mobile999 Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 (endret) Gjest 8cc6c...e60 skrev (På 10.2.2021 den 9.37): Kjennelsen ender noe som følger "politiet kan foreta midlertidig førerkortbeslag, men ikke ut over xx" Jeg vil nå mene at det er ganske sikkert at dette betyr at politiet kan ta midlertidig beslag av førerkortet med varighet fram til den nevnte datoen. Altså datoen er ikke det siste tidspunktet beslaget kan iverksettes. Den 19. april har du derfor førerrett igjen (dersom systemet ikke får deg dømt før dette) og din advokat kan på nytt få politiet til å rette det i datasystemet til vegvesenet og du kan hente det fysiske førerkortet. Endret 10. april 2021 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Ståle Nordlie skrev (1 time siden): Ja, ordlyden (basert på din korte oppsummering) tyder isolert sett på at de "kan" beslaglegge, og at det ikke skjer automatisk eller alt har skjedd. Juridika-kommentaren indikerer ikke noe annet. Men... Etter å ha lest litt mer har jeg mistanke om at ordlyden, slik du gjengir den, ikke gjenspeiler hva retten mente. Jeg tror dommeren har fiklet med en standardformulering for å ta høyde for din litt spesielle sak, og resultatet ble uklart/villedende. Hva betyr det for deg i praksis? Det har jeg ikke lyst til å synse om. 🙂 Slutningen i slike kjennelser er alltid at politiet "kan" midlertidig tilbakekalle føreretten. Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 10. april 2021 Del Skrevet 10. april 2021 Star Fox skrev (57 minutter siden): Slutningen i slike kjennelser er alltid at politiet "kan" midlertidig tilbakekalle føreretten. Ja, det er det ingen som bestrider. Det er fordi politiet ber retten om hjemmel til å foreta et beslag. Retten gir så politiet hjemmel ved å si de "kan" foreta et beslag. Politiet foretar så et beslag. Det er ikke retten som foretar et midlertidig beslag. Her er det bare politiet som (etter egne ord) på grunn av inkurie ikke har meldt inn beslaget. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 30. juni 2021 Del Skrevet 30. juni 2021 Til info til de interesserte Saken har vært opp i retten, med meg advokat Øystein Storrvik. Politiadvokaten var veldig usikker om hun skulle droppe tiltalen for kjøring uten gyldig førerkort, og hadde ingen juridiske begrunnelser utover "burde ringt politiet og sjekket" altså moralske begrunnelser. Men hun lot den stå. Vi får se resultatet på 2 x kjøring uten gyldig førerkort hvor politiet kun hafde en hjemmel de inne utøvde. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 30. juni 2021 Del Skrevet 30. juni 2021 Takk for oppdatering, alltid interessant å se hvordan slike saker ender Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 5. juli 2021 Del Skrevet 5. juli 2021 Frikjent for 2 x kjøring uten førerkort fra tingretten. Resten av dommen på andre forhold dog ikke som forventet, så saken ankes til lagmannsretten. Regner ikke med de endrer frikjennelse for kjøring uten førerkort dog. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå