Lami Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) Hei, Tar formelle metoder for informasjonsvitenskap. Står fast på sannhetsverdier og formeltrær. Har følgende setning: Anta at både A og B er usann. Hva er sannhetsverdien til (A ∨ ¬B)? Synes det er vanskelig. Har lært at "eller"-tegnet leses slik at uttrykket mitt her er sant hvis en av de (A eller B) er sanne eller usant hvis begge er usanne. Men her står det jo at både A og B er usanne, hvis uttrykket usant uavhengig av hva som står i formelen (A ∨ ¬B)? ¬ betyr ikke. A eller ikke B? Tusen takk for svar Endret 9. februar 2021 av Lami Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 Ikke B vil være sann når B er usann. Også er det bare å se i en sannhetstabell for ELLER og lese av. Ellers(pun intended) kan jeg si at ELLER er sann dersom minst en av inngangene er sanne. 1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 Chris93 skrev (22 timer siden): Ikke B vil være sann når B er usann. Også er det bare å se i en sannhetstabell for ELLER og lese av. Ellers(pun intended) kan jeg si at ELLER er sann dersom minst en av inngangene er sanne. Tusen takk! hva når det er IKKE foran en parantes? Blir det inni motsatt? Altså: ¬(A ∨ ¬B) Så da blir det IKKE a eller b? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Foran en parantes blir beskrev av DeMorgans teorem. IKKE(A OG B) = IKKE A ELLER IKKE B IKKE(A ELLER B) =IKKE A OG IKKE B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå