netdude Skrevet 5. januar 2004 Del Skrevet 5. januar 2004 (endret) Hei! Noen som veit av bredbåndsrouter med støtte for PPPOE og QOS? Trenger en router der jeg har mulighet til å fordele prioritet på ulike tjenester og ulike pc'er i nettet mitt. Det er bare en bonus om routeren har innebygget switch og trådløst aksesspunkt, men intet krav. Noen som veit av en sånn? Evt har noen erfaringer med sånt? Jeg veit det er mulig å få til med en linux/bsd-box.. men det vil jeg rett og slett ikke ha stående å støye i stua mi. Eller kanskje finnes en rimelig traffic-shaper som egen boks? Noen som veit? Endret 6. januar 2004 av netdude Lenke til kommentar
netdude Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Ingen kommentarer til innlegget mitt? Lenke til kommentar
kvasimongo Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Har enda til gode å se en trafficshaper som er billig, men du kan jo se om du finner priser på Packeteer. Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hvis du svinger innom her. Så finner du en router som støtter PPoE. QOS? Quality of service? Hakke peiling. Hva er QOS? Lenke til kommentar
netdude Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle. Draytek kommer snart med denne: http://www.bgc.no/produkter/draytek/vigor2900.htm Klippet: Styring av båndbredden En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje. Lenke til kommentar
netdude Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Etter litt søk og sånt fant jeg ut at denne har VLAN-støtte også. Men etter som jeg klarte å forstå gjelder "bandwidth throttle"-funksjonen kun per port, ikke per tjeneste, og heller ikke "fra adresse X, til adresse Y". Dette betyr at om man struper ned en port så vil dette også gjelde mot de andre enhetene på Lokalnettet. Ikke kun mot internett. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Å finne en router som støtter PPPoE er ikke det vanskeligste i verden. Mitt ønske er å kunne dele internett med andre uten at de skal kunne "ta alt" av båndbredde når de fyrer igang kazaa, eller andre båndbreddesultne applikasjoner. Vil ha en mest mulig jevn fordeling av båndbredde, slik at ikke en ødelegger for alle. Draytek kommer snart med denne: http://www.bgc.no/produkter/draytek/vigor2900.htm Klippet: Styring av båndbredden En populær funksjon i denne ruteren er muligheten for å kontrollere hastigheten for hver port i switchen, samt gi en garantert hastighet på bestemte porter. Eksempelvis kan du gi barna 250Kbps og deg selv 750Kbps av en 1Mbps linje. Lekkert!! En sånn boks har mange venta på lenge! Lenke til kommentar
Yeahright Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Hvis du vil begrense hvor my av bånd bredden de skal få har jeg bare et enklet forslag. Bruk WinMX! Der kan du besteme ALT! I motsettning til DC++ feks. Lenke til kommentar
netdude Skrevet 6. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2004 Synes enda den har litt for få funksjoner. Burde kunne foreta shapinga på adresse og tjeneste-nivå istedenfor port-nivå. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Synes enda den har litt for få funksjoner.Burde kunne foreta shapinga på adresse og tjeneste-nivå istedenfor port-nivå. Finnes masse routere som helt sikkert kan gjøre dette for deg, spørsmålet er vel heller om du vil betale prisen som disse har. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Bruk linux og CBQ, HTB e.l så får du alle muligheter du kan tenke deg.. Shape på tjeneste, port, ip, mac osv osv. Bakdelen er at det krever litt mer kunskaper, men på den andre siden så er det jo gratis.. Lenke til kommentar
netdude Skrevet 7. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2004 Finnes det helt støyløse maskiner man kan bruke til dette? Noe ala VIA Eden (uten vifte) med flashdisk og 2 NIC's? Lenke til kommentar
fAight Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 (endret) Hvis du vil begrense hvor my av bånd bredden de skal få har jeg bare et enklet forslag. Bruk WinMX! Der kan du besteme ALT! I motsettning til DC++ feks. ...eh...tror ikke det svaret der han er ute etter edit: ikke mitt heller forsåvidt... Endret 7. januar 2004 av ridgea Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Linksys BEFSR81 har enkel QoS funksjonalitet, den kan prioritere bestemte porter, og trafikk til/fra bestemte applikasjoner. Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 (endret) Ta en titt på ZyXEL ZyWALL serien, da spesiellt ZyWALL 10W og ZyWALL 70, kommer et par produkter til i den serien som heter ZyWALL 5 og ZyWALL 35. http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1021873683 http://www.zyxel.com/product/model.php?ind...alue=1021873683 Personlig så liker jeg Bandwith Management mulighetene i ZyWALL 70, bedre enn de som er i ZyWALL 10W. Endret 27. mars 2004 av JPedro Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Bruk netlimiter Netlimiter er ingen seriøs QOS sak.. Suger prosessorkraft og er enkel og koble ut for folk som ikke vil ha begrensning. Er bedre å ha det i en hardware router. De zyxel sakene er nok noe dyre. Var en eller annen levrandør som skulle begynne å levere noen QOS routere for hjemmemarkedet nå men kommer ikke på navnet i farten. En linux boks er jo et bra alternativ, men det krever en del kunskaper da. Lenke til kommentar
steffan-- Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Clarkconnect er vel greit og enkelt å bruke til sånt. Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Clarkconnect er vel greit og enkelt å bruke til sånt. Mulig, har aldri testa det. Er det noen som har noe erfaring med CC med QOS? Greit og sette opp eller er det som i en hvilken som helst annen dist? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå