Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Som jeg tolker en kjennelse for et midlertidig førerkortbeslag så er det vel de som bare gir politiet hjemmel til å foreta et midlertidig beslag, men det er vel ikke tingretten som bestemmer et beslag i seg selv? Kjennelsen ender noe som følger "politiet kan foreta midlertidig førerkortbeslag, men ikke ut over xx" Greia er at denne kjennelsen er over 2 uker siden, men de enda ikke har beslaglagt førerkortet, hverken digitalt eller fysisk. Og som jeg tolker kjennelsen er det ikke som en "dom" at de har bestemt beslaget, men at de kun gir politiet lov og hjemmel til å forera et beslag. Som de tydeligvis har glemt? Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Det er riktig - kjennelsen gir politiet en rett til å gjøre noe. Når de har fått kjennelsen må de så gjennomføre det den gir dem rett til. Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 krikkert skrev (3 minutter siden): Det er riktig - kjennelsen gir politiet en rett til å gjøre noe. Når de har fått kjennelsen må de så gjennomføre det den gir dem rett til. Takk for svar. Det er slik jeg også tolket ordlyden, at sen bare gir politiet tillatelse. Det er vel kanskje ingen frister politiet har for å foreta seg et beslag etter de har fått en slik tillatelse dog? Veldig sært den somler så mye med alt dette. Har hatt et par tråder her opp siden sommeren, og dette er jo nyeste utfall enn så lenge. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Hvis førerkortet ditt ikke allerede er beslaglagt hender det at politiet venter til ankefristen er gått ut, i tilfelle du velger å anke. Fristen for å iverksette kjennelsen er den dagen kjennelsen selv sier. De kan hypotetisk sett beslaglegge førerretten siste dag i fristen. Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 krikkert skrev (12 minutter siden): Hvis førerkortet ditt ikke allerede er beslaglagt hender det at politiet venter til ankefristen er gått ut, i tilfelle du velger å anke. Fristen for å iverksette kjennelsen er den dagen kjennelsen selv sier. De kan hypotetisk sett beslaglegge førerretten siste dag i fristen. Eneste nevnte frister er midlertidig beslagsperiode. Er det denne du mener? " ...men ikke utover dato dato " Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Oppdatering i tråden: ble idag stanset i kontroll, sjekket på systemet osv, og fikk kjøre videre. Fikk to tapte anrop noen timer senere fra politiet, og ser førerkortet nå er beslaglagt idag. Det jeg dog stusser på er at de har satt dato for beslaget på SVV mine sider som den dagen kjennelsen ble avsagt. Men slik jeg tolker ordlyden kan jeg ikke straffes da jeg har kjørt med gyldig førerkort? Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Hva var status på svv "mine sider" i går? Endret 6. april 2021 av mobile999 Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 mobile999 skrev (3 minutter siden): Hva var status på svv "mine sider" i går? Status på SVV har vært gyldig helt til nå. Sjekket dette før hver kjøretur, og husket også kontrollkode fra appen i tilfelle. Hadde den vært ugyldig i Autosys hadde jeg heller ikke fått lov å kjøre videre tidlig imorges. De har bare blitt påminnet dette nå og deaktivert den nå. Stusser bare på at det står "beslaglagt xx januar" på SVV. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Det høres ut som noen har gjort noe ulovlig i autosys. Gi dem helvete(!). Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) mobile999 skrev (15 minutter siden): Det høres ut som noen har gjort noe ulovlig i autosys. Gi dem helvete(!). Det må da være utelukkende en fordel for trådstarter at inndragelse av førerrett blir tilbakedatert til dato for kjennelsen? En eventuell tapstid blir beregnet med fradrag for tiden hen har vært uten førerrett hittil, slik at hen kan oppleve at feilaktig mye av tapstiden allerede er sonet. Endret 6. april 2021 av Vegard# 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Det kommer vel an på motivet til den som har fikset det. Kanskje få ts dømt for kjøring uten gyldig førerkort? Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 (endret) Motivet må vel være å korrigere feilaktig informasjon? Det vil fremgå av Autosys når endringen ble utført, så det kan enkelt dokumenteres at endringen ble utført etter kontrolltidspunktet dersom det blir avgjørende. Hvis jeg skal spekulere så oppdaget politiet feilen i etterkant av kontrollen og sørget for at autosys ble oppdatert. De ringte mest sannsynlig for å opplyse om at endringen er utført og at trådstarter ikke har førerrett lenger, siden det er rimelig for politiet å anta at trådstarter ikke er klar over det (og åpenbart fortsatt kjørte bil). Endret 6. april 2021 av Vegard# Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Takk for svar. Er nok som Vegar sier. Jeg er dog ganske sikker på jeg ikke kan klandres eller straffes her uansett. Gjennom fagforbundet og HELP forsikringen har jeg hatt advokat på saken hele veien. Problemstillingen fra denne tråden tok hun opp med 2 andre kollegaer. Hun mente jeg kunne kjøre lovlig, men ville unngått det. Advokat 2, en tidligere politiadvokat, mente alt var på stell og de hadde dritet seg ut. Advokat 3 var usikker, og ville unngått det. Men de kom vel til en "enighet" at jeg teknisk sett hadde alt på det rene så lenge SVV sier det er aktivt. (de tok opp dette i møte når tråden ble opprettet) Dette er bare litt av ekstremt mye surr i denne saken, og tidsforbruk fra et enkelt uhell i juli ifjor, som forsatt ikke er avklart takket slurving hos politiet. Slurvingen og all tidsforbruket går dog meg til gode ihvertfall. Selv om jeg har nektet straffeskyld og anser dette som en uheldig utforkjøring uten fart eller andre overtredelser. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Politiet møtte akkurat opp fysisk på døren for å hente førerkortet, og sa samtidig det er opprettet sak på kjøring uten gyldig førerkort for dagens hendelse, samt at jeg var observert kjørende noen uker siden. Forklarte dette med kjennelsen til dem, men de var bare sendt for å hente førerkortet og visste ikke noe om dette. Hva nå mon tro+? Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Det spørs om det gjelder det som står i en paragraf, at den som er fratatt førerkortet eller har kronisk sykdom som har blitt verre (f.eks. epilepsi), plikter å levere inn førerkortet. De ser det nok slik at du selv pliktet å levere det inn når ankefristen gikk ut. Muligens kan du skylde noe av dette på treg postgang. Brev kan i dag ta ekstremt lang tid, selv over ganske korte geografiske avstander. Lenke til kommentar
Gjest 8cc6c...e60 Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Budeia skrev (5 minutter siden): Det spørs om det gjelder det som står i en paragraf, at den som er fratatt førerkortet eller har kronisk sykdom som har blitt verre (f.eks. epilepsi), plikter å levere inn førerkortet. De ser det nok slik at du selv pliktet å levere det inn når ankefristen gikk ut. Muligens kan du skylde noe av dette på treg postgang. Brev kan i dag ta ekstremt lang tid, selv over ganske korte geografiske avstander. Jeg ble aldri fratatt førerkortt, hverken skriftlig, fysisk, eller digitalt. Jeg mottok kun en kjennelse fra dommeren som ga politiet hjemmel til å beslaglegge førerkortet, noe de glemte å gjøre. Anonymous poster hash: 8cc6c...e60 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Gjest 8cc6c...e60 skrev (1 time siden): noe de glemte å gjøre. De pleier nok å sende ut flere brev, før de møter opp på døra for å hente førerkortet. https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2016/03/15/stridig-mann-51-domt-for-a-ha-nektet-a-levere-fra-seg-forerkortet/ Som her, de sendte ut purring og beskjed om at de kom til å hente førerkortet før de faktisk gjorde det. Og i din sak forsøker de nå å nøste opp saken som om de hadde sendt disse brevene. Det kan være avgjørende om din side får tid og rom til å forklare disse tingene, og legge fram når statusen til førerkortet ble endret. I verste fall kan dommeren ha bestemt seg før dere får lagt fram disse forsinkelsene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 Budeia skrev (2 minutter siden): De pleier nok å sende ut flere brev, før de møter opp på døra for å hente førerkortet. I dette tilfellet så har politiet ikkje gjort jobben sin, forstår godt at dei då berre møter opp for å ta initiativ og redde ansikt i staden for å innrømme svakheit i saksbehandlinga. Kven som vinner fram her blir spennande å sjå. Det er heilt klart at intensjonen har vært å ta førarretten frå trådstarter, men politiet har tydelegvis gløymt, nedprioritert, eller trudd at trådstarter kom til å slutte å køyre frivillig til tross for gyldig førarrett. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 6. april 2021 Del Skrevet 6. april 2021 The Avatar skrev (42 minutter siden): redde ansikt i staden for å innrømme svakheit i saksbehandlinga. Noe av hensikten med anmodninger i brev, er at de da ikke trenger å sende folk rundt på dørene (i de fleste tilfeller?) Vet ikke om det juridisk sett er absolutt nødvendig å sende slike brev. Og om det er det, er det som du sier usikkert hvordan det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå