NTB - digi Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 TØI-rapport: Moms på elbiler vil halvere salget Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Innfør kun 25% moms på alle biler uansett teknologi og la folk velge selv hva de vil kjøpe. Ingen vektavgift, CO2-avgift eller andre avgifter. Dagens bensin og dieselbiler er så rene at det går fint uansett og staten slipper å ende opp på Luksusfellen. Før eller siden blir de fleste biler lansert som rene elbiler og det uansett hva norske politikere gjør, og da kan vi like godt begynne å slutte med subsidiene allerede nå. Selv om Norge hadde fulgt markedsprisen på bensin og diesel slik at den kostet 4 kroner literen, så ville ikke Tesla, VW og Toyota slutte med hybrid og elbiler. Så store er ikke Norge, selv om vi liker å tro det. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 11. februar 2021 FrihetensRegn skrev (13 minutter siden): Innfør kun 25% moms på alle biler uansett teknologi og la folk velge selv hva de vil kjøpe. Ingen vektavgift, CO2-avgift eller andre avgifter. Dagens bensin og dieselbiler er så rene at det går fint uansett og staten slipper å ende opp på Luksusfellen. Før eller siden blir de fleste biler lansert som rene elbiler og det uansett hva norske politikere gjør, og da kan vi like godt begynne å slutte med subsidiene allerede nå. Selv om Norge hadde fulgt markedsprisen på bensin og diesel slik at den kostet 4 kroner literen, så ville ikke Tesla, VW og Toyota slutte med hybrid og elbiler. Så store er ikke Norge, selv om vi liker å tro det. Tøys, bare se på rogfast. På grunn av elbiler justerer de nå kravet til ventilasjon. Sparer 300 millioner bare der. Såklart skal en ha avgift på utslipp. Men bør heller flyttes over til drivstoffet. Blir mer rettferdig. 9 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis. Norge liker kompliserte systemer: år 1: 10% på biler over 500k år 2: 10% på biler over 400k, 15% på biler over 500k år 3: 10% på biler over 300k, 15% på biler over 400k, 20% på biler over 500k 25% moms på alt ekstrautsyr Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dette burde ikke overraske noen i hele verden. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (Akkurat nå): Full moms med en gang er ikke lurt, men det går an å øke gradvis. Norge liker kompliserte systemer: år 1: 10% på biler over 500k år 2: 10% på biler over 400k, 15% på biler over 500k år 3: 10% på biler over 300k, 15% på biler over 400k, 20% på biler over 500k 25% moms på alt ekstrautsyr Men da måtte vi selvfølgelig hatt tilsvarende avgiftsøkning på eksosbiler, eller så er vi like langt (eller kort). 5 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 6 minutes ago, Salvesen. said: Tøys, bare se på rogfast. På grunn av elbiler justerer de nå kravet til ventilasjon. Sparer 300 millioner bare der. Såklart skal en ha avgift på utslipp. Men bør heller flyttes over til drivstoffet. Blir mer rettferdig. Jeg mener man burde til og med forby eksosbiler å kjøre gjennom nye tunneler der hvor et alternativ (den gamle veien fra før tunnelåpningen) finnes. Da kan man redusere luftesystemet betydelig. Samme kan også vurderes for parkeringshus: hvor det finnes utendørs parkeringsplasser bør innendørs/kjellerparkering for eksosbiler avvikles. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 trikola skrev (8 minutter siden): Jeg mener man burde til og med forby eksosbiler å kjøre gjennom nye tunneler der hvor et alternativ (den gamle veien fra før tunnelåpningen) finnes. Da kan man redusere luftesystemet betydelig. Samme kan også vurderes for parkeringshus: hvor det finnes utendørs parkeringsplasser bør innendørs/kjellerparkering for eksosbiler avvikles. Absolutt enig! Evt høyere kostnader om en skal kjøre igjennom for å betale for ekstra kostnadene. Det er jo helt enorme summer en kan spare, jeg fikk skikkelig bakoversveis når jeg leste dette i lokal avisen. 2 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Hanhijnn skrev (17 minutter siden): Men da måtte vi selvfølgelig hatt tilsvarende avgiftsøkning på eksosbiler, eller så er vi like langt (eller kort). Hvorfor det? Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer. 2 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Eksos er sjeldent et problem i tunneller Som oftest er det støv, som alle biler lager 2 1 Lenke til kommentar
Kryptodebunker Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Det eneste som moms på elbil vil føre til, er at ikke alle kan kjøpe seg en luksusbil som Tesla. Det blir snart forbudt å selge fossile biler annet enn for spesielle tilfeller der det er nødvendig. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (3 minutter siden): Hvorfor det? Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer. Poenget er å sørge for at vi fortsatt skal ha solid avstand i engangsavgifter mellom elbiler og eksosbiler. Når vi da innfører avgifter på elbiler må vi øke avgiftene på eksosbiler også for å beholde avstanden. Om den avgifstmessige avstanden reduseres vil også elbilsalget bremses. Å øke avgiftsnivået på *alle* biler vil sikre staten inntekter samtidig som det ikke går utover elbilandelen. 3 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (6 minutter siden): Eksos er sjeldent et problem i tunneller Som oftest er det støv, som alle biler lager Så hvorfor kutter rogfast 300 millioner på sin ventilasjon da? På bakgrunn av 2025 målet om utslipsfrie biler. 6 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (13 minutter siden): Hvorfor det? Dette er kun moms, noe vi har på så og si alle varer Elbil vil fortsatt være billigere i drift, halv bom, halv årsavgift, slipper å fylle drivstoff til 15 kroner literen, får lov å kjøre i byer. For å beholde incentivet. Elbiler sliter fortsatt med bakdeler i forhold til de forurensende eksosbilene. Pluss at de er befengt med endel elbilmyter som elbilhaterne har predikert om i alle år. Derfor trenger elbilene fortsatt den økonomiske fordelen, og forurenserne bør uansett betale mer. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Salvesen. skrev (10 minutter siden): Så hvorfor kutter rogfast 300 millioner på sin ventilasjon da? På bakgrunn av 2025 målet om utslipsfrie biler. På grunn av gamle krav med utslipp fra 90-tallet 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 "Absolutt enig! Evt høyere kostnader om en skal kjøre igjennom for å betale for ekstra kostnadene. Det er jo helt enorme summer en kan spare, jeg fikk skikkelig bakoversveis når jeg leste dette i lokal avisen." . . . Tror nok du skal legge ekstr trykk på "lokalavisen" her. Innsparingen er en del av en omfattende kvalitetssikring av prosjektet, der de har gått gjennom hver enkelt fase og bestanddel. Noe av dette spares inn på færre ventilasjonssjakter, men det er nok like mye pga en mer nøyaktig gjennomgang av friskluftsbehovet. Husk at mesteparten av eksosen i en tunnell skyldes tungtrafikk, og den er det ekstremt mye av på den strekningen. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (8 minutter siden): På grunn av gamle krav med utslipp fra 90-tallet Men det hele er jo på bakgrunn av nullutslips målet. Uten dette kunne de ikke gjort det. Da er det åpenbart at problemet ligger i eksosen. Det er ikke noe å diskutere. Om du mener noe annet må du legge ved kilde. Min kilde er artikkelen til h-avis denne uken. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) Det mest interessante og aktuelle er at full moms på beløp over 600 000 bare vil gi 3-4 prosent mer utslipp og relativt høye inntekter til Staten. Med andre ord så er momsfritak på luksus veldig dyr klimapolitikk.( Noe som var ganske enkelt å gjette seg til i utgangspunktet.) Så denne TØI-rapporten burde bidra til at en slik justering blir mindre kontroversiell. Endret 11. februar 2021 av uname -i 4 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Dubious skrev (33 minutter siden): Eksos er sjeldent et problem i tunneller Som oftest er det støv, som alle biler lager Det virker som at det er nettopp eksosen som er problemet. Veistøv stopper gjerne i kupeluftfilteret, men det tar valigvis ikke giftige gasser fra eksos. https://www.nrk.no/vestland/matte-stenge-tunnel-pa-grunn-av-mykje-eksos-1.12872714 https://www.h-avis.no/nyheter/tunneler/statens-vegvesen/eksos-stengte-roldalstunnelen/s/5-62-294247 https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/ymkMa/kollisjon-og-eksos-stengte-tunneler https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/W66mL/tunnel-stengt-grunnet-mye-eksos 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Full moms på elbiler og dobbel moms på fossilbiler. Problem solved! Fossilbiler blir uansett forbudt å selge nye nå i 2025. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå