Gå til innhold

TØI-rapport: Moms på elbiler vil halvere salget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innfør kun 25% moms på alle biler uansett teknologi og la folk velge selv hva de vil kjøpe. Ingen vektavgift, CO2-avgift eller andre avgifter. Dagens bensin og dieselbiler er så rene at det går fint uansett og staten slipper å ende opp på Luksusfellen. Før eller siden blir de fleste biler lansert som rene elbiler og det uansett hva norske politikere gjør, og da kan vi like godt begynne å slutte med subsidiene allerede nå. Selv om Norge hadde fulgt markedsprisen på bensin og diesel slik at den kostet 4 kroner literen, så ville ikke Tesla, VW og Toyota slutte med hybrid og elbiler. Så store er ikke Norge, selv om vi liker å tro det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis.

Norge liker kompliserte systemer:
år 1: 10% på biler over 500k
år 2: 10% på biler over 400k, 15% på biler over 500k
år 3: 10% på biler over 300k, 15% på biler over 400k, 20% på biler over 500k

25% moms på alt ekstrautsyr

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis.

Norge liker kompliserte systemer:
år 1: 10% på biler over 500k
år 2: 10% på biler over 400k, 15% på biler over 500k
år 3: 10% på biler over 300k, 15% på biler over 400k, 20% på biler over 500k

25% moms på alt ekstrautsyr

Men da måtte vi selvfølgelig hatt tilsvarende avgiftsøkning på eksosbiler, eller så er vi like langt (eller kort).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Tøys, bare se på rogfast. På grunn av elbiler justerer de nå kravet til ventilasjon. Sparer 300 millioner bare der. Såklart skal en ha avgift på utslipp. Men bør heller flyttes over til drivstoffet. Blir mer rettferdig. 

Jeg mener man burde til og med forby eksosbiler å kjøre gjennom nye tunneler der hvor et alternativ (den gamle veien fra før tunnelåpningen) finnes.  Da kan man redusere luftesystemet betydelig.

Samme kan også vurderes for parkeringshus: hvor det finnes utendørs parkeringsplasser bør innendørs/kjellerparkering for eksosbiler avvikles.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
trikola skrev (8 minutter siden):

Jeg mener man burde til og med forby eksosbiler å kjøre gjennom nye tunneler der hvor et alternativ (den gamle veien fra før tunnelåpningen) finnes.  Da kan man redusere luftesystemet betydelig.

Samme kan også vurderes for parkeringshus: hvor det finnes utendørs parkeringsplasser bør innendørs/kjellerparkering for eksosbiler avvikles.

Absolutt enig! Evt høyere kostnader om en skal kjøre igjennom for å betale for ekstra kostnadene. Det er jo helt enorme summer en kan spare, jeg fikk skikkelig bakoversveis når jeg leste dette i lokal avisen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (17 minutter siden):

Men da måtte vi selvfølgelig hatt tilsvarende avgiftsøkning på eksosbiler, eller så er vi like langt (eller kort).

Hvorfor det?

Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer
Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Hvorfor det?

Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer
Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer.

Poenget er å sørge for at vi fortsatt skal ha solid avstand i engangsavgifter mellom elbiler og eksosbiler. Når vi da innfører avgifter på elbiler må vi øke avgiftene på eksosbiler også for å beholde avstanden. Om den avgifstmessige avstanden reduseres vil også elbilsalget bremses.

Å øke avgiftsnivået på *alle* biler vil sikre staten inntekter samtidig som det ikke går utover elbilandelen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (13 minutter siden):

Hvorfor det?

Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer
Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer.

For å beholde incentivet. Elbiler sliter fortsatt med bakdeler i forhold til de forurensende eksosbilene. Pluss at de er befengt med endel elbilmyter som elbilhaterne har predikert om i alle år. Derfor trenger elbilene fortsatt den økonomiske fordelen, og forurenserne bør uansett betale mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Absolutt enig! Evt høyere kostnader om en skal kjøre igjennom for å betale for ekstra kostnadene. Det er jo helt enorme summer en kan spare, jeg fikk skikkelig bakoversveis når jeg leste dette i lokal avisen."

.

.

.

Tror nok du skal legge ekstr trykk på "lokalavisen" her. Innsparingen er en del av en omfattende kvalitetssikring av prosjektet, der de har gått gjennom hver enkelt fase og bestanddel. Noe av dette spares inn på færre ventilasjonssjakter, men det er nok like mye pga en mer nøyaktig gjennomgang av friskluftsbehovet. Husk at mesteparten av eksosen i en tunnell skyldes tungtrafikk, og den er det ekstremt mye av på den strekningen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 minutter siden):

På grunn av gamle krav med utslipp fra 90-tallet

Men det hele er jo på bakgrunn av nullutslips målet. Uten dette kunne de ikke gjort det. Da er det åpenbart at problemet ligger i eksosen. Det er ikke noe å diskutere. Om du mener noe annet må du legge ved kilde. Min kilde er artikkelen til h-avis denne uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest interessante og aktuelle er at full moms på beløp over 600 000 bare vil  gi 3-4 prosent mer utslipp og relativt høye inntekter til Staten. Med andre ord så er momsfritak på luksus veldig dyr klimapolitikk.( Noe som var ganske enkelt å gjette seg til i utgangspunktet.)

Så denne TØI-rapporten burde bidra til at en slik justering blir mindre kontroversiell.

Endret av uname -i
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (33 minutter siden):

Eksos er sjeldent et problem i tunneller
Som oftest er det støv, som alle biler lager

Det virker som at det er nettopp eksosen som er problemet. Veistøv stopper gjerne i kupeluftfilteret, men det tar valigvis ikke giftige gasser fra eksos.

 

https://www.nrk.no/vestland/matte-stenge-tunnel-pa-grunn-av-mykje-eksos-1.12872714

 

https://www.h-avis.no/nyheter/tunneler/statens-vegvesen/eksos-stengte-roldalstunnelen/s/5-62-294247

 

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/ymkMa/kollisjon-og-eksos-stengte-tunneler

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/W66mL/tunnel-stengt-grunnet-mye-eksos

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...