Redaksjonen. Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Opel lanserer ny flerbruksbil Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) "Opel lover at det skal være plass til tre barneseter med Isofix i passasjersetet." Det hørtes trangt ut. For meg, er passasjersetet det setet fremme, som er ment for passasjeren, i motsetning til førersetet. Og så har man eventuelt baksetene i tillegg, som på en 7-seter fordeles på 2 rader. Så tre stykk barnestoler i passasjersetet (fremdeles en-tall) høre både sabla trangt ut, og veldig ulovlig ut. 😉 Litt seriøst på tampen, hvorfor kan de ikke dytte litt godt med batterier i en slik, så man fikk en langtursversjon som et alternativ. Greit å ha en på 55-ish kWh batteri, men er nok flere som kunne tenkt seg ihvertfall 100 kWh eller mer i en sånn. Så kan man bruke det som weekend-camper som veldig greit fungerer og på ferieturer, med plass til både bagasje og passasjerer, eller med bagasje og sengeløsning baki når man legger ned baksetene, og kanskje fremsetene i tillegg. Og med taktelt eller hevetak, så har man sengeplasser til de små i tillegg. Lad gjerne opp på lynlader før man parkerer på en rasteplass, om man ikke kan koble til AC-lading, og bruk campermode for å holde grei temperatur i bilen om natta. Et greit alternativ for de som ikke føler de vil ha/trenger så stor bil som EQV og firlingene av samme størrelse. Btw, denne er søster/bror til tilsvarende biler fra søskenmerkene i PSA-gruppen, samt Toyota. Endret 10. februar 2021 av Snowleopard Skriveleif 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Opel Combo e-life går vel først og fremst i strupen på Nissan e-NV200 Evalia som har svært like spesifikasjoner. Skjønt Opelen fremstår som litt bedre på mange områder. Enig med @Snowleopard i det med større batteri og camper-tilpasninger. Høye biler som denne trenger større batteri enn lave biler for å få samme rekkevidde. Endret 10. februar 2021 av Simen1 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Simen1 skrev (59 minutter siden): Opel Combo e-life går vel først og fremst i strupen på Nissan e-NV200 Evalia som har svært like spesifikasjoner. Skjønt Opelen fremstår som litt bedre på mange områder. Enig med @Snowleopard i det med større batteri og camper-tilpasninger. Høye biler som denne trenger større batteri enn lave biler for å få samme rekkevidde. Samme klasse som E-NV200, som flere bygger 2 eller 4-seter campervan av, spesielt i Spania (også offisiell versjon sammen med Nissan) og i Stor-Britannia. Denne vil, slik jeg forstår, bli erstattet av E-NV250 etterhvert. Håper og vi vil få se en E-NV300 eller E-NV350 etterhvert. Ser nå at Fiat og Mitsubishi inngår i Stellantis, som er et samarbeid mellom disse og PSA, som vel muligens betyr at vi vil se versjoner fra begge disse som baserer seg på samme bilen som denne Opelen. Det vil altså være samme bilen som man finner som Fiat Doblo (eller Qubo). Dermed er det vel lite og intet igjen av Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, og det vil da bli spennende å se hvem Nissan nå vil samarbeide med. Det er kanskje ikke Toyota, som allerede samarbeider med PSA-gruppen, om ikke og Nissan henger seg med her i mangel av andre samarbeidspartnere. Samarbeide med MB gikk kanskje ikke så godt siden MB kutter X-klasse, eller vil bygge en slik selv, freemfor en versjon basert på Nissan Navaro. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Snowleopard skrev (9 timer siden): Litt seriøst på tampen, hvorfor kan de ikke dytte litt godt med batterier i en slik, så man fikk en langtursversjon som et alternativ. Greit å ha en på 55-ish kWh batteri, men er nok flere som kunne tenkt seg ihvertfall 100 kWh eller mer i en sånn. Tror nok cluet her er enklest og billigst mulig produksjon med kun EN versjon av den elektriske drivlinja i ALLE elbiler fra PSA-konsernet og samarbeidspartnere. Fra artikkelen: Sitat Combo-e er bygget på PSAs etter hvert velkjente elbilplattform, som er grunnlaget for biler som Peugeot e-208 og Citroën ë-C4. Og denne drivlinjen er nok regnet som "godt nok" for massene. PSA har tydeligvis INGEN ambisjoner om å være best eller markedsledende på elbil. Deres strategi er tydeligvis at de bare skal selge nok elbiler til å unngå bøter for eksosbilsalget. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Hanhijnn skrev (2 minutter siden): Tror nok cluet her er enklest og billigst mulig produksjon med kun EN versjon av den elektriske drivlinja i ALLE elbiler fra PSA-konsernet og samarbeidspartnere. Fra artikkelen: Og denne drivlinjen er nok regnet som "godt nok" for massene. PSA har tydeligvis INGEN ambisjoner om å være best eller markedsledende på elbil. Deres strategi er tydeligvis at de bare skal selge nok elbiler til å unngå bøter for eksosbilsalget. Er klar over dette. Påpekte bare hva jeg hadde som ønske selv. 😉 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 "Og denne drivlinjen er nok regnet som "godt nok" for massene. PSA har tydeligvis INGEN ambisjoner om å være best eller markedsledende på elbil. Deres strategi er tydeligvis at de bare skal selge nok elbiler til å unngå bøter for eksosbilsalget." . . . Jøss, så det er evnet til å levere i premiumssegmentet som avgjør hvorvidt man blir markedsledende? Pussig, og det pleide å være omvendt. Renault Clio og Opel Corsa har vel knivet om å vær Europas mest solgte bil de siste 20 årene... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Like etter at Opel Combo e-life ble født fikk den også en tvillingbror: Peugeot e-Rifter 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Snowleopard skrev (På 10.2.2021 den 21.56): Litt seriøst på tampen, hvorfor kan de ikke dytte litt godt med batterier i en slik, så man fikk en langtursversjon som et alternativ. Greit å ha en på 55-ish kWh batteri, men er nok flere som kunne tenkt seg ihvertfall 100 kWh eller mer i en sånn. Det er jo litt hva man ønsker å bruke penger på. Betale MYE mer for en og annen gang slippe ett ladestopp på tur, så kommer jo EQV fra Mercedes med 100kW batteri, og sammen med stjerne i grillen og litt penere interiør, så er det vel 300.000,- mer for den hvis jeg ikke husker feil. Det er en noen ladestopp en gang i blandt det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Snowleopard skrev (På 10.2.2021 den 23.51): Samme klasse som E-NV200, som flere bygger 2 eller 4-seter campervan av, spesielt i Spania (også offisiell versjon sammen med Nissan) og i Stor-Britannia. Denne vil, slik jeg forstår, bli erstattet av E-NV250 etterhvert. Håper og vi vil få se en E-NV300 eller E-NV350 etterhvert. Ser nå at Fiat og Mitsubishi inngår i Stellantis, som er et samarbeid mellom disse og PSA, som vel muligens betyr at vi vil se versjoner fra begge disse som baserer seg på samme bilen som denne Opelen. Det vil altså være samme bilen som man finner som Fiat Doblo (eller Qubo). Dermed er det vel lite og intet igjen av Nissan-Renault-Mitsubishi-alliansen, og det vil da bli spennende å se hvem Nissan nå vil samarbeide med. Det er kanskje ikke Toyota, som allerede samarbeider med PSA-gruppen, om ikke og Nissan henger seg med her i mangel av andre samarbeidspartnere. Samarbeide med MB gikk kanskje ikke så godt siden MB kutter X-klasse, eller vil bygge en slik selv, freemfor en versjon basert på Nissan Navaro. Når solgte Nissan seg ut av Mitsubishi? Har ikke sett ett ord om det. Pickuper i klassisk utgave er ikke en europeisk paradegren, VW har jo gitt opp Amarok og jeg regner med den nye vil bli ett nesten reint Ford prosjekt, MB taper vel ganske heftig med penger på varebiler så jeg tviler på at noen ny pickup står høyt på prioriteringsliste. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Snowleopard skrev (På 10.2.2021 den 21.56): "Opel lover at det skal være plass til tre barneseter med Isofix i passasjersetet." Det hørtes trangt ut. For meg, er passasjersetet det setet fremme, som er ment for passasjeren, i motsetning til førersetet. Og så har man eventuelt baksetene i tillegg, som på en 7-seter fordeles på 2 rader. Så tre stykk barnestoler i passasjersetet (fremdeles en-tall) høre både sabla trangt ut, og veldig ulovlig ut. Your father was a famous fleece spicker? 😂 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Simen1 skrev (1 time siden): Like etter at Opel Combo e-life ble født fikk den også en tvillingbror: Peugeot e-Rifter Den blir det nok Rift etter... 😉 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 Hanhijnn skrev (4 timer siden): Den blir det nok Rift etter... 😉 Nice! Yeah, i can spikke fleece... Interesant nok, når jeg fulgte linken din, så la jeg merke til denne artikkelen. Her er det bare å følge med. https://www.electrive.com/2021/02/05/vdl-camperfixx-cooperate-on-electric-motorhome/ 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 agvg skrev (5 timer siden): Når solgte Nissan seg ut av Mitsubishi? Har ikke sett ett ord om det. Pickuper i klassisk utgave er ikke en europeisk paradegren, VW har jo gitt opp Amarok og jeg regner med den nye vil bli ett nesten reint Ford prosjekt, MB taper vel ganske heftig med penger på varebiler så jeg tviler på at noen ny pickup står høyt på prioriteringsliste. Helt ærlig, har ikke sett så godt på eierkonstellasjoner. Jeg prøvde å finne ut hvem som hadde allianser med hverandre, og da så det plutselig ut som Nissan ble stående mer aleine, siden det virker som alliansen med PSA skaper endel splid. Så om Mitsubishi eies delvis av Nissan, så kan det jo likevel hende det kommer en variant fra Nissan og. Time will tell, for å si det på godt norsk. Ser jo ut som det blir færre som lager bil, men flere som lager forskjellige karosseri-varianter. Å lage nytt skall er jo tros alt billig og enkelt, men det blir jo stadig mindre forskjell utenom dekaler og logoer. Og når prisen er jevn, så blir bilen mer en sak om hvilket merke/design man ønsker, mer enn hvilke kvaliteter og funksjoner man vil ha i en bil. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. februar 2021 Del Skrevet 17. februar 2021 AndersT2 skrev (6 timer siden): Det er jo litt hva man ønsker å bruke penger på. Betale MYE mer for en og annen gang slippe ett ladestopp på tur, så kommer jo EQV fra Mercedes med 100kW batteri, og sammen med stjerne i grillen og litt penere interiør, så er det vel 300.000,- mer for den hvis jeg ikke husker feil. Det er en noen ladestopp en gang i blandt det. EQV er noe større, og WLTP-rekkevidde på 335, mens denne har rekkevidde på 280. Den er derimot endel billigere, og kan trekke henger. Storebror som er ca på størrelse med EQV er også endel billigere enn EQV, kan trekke 1T og har ca samme rekkevidde (330) som EQV, som derimot ikke kan trekke henger. Så her kan man selvsagt velge som man vil. Men, og det er et stort men, EQV og konkurrenten fra Opel++ kan fåes med mindrer batteri (50 kW), så om pris er viktigst, så har man der et valg, om enn dårligere enn det jeg hadde ønsket. Jeg bruker fortrinnsvis bil til lengre reiser, og da blir rekkevidde et større poeng. Har nå en Kona, som har OK med rekkevidde, men derimot litt dårlig med plass. Jeg skulle gjerne hatt samme eller bedre rekkevidde, men større plass. Jeg ville absolutt ønsket alternativ for mer rekkevidde enn alle disse plasskongene klarer, men synes det per nå blir vel mye stress om jeg stadig må inn for å fylle på. Hadde jeg klart 4-5 timer før pause, selv når jeg durer på motorvei, så gjør ikke pausene noe. Tvert i mot, da er jeg gjerne klar for et måltid. Selvsagt kommer det litt an på hva den ekstra rekkevidden vil koste, men poenget er at man skulle kunne fått den med valg på 2x fullsize batteri. Da kan man velge hva som er viktigst. På EQV og tilsvarende, er det ikke problem med plass, men klart at vekt og kostnad/pris har svært mye å si. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 18. februar 2021 Del Skrevet 18. februar 2021 Snowleopard skrev (15 timer siden): Interesant nok, når jeg fulgte linken din, så la jeg merke til denne artikkelen. Her er det bare å følge med. https://www.electrive.com/2021/02/05/vdl-camperfixx-cooperate-on-electric-motorhome/ Ja her åpner det seg helt klart et helt nytt marked. Skjer mye spennende for tiden. Blir nok mye mer feriering innenlands i åra som kommer enn pre korona. Folk vil ikke sitte i fullstappa fly til syden lenger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå