Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førekort kl c


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ligg nok nærmast til å estimere totalkostnaden sjølv ettersom du både veit nøyaktig kva køyretimane kostar hos din trafikkskule, og kor langt du har komt i opplæringa. 

Om du er ferdig med trinn 3 så har du igjen trinn 4 som totalt består av 33 timar for å fullføre det obligatoriske, pluss eventuelt ekstratimar om du treng meir køyretrening før oppkøyring. 

Lenke til kommentar

Det blir veldig individuelt hva du må betale og hvilken kjøreskole du velger selv endte jeg opp med ca 45-50000,- totalt for klasse C og E.

Mangler kun CE nå, men det får jeg ta litt senere tror jeg.

Her er ca pris på alt obligatorisk, i tilegg så kommer kjøretimer etter behov utenom (Ca 1400,- pr time)

Teoriprøve 680,-

Grunnkurs Tunge kjøretøy (Ca 1500,-)

Kjøretime (ca 1400,-)

Trinn 2 (ca 1400,-)

Trinn 3 (ca 1400,-)

Obligatorisk Kurs i ulykkesberedskap 9t (Ca 4000,-)

Obligatorisk Sikkerhetskurs på vei 6t (Ca 8-9000,-)

Obligatorisk kurs i sikring av last 9t (Ca 4000,-)

Obligatorisk sikkerhetskurs på bane 9t (ca 7500,-)

Førerprøve Leie av bil  (Ca 3500,-)

Gebyr førerprøve statens vegvesen 1180,-

Så med alt obligatorisk blir det vel ca rundt 35 000,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (10 timer siden):

Det blir veldig individuelt hva du må betale og hvilken kjøreskole du velger selv endte jeg opp med ca 45-50000,- totalt for klasse C og E.

Mangler kun CE nå, men det får jeg ta litt senere tror jeg.

Her er ca pris på alt obligatorisk, i tilegg så kommer kjøretimer etter behov utenom (Ca 1400,- pr time)

Teoriprøve 680,-

Grunnkurs Tunge kjøretøy (Ca 1500,-)

Kjøretime (ca 1400,-)

Trinn 2 (ca 1400,-)

Trinn 3 (ca 1400,-)

Obligatorisk Kurs i ulykkesberedskap 9t (Ca 4000,-)

Obligatorisk Sikkerhetskurs på vei 6t (Ca 8-9000,-)

Obligatorisk kurs i sikring av last 9t (Ca 4000,-)

Obligatorisk sikkerhetskurs på bane 9t (ca 7500,-)

Førerprøve Leie av bil  (Ca 3500,-)

Gebyr førerprøve statens vegvesen 1180,-

Så med alt obligatorisk blir det vel ca rundt 35 000,-

Tusen takk for svaret Dragon.

Jeg drevet faktisk i 6 mnd. Men vet ikke nøyaktig hvor mye kjøretime trenger jeg igjen, for nå bytter jeg til Auto Lastebil pga lære vil at jeg skal det. Starta kjørte jeg Manuelt helt til trinn 2 er ferdig. Så brukte jeg da ca. 12 timer kjøring.

Også er jeg ferdig med obligatorisk - ulykkeberedskap, sikring av last. Nå mangler jeg kun sikkerhetskurs på vei/ sikkerhetkurs på Bane. Så er jeg på Trinn 3 med Automat gir. 
 

vet ikke hvor lengen er jeg klar til oppkjøring. Har du noe peiling på det?

takk for din tid!

:)

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Du ligg nok nærmast til å estimere totalkostnaden sjølv ettersom du både veit nøyaktig kva køyretimane kostar hos din trafikkskule, og kor langt du har komt i opplæringa. 

Om du er ferdig med trinn 3 så har du igjen trinn 4 som totalt består av 33 timar for å fullføre det obligatoriske, pluss eventuelt ekstratimar om du treng meir køyretrening før oppkøyring. 

Ja Når er det vanligvis klar for oppkjøring?

jeg er ferdig på den obligatorisk - sikring av last og Ulykkeberedskalp kurs. Mangler sikkerhet kurs på bane/på vei.

 

Lenke til kommentar
FreddyTobert7 skrev (42 minutter siden):

Ja Når er det vanligvis klar for oppkjøring?

jeg er ferdig på den obligatorisk - sikring av last og Ulykkeberedskalp kurs. Mangler sikkerhet kurs på bane/på vei.

 

Man er klar for oppkjøring når all obligatorisk er gjennomført samt når kjørelærer mener du er klar, du bør nok heller høre med kjørelærer hva han mener, etter hver kjøretime gikk jeg gjennom det jeg og kjørelærer snakket om, også når jeg var ute å kjørte med privat bil, tenkte jeg hele tiden på hvordan jeg ville kjørt om det var lastebil, det hjalp meg mye.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FreddyTobert7 skrev (1 time siden):

Ja Når er det vanligvis klar for oppkjøring?

Dei fleste vi være i stand til å bestå oppkjøyringa når det obligatoriske er unnagjort, men det vil avhenge litt av personlege evner og ikkje minst relevant erfaring som er overførbar.
Rekner med at du har klasse B frå før, korleis vurderer du eiga køyring i personbil? Kor mange års erfaring har du med personbil frå før?

Enkelte må ha fleire køyretimar før dei klarer å bestå oppkøyringa. Det kan være fordi dei har lite køyretrening eller fordi dei har for lite køyreerfaring til å bli trygg på eiga køyring.

Som Dragonlove seier så er det køyrelæraren din som vil ha dei beste forutsetningane for å vurdere køyringa di. Det er ofte vanskelg å vurdere eiga køyring ettersom ein ofte er blind for eigne feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (3 timer siden):

Man er klar for oppkjøring når all obligatorisk er gjennomført samt når kjørelærer mener du er klar, du bør nok heller høre med kjørelærer hva han mener, etter hver kjøretime gikk jeg gjennom det jeg og kjørelærer snakket om, også når jeg var ute å kjørte med privat bil, tenkte jeg hele tiden på hvordan jeg ville kjørt om det var lastebil, det hjalp meg mye.

Takk nå har jeg fått det jeg vil vite. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Dei fleste vi være i stand til å bestå oppkjøyringa når det obligatoriske er unnagjort, men det vil avhenge litt av personlege evner og ikkje minst relevant erfaring som er overførbar.
Rekner med at du har klasse B frå før, korleis vurderer du eiga køyring i personbil? Kor mange års erfaring har du med personbil frå før?


Det er riktignok mange år siden jeg tok CEDE, den gangen med "pakkepris" slik at summen allerede var satt før jeg startet, men så vidt jeg husker var det ikke veldig mye som var relevant fra å kjøre personbil, utover at man kunne skiltene og forsto det absolutt mest grunnleggende.

Ting er liksom litt annerledes når man sitter bak spakene på et vogntogn.

Det er vel fremdeles slik at man på oppkjøring kan bli bedt om ting som å sjekke at last er korrekt plassert og sikret, legge på kjettinger, kontrollere nødutganger (på buss) osv. som krever at man faktisk har lært det først. Det er mer enn bare å kjøre en tur.

Jeg er dog enig, når det obligatoriske er lært og forstått, så klarer alle oppkjøringen, uansett førerkortklasse, det er jo liksom hele poenget, problemet er vel heller å komme dit at man faktisk har lært det som er obligatorisk.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Eg trur vi er einige 0laf.
Nå det obligatoriske er fullført så har man fått opplæring i det som ein skal kunne, det er ikkje gitt at ein faktisk har lært og forstått alt.
Enkelte (dei fleste) tek det fort og vil klare å bestå oppkøyringa etter å ha vært gjennom det obligatoriske, det vil likevel kunne ta mykje lenger tid før ein blir god til å køyre.
Andre treng ekstra med køyretrening før dei er i stand til å bestå minstekrava i oppkøyringa.

Det som eg tenker på med erfaring frå klasse B som er overførbar til klasse C er fyrst og fremst trafikkforståinga som kjem av å ha vært i trafikken ei stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ca 3 uker med YSK til nærmere 40k dette må man da oppfriske hvert år med en uke

Jeg har sjåførkort og er på kurs hvert 5. år
Aldri noe kurs eller skole imellom
Tok kortet før 2008

https://www.vegvesen.no/forerkort/yrkessjafor/yrkessjaforkompetanse

Etterutdanning for yrkessjåfører
Yrkessjåførkompetansen må fornyes hvert femte år. Etterutdanningen består av 6 moduler, og varer i 35 klokketimer (5 dager). Det er forskjellige kurs for person- og godstransport. 

Hvor har du hvert år fra?
Kanskje der du har ansatt har egne krav

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Jeg har sjåførkort og er på kurs hvert 5. år
Aldri noe kurs eller skole imellom
Tok kortet før 2008

https://www.vegvesen.no/forerkort/yrkessjafor/yrkessjaforkompetanse

Etterutdanning for yrkessjåfører
Yrkessjåførkompetansen må fornyes hvert femte år. Etterutdanningen består av 6 moduler, og varer i 35 klokketimer (5 dager). Det er forskjellige kurs for person- og godstransport. 

Hvor har du hvert år fra?
Kanskje der du har ansatt har egne krav

Ah, det var hvert 5 år ja, aner ikke hvor jeg har hvert år fra.

Jeg kjører ikke aktivt, jeg tok C og D for å ha litt mer ben å stå, da jeg har vært gjennom både oppganger og nedganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...