Chris77 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Hei! Jeg er student ved Fagskolen i Vestfold og Telemark, fordypning psykisk helsearbeid og rusarbeid. Jeg jobber til daglig som apotektekniker. Akkurat nå holder jeg på med et utviklingsprosjekt og i den forbindelse trenger jeg litt hjelp. Jeg har laget en kort spørreundersøkelse som jeg håper du vil svare på. Den er helt anonym og består av 3 enkle spørsmål. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdn27AS_JVztcWsnRGRg3M_T63ut4wrUSSoYnG-0s6C45Ucjw/viewform?usp=sf_link Endret 11. februar 2021 av Chris77 Lenke til kommentar
Chris77 Skrevet 12. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2021 Takk til de som har svart så langt. Trenger flere svar 😊 https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdn27AS_JVztcWsnRGRg3M_T63ut4wrUSSoYnG-0s6C45Ucjw/viewform?usp=sf_link Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Spørsmål: Kva er hensikta med at apoteket skal fokusere på psykisk helse? Kva hindrar apoteka i å gi eit slikt tilbod i dag? Korleis er dette tenkt gjennomført? Eg tenker at all informasjon om psykisk helse er viktig, og eg ser ingenting i vegen for at også apotek skal kunne formidle informasjon om fareteik, behandlingstilbod, osv. Men eg er litt usikker på kvifor apoteket skulle være ein naturleg arena for slik informasjon? Er tanken at det å oppsøke apoteket kanskje er det mest lavterskel helsetilbodet som ein kan oppsøke om ein ikkje er klar for å ta kontakt med primærhelsetenesta? Korleis er det tenkt at ein skal informere om slike ting? Den aller største ulempen til apoteka i dag er jo at det er veldig lite skjerming. Ein ting er at dei som står bak deg i køa lett får med seg kva medisin du er stad og henter, og når apotekaren informerer om bruken av legemiddelen så vil sjølv den minst opplyste kunden forstå kva som feiler kunden. Korleis er det tenkt at nokon skal kunne ta motet til seg for å spørre om råd om psykisk helse i ei slik setting? Her tenker eg at alle apotek burde ha private avlukker slik som på legekontora der kunden står meir fritt til å stille spørsmål utan at andre får det med seg. Eg tek det for gitt at tanken er at apoteket skal tilby litt meir informasjon enn berre ein plakat som opplyser at du kan ringe legevakta og du har slit psykisk, eller at det ligg ein liten bunke med informasjonsbrosjyrer på skranken? Lenke til kommentar
Chris77 Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 Takk for dine refleksjoner! Du stiller flere viktige spørsmål. Siden det er et prosjekt under arbeid har jeg ikke svar på alle disse. All informasjon om psykisk helse er viktig og tanken bak prosjektet er å finne ut om apotekene kan bidra mer i denne jobben. Jeg hører ofte fra kunder at det er lettere å snakke med oss som jobber på apotek enn andre behandlere og leger. Jeg opplever også at folk har stor tillit til oss. Så hensikten er å se på om apotekene kan tilby mer for kunder også når det gjelder utfordringer innen psykisk helse. Tanken er heller ikke at apotekansatte skal være psykiatere eller behandlere, det ligger ikke i vårt kompetanseområde og det finnes mange flinke folk på dette området. Jeg gjennomfører parallelt med spørreundersøkelsen en medarbeiderundersøkelse til ansatte i apotekene der jeg spør om deres holdninger til psykisk helseinformasjon i apotek. Apotekene skal ha egne informasjonsrom som benyttes i dag både til veiledning og samtaler og når det er behov for skjerming. Så muligheten for å kunne stille spørsmål uten at alle hører det finnes. Kjempefint å få dine tanker og innspill! 😊 Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 Min påstand er at det generelt er god tilgang på informasjon om psykisk helse i samfunnet. Det er dog særlig to unntak, og det er informasjonstilgang for de gruppene som i liten grad/ikke bruker internett, og informasjon til de gruppene som ikke snakker/snakker dårlig norsk/engelsk. Og selv om det generelt er god tilgang på informasjon til de som snakker norsk/engelsk og bruker nettet, er nok informasjonen om hvor man kan få hjelp, fortsatt mangelfull. Lenke til kommentar
Chris77 Skrevet 15. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2021 Takk for innspill! Det finnes mye god informasjon om psykisk helse og mange fine nettsider. Min erfaring er at det kan være utfordrende å finne det en søker etter og at det finnes mye som ikke er oppdatert. Ikke alt er like kvalitetssikkert heller. Nettet er en jungel det kan være vanskelig å finne frem i. Det er også som du påpeker grupper som ikke bruker eller i liten grad benytter internett. Informasjon på flere språk er også viktig å kunne tilby. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 Informasjonsjungelen på nettet er nok en utfordring i mange tilfeller. Ofte kan god informasjon utenfor nettet egentlig bare være å henvise til hvilke nettsteder som er gode/kvalitetssikret. En utfordring mtp. hvor man kan oppsøke hjelp, er at dette ofte er ulikt organisert forskjellige steder i landet, særlig den hjelpen som tilbys på kommunalt nivå. Dermed er det vanskelig å gi generell informasjon om hjelpetilbudene. Lenke til kommentar
Chris77 Skrevet 23. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2021 Å henvise til god og kvalitetssikret informasjon på nett kan være en viktig del av godt informasjonsarbeid. Informasjon om kommunale tilbud vil kanskje fordre et samarbeid mellom apotek og de enkelte kommunene? For eksempel ved at det finnes skriftlig informasjon om lokale og kommunale tilbud i apotekene. Lenke til kommentar
Chris77 Skrevet 23. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2021 Siste sjanse til å si din mening 😃 Undersøkelsen lukkes Søndag 28. februar. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdn27AS_JVztcWsnRGRg3M_T63ut4wrUSSoYnG-0s6C45Ucjw/viewform?usp=sf_link Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå