van der Her Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) Hei, I dag fikk jeg opp en varsellampe som jeg ikke har sett før. Jeg var på vei hjem fra jobb, hadde kanskje kjørt i 10 minutter, så plutselig i det jeg skal gire så virker det som bilen mister all motorkraft i et par sekunder. Samtidig med dette som begynner en varsellampe på dashbordet å blinke gult. Ifølge instruksjonsboken betyr varselet "Feil på motorstyringen" (dieselmotor). Meldingen som kom opp på dashbordet tror jeg var "Error, stop and start". Det var ikke noe problem å kjøre videre, og jeg stoppet i en busslomme. Jeg slo av tenningen, og startet opp bilen på nytt med en gang. Da var varsellampen borte, og det virket som at alt var i orden. Er dette noe jeg bør feilsøke med en gang? Eller kan jeg vente til "feilen" evt dukker opp igjen? Må legge til at jeg pleier å ha bilen stående inne i en garasje, mens jeg i dag lot bilen stå ute i 9 timer mens jeg var på jobb. Vet ikke om det kan ha noe med kulden å gjøre? Setter stor pris på tilbakemelding fra noen som kan litt om dette Endret 9. februar 2021 av van der Her Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Du må lese ut feilkoder. Alt annet blir lotto. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Som sedsberg skriver, det må leses ut feilkoder. Mange i VW-Audi Club Norwegen har Vagcom og kan sikkert hjelpe deg med å lese ut feilkoder, hvis du er medlem der. Ellers er det å få tatt en diagnose på et VW-verksted. Det vil alltid være noen som har hatt samme feilkoder på sin bil, men det kan være av helt andre årsaker. Mange feil forårsaker samme type feilkoder i instrumentpanelet. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 liehen skrev (8 timer siden): Som sedsberg skriver, det må leses ut feilkoder. Mange i VW-Audi Club Norwegen har Vagcom og kan sikkert hjelpe deg med å lese ut feilkoder, hvis du er medlem der. Ellers er det å få tatt en diagnose på et VW-verksted. Det vil alltid være noen som har hatt samme feilkoder på sin bil, men det kan være av helt andre årsaker. Mange feil forårsaker samme type feilkoder i instrumentpanelet. Takk for svar Jeg var ute og kjørte i dag. Kontrollampen dukket ikke opp i dag. Jeg skal ha bilen på EU-kontroll neste måned. Går det greit med å vente til da med å kjøre diagnose? Er det ikke nærliggende å tro at det ikke er noe galt hvis den varsellampen ikke dukker opp igjen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Hvis lampen blinker bør du ikke kjøre videre. Da er det rolig feil på coil som gjør at katalysatoren rask skades. Hvilken motorkode har bilen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 1 hour ago, Slettet-fsaSP0zV said: Hvis lampen blinker bør du ikke kjøre videre. Da er det rolig feil på coil som gjør at katalysatoren rask skades. Hvilken motorkode har bilen? Coil på en dieselmotor? Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Slettet-fsaSP0zV skrev (4 timer siden): Hvis lampen blinker bør du ikke kjøre videre. Da er det rolig feil på coil som gjør at katalysatoren rask skades. Hvilken motorkode har bilen? Men den blinker ikke mer. Skjedde kun en gang. Bør den ikke blinke igjen hvis det er noe galt? Endret 10. februar 2021 av van der Her Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 8 hours ago, sedsberg said: Coil på en dieselmotor? Overså parantesen med dieselmotor da jeg svarte 😞 Noen 1, 6 og 1,8 VAG-bensimotorer har dårlig coil, som ved feil gir random misfire på 2 sylindre. Når dette skjer, vil motorfeil/avgasslampen blinke, og den vil lyse til feilkoder om misfire slettes. Men dette gjelder ikke dieselmotorer Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 5 hours ago, van der Her said: Men den blinker ikke mer. Skjedde kun en gang. Bør den ikke blinke igjen hvis det er noe galt? Lampen lyser når det er registert feil, og blinker hvis feilen er av en slik art at bilen ikke bør kjøres. Så lenge den er slukket, er alt greit. Kan likevel være lurt å sjekke om det ligger feilkoder lagret, dette kan indikere hva som er/var feil. Slett feilkoder som ligger der etterpå, slik at det er lett å se nye feilkoder som måtte oppstå senere. Lenke til kommentar
liehen Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 15 hours ago, van der Her said: Takk for svar Jeg var ute og kjørte i dag. Kontrollampen dukket ikke opp i dag. Jeg skal ha bilen på EU-kontroll neste måned. Går det greit med å vente til da med å kjøre diagnose? Er det ikke nærliggende å tro at det ikke er noe galt hvis den varsellampen ikke dukker opp igjen? Gul lampe så kan du i utgangspunktet kjøre, men ville ikke lagt ut på noen langtur. Men ta en telefon til verkstedet og hør for sikkerhets skyld. Feilmeldingene/systemet nullstilles automatisk når du skrur av motoren, så det er ikke så rart at den blir borte. Den vil dukke opp neste gang systemet oppdager feilen, som kanskje oppstår under gitte forhold. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 11. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2021 Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden): Lampen lyser når det er registert feil, og blinker hvis feilen er av en slik art at bilen ikke bør kjøres. Så lenge den er slukket, er alt greit. Kan likevel være lurt å sjekke om det ligger feilkoder lagret, dette kan indikere hva som er/var feil. Slett feilkoder som ligger der etterpå, slik at det er lett å se nye feilkoder som måtte oppstå senere. Takker for svar😊 Bilen skal inn på EU-kontroll om en måned, så jeg ber dem lese av feilkoder da. Forhåpentligvis er alt som det skal være frem til da. Lenke til kommentar
van der Her Skrevet 11. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2021 liehen skrev (42 minutter siden): Gul lampe så kan du i utgangspunktet kjøre, men ville ikke lagt ut på noen langtur. Men ta en telefon til verkstedet og hør for sikkerhets skyld. Feilmeldingene/systemet nullstilles automatisk når du skrur av motoren, så det er ikke så rart at den blir borte. Den vil dukke opp neste gang systemet oppdager feilen, som kanskje oppstår under gitte forhold. Jeg skal ta en telefon til verkstedet😊 Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå