Gå til innhold

E-Tron GT er Audis sterkeste elbil til nå


Anbefalte innlegg

trikola skrev (30 minutter siden):

At batteriet varmes opp før hurtiglading er fornuftig, men før saktelading hjemme tror jeg er helt unødvendig. Og å bruke opp kWh til batterioppvarming bare for at regenerativ bremsing skal virke fra første km er noe for spesielt interesserte og i alle fall ikke økonomisk.

Trur nok han snakker om forvarming før bilen brukes. Ikke mot saktelading. 

Om pakken er kald, så ikke kjør wattpedalen i bunn i hvertfall når man starter å kjøre. Det vil bare stress dårlige celler i pakken, og balanseringen får mer og mer avvik. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 timer siden):

selvfølgelig kan du kjøre bilen uten forvarming.

Takk, vi nok flere som har ventet på at du innså dette.

Trestein skrev (2 timer siden):

Mobilen min virker i minus10 grader også. Men det påvirker batteriet ekstremt negativt.

Å? Hvordan da?

Trestein skrev (2 timer siden):

Vil dere som har el bil anbefale å ikke varme  opp batteriet? 

Det er en smakssak. Folk får gjøre som de selv vil. Jeg får heller si at jeg ikke fraråder det.

Trestein skrev (2 timer siden):

Har dere teoretisk kunnskap om at dette ikke påvirker levetiden på batteriet?

Det skal man som bileier ikke trenge. Men man kan gjerne se på antall km garantien gjelder for.

Trestein skrev (2 timer siden):

Er Tesla og vw idioter som varmer det opp?

Kjenner ikke til VW, men Tesla tar ikke det valget. De overlater det valget til bileieren, nettopp fordi begge deler er trygt og ikke går ut over garantien. Det er en smakssak. Personlig forvarmer jeg aldri batteriet. I min hverdag er det et smart valg.

Endret av Simen1
Presisering
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Om pakken er kald, så ikke kjør wattpedalen i bunn i hvertfall når man starter å kjøre. Det vil bare stress dårlige celler i pakken, og balanseringen får mer og mer avvik. 

Som sagt kjenner jeg ikke til hvordand et fungerer hos VW, men i Teslaen kan man fint trykke pedalen i bunn. Ikke at det er særlig behov eller vits på vinterføre, men det er altså fullt mulig og ikke noe teknisk galt i å gjøre det. Motoreffekten begrenses uansett elektronisk til det som er trygt for batteriet.

I morges når batteriet i min bil var godt og kaldt (-13°C) så begrenset bilen motoreffekten til ca 100 hk. Ingen krise altså. Har kjørt fossilbiler som har vært vesentlig slappere enn det - på sommerføre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):
Trestein skrev (1 time siden):

Er Tesla og vw idioter som varmer det opp?

Kjenner ikke til VW, men Tesla tar ikke det valget. De overlater det valget til bileieren, nettopp fordi begge deler er trygt og ikke går ut over garantien. Det er en smakssak. Personlig forvarmer jeg aldri batteriet. I min hverdag er det et smart valg.

VW forvarmer batteriet som en tvangssak, men de vurderer å redusere kW output ved et kaldt batteri fra hva batteriet klarer å levere, til noe som er tryggere ved et kaldt batteri, og la sjåføren si ifra at de bare skal 2 km f.eks og si seg fornøyd med f.eks 50kW maks power-output, eller hva de havner ved der ved -20 grader. 

Det blir litt tøysete å si at man ikke burde forvarme batteriet. Et batteri tar skade av temperaturforskjeller fra dens "cycle life" test. De blir ofte utført ved 20 grader. Øker man temperaturen til 45 grader, så fjerner du 50% av levetiden til cellene dine sånn ca. 

Garantitiden garanterer noe for 5-8 år. En bil skal tross alt helst leve lengre enn dette. Over tid så blir man nok flinkere til å forstå batteriet og dens kvalitet, så hvis man ønsker å beholde verdien i pakken sin i 8 år, så forvarmer man opp batteriet. 

Et tips til test man kan gjøre i elbiler hvor man kan gjennom OBD få oversikt over cellene, er å måle avvik i cellene dem i mellom. Er man under 2.5% så er er det bra.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Som sagt kjenner jeg ikke til hvordand et fungerer hos VW, men i Teslaen kan man fint trykke pedalen i bunn.

Selvfølgelig kan du det? Jeg snakker om hva du som sjåfør burde gjøre om formålet ditt er å beholde mest mulig energi i pakken lengst mulig. 

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Motoreffekten begrenses uansett elektronisk til det som er trygt for batteriet.

For å overleve garanti-tiden. Du som sjåfør kan og burde gjøre mer enn kun dette om man planlegger å ha bilen i f.eks 10 år før den selges. Dette blir ikke annerledes enn å lade til 80%. Det er noe du gjør for å ta vare på batteriet, selv om den sikkert hadde overlevd garantitiden med kun lading til 100%. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Det blir litt tøysete å si at man ikke burde forvarme batteriet.

Jeg endret svaret fra anbefales til ikke fraråde. Det er helt og holdent en smakssak.

oophus skrev (10 minutter siden):

Et batteri tar skade av temperaturforskjeller fra dens "cycle life" test.

Har du noe mer info om det? Jeg ønsker å vite hva som var skadelig, hvilken type skade og under hvilke omstendigheter.

oophus skrev (10 minutter siden):

Garantitiden garanterer noe for 5-8 år.

 

.. og et visst antall km.

oophus skrev (10 minutter siden):

Garantitiden garanterer noe for 5-8 år. En bil skal tross alt helst leve lengre enn dette. Over tid så blir man nok flinkere til å forstå batteriet og dens kvalitet, så hvis man ønsker å beholde verdien i pakken sin i 8 år, så forvarmer man opp batteriet. 

Nei, det er helt feil forutsetning. Man må ikke forvarme batteripakken for å beholde verdien i batteripakken i 8 år. Forvarming har ingenting å si i forhold til garantien. Min bil er forsåvidt utenfor garanti nå og med mitt bruksmønster (aldri forvarming) er det nå 94% batterikapasitet igjen.

oophus skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det? Jeg snakker om hva du som sjåfør burde gjøre om formålet ditt er å beholde mest mulig energi i pakken lengst mulig. 

Sjåføren hverken bør hverken det en eller andre. Det er en smakssak. Man trenger ikke gjøre et bestemt valg der for å beholde mest mulig energi i pakken lengst mulig. Da parkerer man bilen og lar den lad på minimal effekt opp fra 50 til 60% hver gang den er selvutladet ned til 50% igjen, og holder batteripakken kjølig (usikker på hvor lavt men rundt 0°C bør duge). Da blir det mest mulig energi lengst mulig. Samme med fossilbiler. Sett de på museum så de ikke slites ut - da varer de lenge. Men nå er vel noe av hensikten med å kjøpe bil å bruke den, så..

Ser du åpner med "selvfølgelig" selv om jeg svarte på dette innlegget ditt der det slett ikke var så selvfølgelig:

oophus skrev (29 minutter siden):

Om pakken er kald, så ikke kjør wattpedalen i bunn i hvertfall når man starter å kjøre. Det vil bare stress dårlige celler i pakken, og balanseringen får mer og mer avvik. 

 

oophus skrev (9 minutter siden):

For å overleve garanti-tiden. Du som sjåfør kan og burde gjøre mer enn kun dette om man planlegger å ha bilen i f.eks 10 år før den selges. Dette blir ikke annerledes enn å lade til 80%. Det er noe du gjør for å ta vare på batteriet, selv om den sikkert hadde overlevd garantitiden med kun lading til 100%. 

For å overleve garantitiden? Det er ikke akkurat noen smart taktikk. Det er jo mye bedre for bileier om batteriet dør i garantitida så man får nytt på garantien. Vet som sagt ikke med VW, men Teslaer kan ikke lades kun til 100% gjennom hele garantitida. Da begrenses maksladinga av Tesla for å beskytte kunden mot unødvendig stort tap. Samme med batteritemperatur vs motoreffekt. Produsenten sørger for at batteriet ikke belastes utenfor trygge rammer av temperatur, spenning, effekt og sikkert en hel del andre parametere.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Det er helt og holdent en smakssak.

Nei, det er ingen smakssak. Batterier er batterier, og deres egenskaper er godt kjente. En elbil som kjøres daglig i Nord-Norge vil statistisk sett leve kortere enn ei som får levd sitt liv i Spana. De lever lengst om de brukes ved 20-25 grader. Om batteriet ditt er -10 grader, så lønner det seg ikke å stresse det med å kjøre wattpedalen i bunn fra du kjører ut gårdsplassen. Vent til pakken er god og varm. Skal du med andre ord kun til butikken med ei 2 km tur/retur, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å ligge breit til og fra butikken. Pakken vil statistisk sett leve et kortere liv. 

 

Simen1 skrev (19 minutter siden):
oophus skrev (53 minutter siden):

Et batteri tar skade av temperaturforskjeller fra dens "cycle life" test.

Har du noe mer info om det? Jeg ønsker å vite hva som var skadelig, hvilken type skade og under hvilke omstendigheter.

Finnes en haug av ulike tester på det. Første jeg finner på et normalt søk som du hadde funnet selv på kortere tid enn å spørre om det er f.eks her: 
https://batteryuniversity.com/learn/article/discharging_at_high_and_low_temperatures

Flere gode linker på den siden der, med ulike tester og data. Cycle-test med 0-100% SoC er f.eks noe helt annet enn ei cycle-test mellom 20-80%. Når man så inkluderer temperaturer, så har man store variasjoner der også. 

 

Simen1 skrev (21 minutter siden):

Nei, det er helt feil forutsetning. Man må ikke forvarme batteripakken for å beholde verdien i batteripakken i 8 år. Forvarming har ingenting å si i forhold til garantien. Min bil er forsåvidt utenfor garanti nå og med mitt bruksmønster (aldri forvarming) er det nå 94% batterikapasitet igjen.

Hvordan måler du isåfall "verdien i pakken"? For min del er det antall kWh man har igjen fra kWh man hadde når pakken var helt ny. Om du aldri forvarmer pakken, så øker altså sjansen og sannsynligheten for at pakken din har hatt mer degradering enn om du forvarmet den. 94% batterikapasitet sier jo ingenting om hvor stort potensiale det lå der om du utnyttet pakken enda penere? 

Simen1 skrev (29 minutter siden):

Ser du åpner med "selvfølgelig" selv om jeg svarte på dette innlegget ditt der det slett ikke var så selvfølgelig:

Det er en selvfølge fordi vi snakker om batterier, og deres egenskaper. 

 

Simen1 skrev (33 minutter siden):

Det er jo mye bedre for bileier om batteriet dør i garantitida så man får nytt på garantien.

Premisset er å få pakken til å leve så lenge som mulig. Folk kommer sikkert til å straffe pakken for å prøve å få en ny en før endt garantitid, men det er ikke noe jeg er særlig interessert i å prate om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ingen smakssak. Batterier er batterier, og deres egenskaper er godt kjente. En elbil som kjøres daglig i Nord-Norge vil statistisk sett leve kortere enn ei som får levd sitt liv i Spana. De lever lengst om de brukes ved 20-25 grader. Om batteriet ditt er -10 grader, så lønner det seg ikke å stresse det med å kjøre wattpedalen i bunn fra du kjører ut gårdsplassen. Vent til pakken er god og varm. Skal du med andre ord kun til butikken med ei 2 km tur/retur, så gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å ligge breit til og fra butikken. Pakken vil statistisk sett leve et kortere liv. 

Det stemmer ikke. Batteriene er sensitive for høy effekt-lading ved lave temperaturer, men trives veldig godt med lav effekt og statisk oppbevaring i lave temperaturer. Men høye temperaturer sliter på batteriet. Det er lettest å se på statistikk over elbiler med batterier som slites fort, sånn som 1. generasjon Nissan Leaf. Der bør man styre unna bruktimport fra land der bilene kan utsettes for høye temperaturer over lange tider. Deriblant Spania. Tilsvarende fra Nord-Norge har som regel mye bedre gjenværende batterikapasitet med mindre de er hurtigladet ekstremt mye, men nå skal det jo sies at det har vært stor mangel på hurtigladere her oppe i mange år så det er nokså usannsynlig.

At kalde batterier ikke liker høy effekt tas hensyn til i bilens systemer. Det er derfor man kan legge wattpedalen flatt og likevel ikke skade det kalde batteriet. Skal man bare 2 km til butikken med kaldt batteri og bare har en brøkdelen av motoreffekten å leke med, så er det jo umulig å ligge "breit". Som sagt lengre opp her, skal jeg bare en svipptur i butikken med -13°C batteri så får jeg bare ~ 80 kW.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (26 minutter siden):

Det stemmer ikke. Batteriene er sensitive for høy effekt-lading ved lave temperaturer, men trives veldig godt med lav effekt og statisk oppbevaring i lave temperaturer.

Men leser du ikke det jeg skriver? Jeg sier at du ikke burde ligge "breit" til butikken om du bare skal 2km og bilen er bunnfrossen. Kjør forsiktig, og bruk greit tid både opp og ned i fart om formålet er å tyne batterihelsen så langt det går, mens man har normalt bruk av en elbil. 

Batteriene er som du sier sensitive for høy effekt, og da spesielt utenfor de optimale temperaturene batteriene yter best innenfor. Jo kaldere eller varmere det er, jo bedre er det å være var på at cellene kan ta skade om man er maks uheldig. 

 

Simen1 skrev (30 minutter siden):

Men høye temperaturer sliter på batteriet.

BMS og balansering er vanskeligere på lavere temperaturer. Så hvis du straffer pakken, så øker sjansen for at ulik temperaturforskjeller innenfor cellene gjør at du får større avvik i hele pakken. Dette er en effekt som eskalerer om man er uheldig.  Man klarer ikke tømme cellene for energi helt likt når man bruker bilen, og jo mer man straffer pakken, altså jo mer man skal ha ut eller inn, jo større blir avviket mellom cellene som altså må rettes på gjennom balansering senere. Jo større avvik, jo større sjanse for å ikke havne ved samme utgangspunkt. Rince and repeat. En splunka ny batteripakke er gjerne produsert med celler som har minst mulig avvik. Det er derfor noen nye elbiler har bedre rekkevidde enn andre elbiler selv innenfor samme modell og produksjonstid. Har man ei celle som kun lader til 4.18V f.eks, så finner man celler som ligner, slik at alle i den nye pakken lades til 4.18V. Over tid når du bruker bilen, så vil cellene straffes ulikt, og avviket øker. Skal du fjerne mest mulig addisjon ved denne effekten, så lønner det seg å kjøre rolig og pent når pakken er kald og cellene gjerne varmes opp og tømmes ulikt. 

 

Simen1 skrev (40 minutter siden):

Skal man bare 2 km til butikken med kaldt batteri og bare har en brøkdelen av motoreffekten å leke med, så er det jo umulig å ligge "breit". Som sagt lengre opp her, skal jeg bare en svipptur i butikken med -13°C batteri så får jeg bare ~ 80 kW.

Poenget mitt er at du sørger for enda bedre batterihelse om du er ekstra obs ved disse temperaturene. Du trenger ikke 80kW uansett om formålet er å kjøre til butikken. Bruk heller 30kW eller tilsvarende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Du bør lese litt om hva fagpressen sier om dette. Etter kuldeperioden nå i vinter og mange nye elbiler er det ekstrem fokus på dette i Europa.

Hvilken fagpresse? Bortsett fra Teslabjørn, som er blogger og muligens superbruker men ikke ekspert..

Trestein skrev (7 timer siden):

Har dere teoretisk kunnskap om at dette ikke påvirker levetiden på batteriet?

Har *du* teoretisk kunnskap om at det skader batteriet?

Trestein skrev (7 timer siden):

Er Tesla og vw idioter som varmer det opp?

Det handler mest om at *du* troller og troller og troller og troller. Kom med noe som har substans!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus said:

VW forvarmer batteriet som en tvangssak, men de vurderer å redusere kW output ved et kaldt batteri fra hva batteriet klarer å levere, til noe som er tryggere ved et kaldt batteri, og la sjåføren si ifra at de bare skal 2 km f.eks og si seg fornøyd med f.eks 50kW maks power-output, eller hva de havner ved der ved -20 grader. 
  

Så på en ID.3 kan du hoppe i bilen i med batteri som er -20 grader og hente ut full power?

Ikke at det er så mye power å hente da men..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Bare lurer på hvordan ID.3 fungerer. Den holder vel ikke batteriet på 13 grader hele tider når den bare står parkert?

Kan man hoppe inn i en kald bil å gi full gass?

Man kan gi full gass i alle elbiler? 

Spørsmålet er hva du burde gjøre, om formålet er å holde en så god helse som mulig i pakken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Man kan gi full gass i alle elbiler? 

Spørsmålet er hva du burde gjøre, om formålet er å holde en så god helse som mulig i pakken. 

Nei? Simen1 forklarte vel litt over her hvordan det fungerer på noen biler. effekten strøypes betraktelig når batteriet er kaldt.

Og forsto det slik at det ikke gjelder på VW sine biler slik du skrev det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvilken fagpresse? Bortsett fra Teslabjørn, som er blogger og muligens superbruker men ikke ekspert..

Har *du* teoretisk kunnskap om at det skader batteriet?

Det handler mest om at *du* troller og troller og troller og troller. Kom med noe som har substans!

Motor, auto motor und sport , div tyske og engelske magasiner, elbilforeningen .

Det er mange fagfolk som uttaler seg om disse tingene for tiden. Teslabjørn indirekte ved at han måler energiforbruk ved oppstart og forvarming. 
 

Han viser jo også at enkelte elbiler heller ikke holder ytelse konstant ved ulik lading og temperatur. Dette kan være trafikkfarlig om bilen plutselig ikke akselererer slik den har gjort i varmt vær. 
 

Dere gir råd om at forvarming av batteri ikke er nødvendig. Er dette basert på viten eller ønsketenking? Hvorfor begrenser fabrikantene effektutak og inntak om det er ufarlig for batteriet?

Forklar hvorfor dette er trolling? Er det ikke en relevant problemstilling?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (34 minutter siden):

Nei? Simen1 forklarte vel litt over her hvordan det fungerer på noen biler. effekten strøypes betraktelig når batteriet er kaldt.

Selvfølgelig? Det skjer uten en BMS også på single celler i feks ei lommelykt. Full gass betyr bare å hente ut det du klarer fra pakken. Det er like lurt å kjøre full guffe ut av ei kald pakke som det er å hurtiglade direkte inn i ei kald pakke. Begge deler øker risikoen for skade. 

 

Complexity skrev (34 minutter siden):

Og forsto det slik at det ikke gjelder på VW sine biler slik du skrev det?

Nei. Som jeg sa, alle elbiler opplever tapt ytelser med kalde batterier. Det oppleget der handlet om er forvaring og hva som skjer uten forvarming. Der varmes batteriet opp til 13 minimums temperatur ved enhver anledning. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus said:

Selvfølgelig? Det skjer uten en BMS også på single celler i feks ei lommelykt. 

 

Nei. Som jeg sa, alle elbiler opplever tapt ytelser med kalde batterier. Det oppleget der handlet om er forvaring og hva som skjer uten forvarming. Der varmes batteriet opp til 13 minimums temperatur ved enhver anledning. 

Rekker vel å kjøre ett godt stykke før batteriet når 13 grader om det er -20? Er vel en 500kilo+ med batteri som skal varmes (i dette tilfellet) 33 grader.

Bare lurte på om man fikk samme ytelse på bilen om batteriet er -20 som om det er +20, eller om software begrenser effekten for å skåne batteriet slik det gjøres på andre biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Rekker vel å kjøre ett godt stykke før batteriet når 13 grader om det er -20? Er vel en 500kilo+ med batteri som skal varmes (i dette tilfellet) 33 grader.

Ja, det rekker man. Ergo skal du kun 2km til butikken, så sparer du batteriet ved å ta det rolig siden pakken aldri vil klare å bli varmet opp nok. 

Complexity skrev (37 minutter siden):

Bare lurte på om man fikk samme ytelse på bilen om batteriet er -20 som om det er +20, eller om software begrenser effekten for å skåne batteriet slik det gjøres på andre biler.

Det er en kombinasjon! 

Som jeg skrev. Prøv å bruk ei lommelykt I kulda vs på sommeren. Hva skjer? 

Tap av ytelse får du til og med på enkle celler alene. Når du så kobler celler sammen, så implementerer du bare mer kompleksitet. BMS setter restriksjoner for å prøve å holde avvik i spenning mellom cellene i sjakk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus said:

Det er en kombinasjon! 

Som jeg skrev. Prøv å bruk ei lommelykt I kulda vs på sommeren. Hva skjer? 

Tap av ytelse får du til og med på enkle celler alene. Når du så kobler celler sammen, så implementerer du bare mer kompleksitet. BMS setter restriksjoner for å prøve å holde avvik i spenning mellom cellene i sjakk. 

Tolker det som ett nei..

Men til topic: Broom har fått leke litt med bilen allerede:
https://www.tv2.no/broom/11960787/

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...