Arne Fenstad Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Salmon Evolution får seks varmepumper på 20 tonn [Ekstra] Lenke til kommentar
trikola Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Kan ikke lese artikkelen, men er det ikke en veldig rar måte å måle/vurdere/spesifisere en varmepumpe etter vekt? "Salmon Evolution får seks varmepumper på 20 tonn [Ekstra]" Endret 10. februar 2021 av trikola 3 Lenke til kommentar
Sandpusher Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Ja dette var en merkelig artikkel må jeg si. Klippet fra teksten: "Hver av dem veier om lag 20 tonn og har en effekt på omtrent 6 MW. Kontrakten har en verdi på over 50 millioner kroner, opplyser PTGs konsernsjef Terje Arnesen til TU." Ellers er det en effektfaktor (CoP) på 30, som er ganske interessant for en legmann som meg. At de veier 20 tonn er vel det minst interessante av alle disse egenskapene (på et landanlegg i det minste), Men jeg er veldig nysgjerrig på hvilken farge de har. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) https://ptg.no/energianlegg-med-effektfaktor-30-til-salmon-evolution/ https://ptg.no/energianlegg-med-svaert-hoy-effektfaktor-til-salmon-evolution/ Med så høy effektfaktor skulle jeg byttet ut snøfreseren med vannbåren varme. (Riktig dimmensjonert og til riktig pris selvsagt) Edit: Kjappe data: Temperaturløft fra 6-12°C for 5MW-pumpene og 6-14°C for 6MW-pumpene, Vannmengde 40 m3/minutt i hver varmepumpe som leverer vann til hvert kar-par. Rørdimmensjonen er 600mm til hver varmepumpe. Totalt seks varmepumper. Effektene 5 og 6MW pr varmepumpe er avlevert varmeeffekt, ikke elektrisk effekt. Endret 10. februar 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå