flyttes over til drivstoffet. Blir mer rettferdig. Ja 300 Mill på et veiprosjekt til nesten 15 til 20 milliarder. Elbileierne betaler jo ikke for veien uansett. Og hvor mange titalls milliarder koster elbilfordelene landet egentlig årlig, da snakker vi store summer. Endret 11. februar 2021 av freddy85 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) freddy85 skrev (2 minutter siden): Ja 300 Mill på et veiprosjekt til nesten 15 til 20 milliarder. Elbileierne betaler jo ikke for veien uansett. Og hvor mange titalls milliarder koster elbilfordelene landet egentlig årlig, da snakker vi summer. Det er fortsatt utrolig mye penger spart. Selv om resten av veien koster mye penger. Elbiler betaler for veien de, veiavgift og bompenger. Iallefall rundt rogfast. Sparer inn på andre områder også: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Myj9R/helsefordel-ved-elbiler-47-milliarder-kroner Endret 11. februar 2021 av Salvesen. 1 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 1 hour ago, Dubious said: Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis. Norge liker kompliserte systemer: år 1: 10% på biler over 500k år 2: 10% på biler over 400k, 15% på biler over 500k år 3: 10% på biler over 300k, 15% på biler over 400k, 20% på biler over 500k 25% moms på alt ekstrautsyr Hvorfor så komplisert? Hva med full moms som vanlig, men en direkte subsidiering pr nybilkjøp med et beløp som tilsvarer momsen for en elbil til f eks 450000 kr? Minimal med regelverksvridning, ekstrautstyret får full moms. Omtrent slik håndteres det i andre land i vår omkrets. Og det er særdeles sosialt: billige elbiler får prosentvis større subsidiering enn dyre. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Heiti skrev (4 minutter siden): Synd om de legger moms på biler over 600k. Da blir det alt for lenge til jeg bytter ut bil nr 1. med elbil. Hadde heller aldri kjøpt elbilen jeg har nå om det måtte betales moms på den. Det vil i så fall bli en gavepakke til de som allerede eier en dyr elbil. Ta f.eks en topp-spekket Porsche Taycan Turbo S. Det kommer i dag på ca 2 mill. Med 25% mva på alt som overstiger 0,6 mill vil nyprisen sprette opp 350 000 kr den dagen mva innføres. La oss si bruktverdien på en 1 år gammel bil er 80% av nyprisen. Da spretter bruktverdien på den opp fra 1,6 mill til 1,88 mill over natta. En ren gavepakke på 280 000 kr til de rikingene som allerede har mest fra før. Tviler på det var dette som var intensjonen til Bjørnar Moxnes. 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 trikola skrev (30 minutter siden): Det finnes faktisk eksempler for (nesten) nettopp dette - bare at det er litt andre typer gass. Ved innkjøringen til en parkeringskjeller: Dette er kun for brann- og eksplosjonsfare Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 trikola skrev (18 minutter siden): Hvorfor så komplisert? Fordi Norge liker kompliserte systemer.. Norge er svartelistet hos mange nettsider fordi vårt system er så komplisert Vi har bakseteavgift, som eneste land i verden. (Som jeg vet om ihvertfall) 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Simen1 skrev (10 minutter siden): Det vil i så fall bli en gavepakke til de som allerede eier en dyr elbil. Ta f.eks en topp-spekket Porsche Taycan Turbo S. Det kommer i dag på ca 2 mill. Med 25% mva på alt som overstiger 0,6 mill vil nyprisen sprette opp 350 000 kr den dagen mva innføres. La oss si bruktverdien på en 1 år gammel bil er 80% av nyprisen. Da spretter bruktverdien på den opp fra 1,6 mill til 1,88 mill over natta. En ren gavepakke på 280 000 kr til de rikingene som allerede har mest fra før. Tviler på det var dette som var intensjonen til Bjørnar Moxnes. Nei, da kan man jo aldri få gjort noe med et urimelig skatte- og avgiftssystem noen gang. Hvor mye CO2 spares og hva er kosten per tonn for å gi hundretusener i avgiftslettelser på en Porsche til 2 mill som bare blir nok en bil i samlingen? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Bare å innføre moms på kjøp av brukte elbiler som er kjøpt uten moms Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 sedsberg skrev (1 time siden): Full moms på elbiler og dobbel moms på fossilbiler. Problem solved! Fossilbiler blir uansett forbudt å selge nye nå i 2025. Det blir de aldeles ikke: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dlL3JB/erna-lover-fortsatt-elbilfordeler-men-vil-ikke-forby-fossile-nybiler Selv om jeg mistenker litt sarkasme her, så vil jeg påpeke at full moms for elbiler vil gjøre dem mye dyrere, og vil forsinke overgangen. Folk som normalt sett ville hatt råd til en rimelig elbil, kommer heller til å kjøpe en brukt fossilbil. Og elbiler blir enda mer forbeholdt de rikeste i samfunnet enn de allerede er i dag. Moms på elbiler må for all del ikke fases inn før elbilene er på samme prisnivå som fossilbiler. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (4 minutter siden): Fordi Norge liker kompliserte systemer.. 🤣 Tror ikke det er et særnorsk fenomen. Den slags dukker opp overalt. Leste om en nordmann bosatt i spania som skulle skaffe seg noe så trivielt som en tank til gassgrillen sin. Det ble en langvarig runddans fra et kontor til det neste for å få de rette underskriftene på de rette skjemaene.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 uname -i skrev (11 minutter siden): Nei, da kan man jo aldri få gjort noe med et urimelig skatte- og avgiftssystem noen gang. Joda, man kan bare ta det i mindre steg og la vær å innføre kunstige grenser. Flat sats på 5% vil ikke gi noen slik kunstig grense. Da vil ikke 1 år gamle biler plutselig hoppe flere hundre tusen i verdi. De vil bare få litt lavere verditap det ene året, og det vil gjelde alle biler, ikke bare de dyreste. 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Forbud av salg av fossilbiler, og økte avgifter vil bare føre til mer bruktimport Norge vil forby i 2025, EU har planer om det i 2030 Vogntog i 2040, eller var det 2050.. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Vi har muligheten i å være et foregangsland med noe som alle land burde ta ibruk. Putt avgifter på utslipp basert på hele verdikjeder. En bil produsert fra kullkraft av samme merke og modell fra en bil produsert på hydro burde ha ulike importavgifter. Det samme gjelder batterier produsert med åpenhet i hvor ressursene kommer ifra, og dens avtrykk i utslipp mot en fabrikant som ikke vil eller kan dokumentere hvor de får sine materialer fra. Om Norge starter denne linja, så setter vi opp veien videre for egen industri også, som faktisk har den fordelen av at vi utnytter nærmest 100% kraft fra hydro fra før. Om vi ble et land utlandet likte å bruke for elbilmarkedet, så kan vi bli det for skatter og avgifter som gir mening også. Skatter og avgifter som faktisk fikser problemer gjennom hele verdikjeden og ikke kun lokalt her hjemme, om utlandet hermer og gjør det samme. EU er jo uansett allerede inne i samtaler om CO2 import skatt basert på noe lignende. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå