tsetsefluen Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 Noen i denne tråden som har opplevd at DVD spiller og Blu Ray har blitt dårligere ettersom tiden går? Det vil si at maskinen ikke leser disker rett etter ca fem år. Eller er det sånn at jo mer man bruker avspilleren, desto mer slitt blir den? Har omtrent sluttet med å se film Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 15. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2021 (endret) tsetsefluen skrev (11 timer siden):Noen i denne tråden som har opplevd at DVD spiller og Blu Ray har blitt dårligere ettersom tiden går? Det vil si at maskinen ikke leser disker rett etter ca fem år. Eller er det sånn at jo mer man bruker avspilleren, desto mer slitt blir den? Har omtrent sluttet med å se film Er vel bare leserhode Laser som trenger en rens, akkurat som CD spillere? Har du mye støv og røyk i leiligheten så går det fort, har du lite støv rent og ikke røyker så tar det lengre tid. Vanlig reperatør ordner dette. Kan nå prøve å gjøre det selv, men bruk riktig utstyr og riktig YouTube video. Jeg gjør det ikke selv. Jeg har heller ikke trua på disc-renser skive, det bør gjøres for hånd med riktig kjemikalie og redskap. På Blu-ray kontra cd må du ofte ta ut hele drevet og åpne det. Og det er veldig ømfintlige saker spesielt laser. Endret 15. februar 2021 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 En Blu-ray spiller blir selvsagt slitt, ettersom det er diverse bevegelige deler i den. Ellers blir laseren utslitt etter X-antall år. Kommer selvsagt an på hvor mye forurensing som kommer inn i rommet spilleren står, avhengig av hvor man bor. Man trenger ikke en kjempestor TV for å se forskjell på HD og 4K. Min snart 5 år gamle 55 tommer viser klart forskjell på HD og 4K fra Netflix osv. eller på 4K discer, med HDR. Direktesendt Formel 1 på satellitt i 4K er bare nydelig, fra mange steder i verden. Samme sending går også parallelt i HD, så ikke vanskelig å se forskjell. 4K sendingen har vel nesten 4 ganger så mye bitrate som HD sendingen. Ellers finnes det mange varianter av 4K filmer og serier og dokumentarer osv. NHK i Japan har sendt 8K via satellitt i mer enn 2 år nå. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. februar 2021 Del Skrevet 16. februar 2021 (endret) 8K TVer har noe for seg for spesielt interesserte, men det kommer nok til å ta en god del år før det blir rimelig mainstream og folk flest ser verdien i det. Norge bruker som regel BBC som benchmark og ikke NHK enn så lenge. Jeg bruker en 1080p skjerm til vanlig på PC og justerer f.eks YouTube til 4K om det er mulig. Bildet blir som regel da mye bedre i 1080p så lenge en viser i fullskjerm. Det kommer for mye pixelinfo om en prøver å klemme det inn i en mindre oppløsning slik YouTube vanligvis vises i et mindre vindu, men 4K -> 1080p direkte fungerer veldig bra uten artefakter. Problemet er at båndbredde koster mye penger så normalt lønner det seg å gå på høyere oppløsning enn du kan fysisk se. Dette gjøres allerede på konsoller med supersampling på PS4 Pro om du ikke kan se høy oppløsning direkte. F.eks skalerer PS4 ned 1440p til 1080p som gir bedre bilde enn om den rendret direkte til 1080p. Bildekvalitet er et ganske stort område med mange drivere og det finnes som jeg har touchet innpå mange muligheter. Jeg bruker alt fra 144p til 2160p i praksis. Det som er litt spennende er at AI og oppskalering gjør stadig bedre bilder av lavere kvalitet input. Det finnes også muligheter for framedoubling som f.eks gjør at 30/60 FPS kan økes til 60/120 FPS. Endret 27. februar 2021 av vidor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå