Ellen Viseth Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 El-kjelen koblet seg inn to ganger: Det kostet bolig-sameiet 2.700 kroner Lenke til kommentar
likferd Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) Quote Foreløpig er det bare næringskunder og borettslag som har effekttariffer. Dette stemmer ikke. Vi har hatt effekttariff i enebolig en stund nå. Bare en ekstra liten avgift som vi ikke kan gjøre noe for å stoppe, uten å bruke titusenvis av kroner på smarte styringer av hele huset for å hindre ting i å tilfeldigvis skru seg på samtidig, slik det brukes over 5kw i snitt over en time. Ingen bruker jo titusenvis av kroner for å spare 30 kroner måneden, det vil jo aldri spares inn. Så i praksis er dette bare en måte for kraftselskapet å få enda et sugerør i lommeboka på folk. Endret 9. februar 2021 av likferd 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Måtte Google litt, og det er noen selskaper som har startet testing med effekttariff for privatkunder i 2020 Det er visst sånn at vi alle skal få det etterhvert, kanskje så tidlig som i løpet av 2021 Lenke til kommentar
esfets Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Dette har vært på høring og akkurat det som har skjedd her, er foreslått skrotet. Men det er sikkert ingen bråhast med å fjerne en slik innbringende forettningsmodell. Alle skjønner at også nettleieleddet må være dynamisk for å flytte forbruket. Ellers blir det som om det står en baker klar til å selge dagens restlager kl 10 på kvelden, men eieren av veien bort til utsalget stiller seg opp og krever inn ågerpriser for å passere akkurat når bakeren er klar til å bli kvitt varene. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 De har tatt ekstra betalt i bommene på tidspunktene når folk drar på jobb og når de skal hjem igjen Det blir garantert noe lignende for strøm også, om vi ikke allerede har det 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Dette kostet altså hver enhet (inkludert bedriftene) 150+ kroner den måneden. Og det er sannsynligvis snakk om ett fåtall ganger i året ser det ut til. Makan til syting. Ja, om en satser på høy effekt på korte tidsperspektiv så må en dimensjonere deretter. Dette koster penger. Disse pengene må en ta fra en plass. Eller "ape therm", fat monkey need many banana. Monkey diet, need less banana. Fat monkey pay more for banana! Lenke til kommentar
Fekillix Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg kan se for meg at flere vil ha tilleggsvarme fra gass i vannbårne varmeanlegg fremover om effekttariffene stiger. Gass går ikke ut på dato når det lagres, er veldig rent når det forbrennes og gasskjeler er ikke fryktelig dyre. Jeg ser at flere og flere monterer gasspeis i Oslo i påvente av vedfyringsforbud. Gasspeis krever også ikke pipe som er gunstig i nybygg og rehabilitering. Fint å ha et alterntiv til strøm i tilfelle strømbrudd også. Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Du vil nok finne at gasskjelen styres elektrisk. Og har gasspeisen batteri eller elektrisk nettilkobling for tenning og kontroll. Kutter sikkert ut automatisk hvis strømmen går. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Nesten 3000 kroner for å bruke litt over 18kW? Lykke til med å lade elbiler, Jon Reidar Hammerfjeld 👍 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 StigVidar skrev (7 minutter siden): Nesten 3000 kroner for å bruke litt over 18kW? Lykke til med å lade elbiler, Jon Reidar Hammerfjeld 👍 Biler står stille ca 96+% av døgnet, og i snitt kjører en mindre enn 4 mil pr dag. En elbil bruker rundt 2kWh timer pr mil, noen mer og noen mindre. Så har vi litt tap her og der. Si 3kWh da for å sette det helt på spissen. Altså er daglig forbruk rundt <12kWh. Som en har rundt 23,5 time på å lade. Altså kan en i bestefall lade på 0,5kW og likevell ha nok til neste dag. Dette er såklart satt på spissen men viser at for folk flest er det ikke noe problem å lade elbilen på lav effekt. I tillegg har de fleste biler app slik at en kan styre lading avhengig av effekt som en får fra AMS samt at en har smarte ladere som dynamisk kan regulere effekten ut til bil. 1 Lenke til kommentar
Sandpusher Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 For de som har hybel med kun minusmåler er dette også en fin kilde til konflikt fremover. 1 Lenke til kommentar
Nordland Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 1 hour ago, Salvesen. said: Biler står stille ca 96+% av døgnet, og i snitt kjører en mindre enn 4 mil pr dag. En elbil bruker rundt 2kWh timer pr mil, noen mer og noen mindre. Så har vi litt tap her og der. Si 3kWh da for å sette det helt på spissen. Altså er daglig forbruk rundt <12kWh. Som en har rundt 23,5 time på å lade. Altså kan en i bestefall lade på 0,5kW og likevell ha nok til neste dag. Dette er såklart satt på spissen men viser at for folk flest er det ikke noe problem å lade elbilen på lav effekt. I tillegg har de fleste biler app slik at en kan styre lading avhengig av effekt som en får fra AMS samt at en har smarte ladere som dynamisk kan regulere effekten ut til bil. En mer realistisk beregning for dimensjonerende behov om 5 år blir at av 17 seksjonseiere er det opp til litt over halvparten, la oss si 10 stk med ladebehov samme dag. Av disse er det 9 stk som har kjørt mindre en statistikken, 2 kWh/mil * 4 mil + 2*3 kWh forvarming før og etter jobb = 14 kWh. 1 stk har tomt batteri på en stor elbil og forventer å ha det fullt (lade 70 kWh) til neste morgen. Alle er stortsett hjemme bare 1700 til 0700. Da blir det 14*10 + 70 = 210 kWh som skal lades ila. 14 timer = 15 kW. For øvrig om du prøver å lade med 0.5 kW vil du se at nesten alt går bort i tap, det er veldig lite effektivt å lade elbiler med mindre enn 2 kW. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Nordland skrev (18 minutter siden): For øvrig om du prøver å lade med 0.5 kW vil du se at nesten alt går bort i tap, det er veldig lite effektivt å lade elbiler med mindre enn 2 kW. Dessuten er det ikke fritt valg på ladeeffekt. Min bil (Passat GTE) kan settes til å lade med strømstyrke mellom 5 og 16A Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Nordland skrev (23 minutter siden): En mer realistisk beregning for dimensjonerende behov om 5 år blir at av 17 seksjonseiere er det opp til litt over halvparten, la oss si 10 stk med ladebehov samme dag. Av disse er det 9 stk som har kjørt mindre en statistikken, 2 kWh/mil * 4 mil + 2*3 kWh forvarming før og etter jobb = 14 kWh. 1 stk har tomt batteri på en stor elbil og forventer å ha det fullt (lade 70 kWh) til neste morgen. Alle er stortsett hjemme bare 1700 til 0700. Da blir det 14*10 + 70 = 210 kWh som skal lades ila. 14 timer = 15 kW. For øvrig om du prøver å lade med 0.5 kW vil du se at nesten alt går bort i tap, det er veldig lite effektivt å lade elbiler med mindre enn 2 kW. Ser ikke hvorfor de skulle ladet på en felles kurs. I ett slikt tilfelle ville det være last balansert nettopp pga slike utfordringer og kostnader til utstyret. I tillegg vill noen lade de timene de er på jobb osv. 0,5kW var jo såklart bare en spøk for å vise hvor lite en faktisk trenger. De fleste klarer seg helt fint med 10A @230v. Men de fleste liker å ha muligheten for mer effekt når det er nødvendig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 StigVidar skrev (5 minutter siden): Dessuten er det ikke fritt valg på ladeeffekt. Min bil (Passat GTE) kan settes til å lade med strømstyrke mellom 5 og 16A Det er da ganske fritt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå