Gouldfan Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) Hva bruker dere til å spille sånt? Min Blu-ray spiller Sony UHP-H1 gjør en ok jobb variert på filmene, tror gamle Denon Dbp2010 var litt bedre, Samsung var ræva og Denon dbp1800 var dårlig. Mantraet fra bransjen og medier; Kjøp en Blu-ray de er bakoverkompatibel med dvd..... men jeg har aldri hatt bedre bilde på dvd enn med Denon dvd1940 Den var fantastisk på Plasma og projektor. Jeg har mange DVD-er kjøper også en del kultfilm og utgivelser brukt og nytt. Oppo Blu-ray skal vist være bra, men de er gått ut av produksjon. Jeg ser mest Blu-ray og streaming, 4K har jeg ikke enda... Endret 9. februar 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 har ikke spilt av en disc på mange år Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 Luske_Ludvig skrev (5 timer siden): har ikke spilt av en disc på mange år Ser den, men det er bare det at mye som ikke finnes på stream og bluray... Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 Ikke minst er nyutgivelser ihjelklippet og sensurert... Kill Bill, Star Wars, Event Horizon, lista er lang... Lenke til kommentar
vidor Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Jeg testet i sin tid PS3 for bildekvalitet på DVD og den var overraskende bra. Den takler spesielt graderinger godt hvor f.eks PS4 viste utbrente kontraster selv justert opp for full RGB. PS4 har også automatisk oppskarping på bildet som ikke ser bra ut. Eller kan du vurdere en Marsielle mClassic for oppskalering (send 720p 24p). Denne får DVD til å virke som nærmere HD visuelt, men den forbedrer kontrast også, som en av forbedringene. Hvis du er vant med Blu-Ray er dette en grei forbedring. Den oppgraderer bildet bedre en f.eks dedikterte Sony-spillere. Matet fra en PS3 blir det som regel veldig bra og gjør en del filmer severdig. Oppo er jo de beste dedikerte spillerene som takler det meste greit. Der andre spillere feiltolker signaler (fra f.eks Disney) takler Oppo det som regel helt greit på spesielle encoder-varianter. Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) Jeg bruker PS3'en til DVD og Blu-ray. Aner ikke hvor god kvaliteten er da jeg aldri har spilt av på prosjektor. Ser plenty bra nok ut på TV'en min i hvert fall. Du får deg lett en sånn på Finn nå for to-tre-fire hundrelapper. Endret 10. februar 2021 av AntonMarkmus Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 10. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2021 (endret) AntonMarkmus skrev (3 timer siden): Jeg bruker PS3'en til DVD og Blu-ray. Aner ikke hvor god kvaliteten er da jeg aldri har spilt av på prosjektor. Ser plenty bra nok ut på TV'en min i hvert fall. Du får deg lett en sånn på Finn nå for to-tre-fire hundrelapper. Takk høres bra ut det, vurderer egentlig en dvd spiller feks fra panasonic, for å få litt i nærheten av Denon dvd1940, men spurte også for å høre hva dere bruker.. PS3 var det konkurrenten til Xbox360? Med Bluraydrev altså PS3? Det er et eller annet med bluraydrev og brikker som ikke er like bra på blurayspillere, et eller annet med brikke og lesehastighet... Husker ikke, ingenting av Blurayspillere har kommet i nærheten av DVD1940 iallefall. Mulig om jeg kjøper en bedre 4k skjerm at bildet får en løft også..... Eller mulig at det blir værre med dvd på en bra 4K... Rambo DVD så helt rå ut på den nye Full HD fra Samsung for mange år siden som jeg justerte for naboen tror det var 8 eller 9 serie.... Og det var bare en hvilken som helst dvdspiller.... Endret 10. februar 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
AntonMarkmus Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) 9 hours ago, Gouldfan said: PS3 var det konkurrenten til Xbox360? Med Bluraydrev altså PS3? Det stemmer at PS3 var konkurrenten til Xbox 360, men akkurat hva den har av komponenter aner jeg ikke. Vet bare at den spiller blu-ray og DVD. Og så var det flere utgaver av PS3'en, så det kan jo hende det er litt forskjell fra utgave til utgave. Den siste utgaven var vel den som heter "PS3 Super Slim", som er den jeg har. Du kan sikkert finne spesifikasjonene rundt om kring på nettet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3 En lengre forum-diskusjon her med mye mer hjemmekino-nerding enn hva jeg kan tilby: https://www.hometheaterforum.com/community/threads/how-good-is-a-playstation-3-as-a-dvd-player.256340/ Tråden er dog fra 2007, så før Slim og Super Slim versjonene, uten at jeg vet om det utgjør noen forskjell (bortsett fra at seinere modeller er mer stillegående). Endret 11. februar 2021 av AntonMarkmus 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) Kvaliteten på DVD via PS3 følger vel helst firmware som inneholder DVD-software. Teknisk sett lønner det seg nok å kjøpe en av de eldre Slim-modellene. CECH-21xx-24xx som både har optimalisert CELL og RSX for lav strømforbruk og greit støynivå og god brukervennlighet. DVD-avspillingen har en del parametre en kan justeres under avspilling, som f.eks støyredusering på bildet som er en fordel å bruke ved oppskarping (enten via TV eller en annen dings). Blu-Ray spilling funker greit nok på PS3, men la merke til framedrops når bitraten blir i høyeste laget, noe som skjer ganske sjelden og ikke er spesielt sjenerende normalt sett. Xbox 360 ble testet også, og den var i alle fall mye verre når jeg testet den i sin tid. Mulig den er litt bedre nå. Endret 11. februar 2021 av vidor Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Når man har sett en god 4K film eller Blu-ray på en god Panasonic 4K spiller og en grei 4K TV så innser man at de filmene man har på DVD, er akkurat det: på DVD. Og ingen maskin kan gjøre mirakler med det formatet. Man kan ikke skjøte på en pølse. Ser av og til på den gode, gamle engelske TV serien Frost på en av mine svenske satellitt kanaler. Den nyeste av disse er fra 2003, og man innser at digitalteknikken har kommet veldig langt siden den gang. Hele kjeden fra kameraer til utsendelse i HD på satellitt har gjennomgått en utrolig utvikling de siste 10-12 år. Det ser man tydelig på det som sendes på TV, strømming og Blu-ray/4K. Men jeg har nok ikke sett en moderne film på DVD. Panasonic eller Pioneer sine beste spillere er det jeg vil anbefale. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 PS3 var den beste blu-ray spilleren når den ble lansert og er en av grunnene til at jeg kjøpte PS3 Bruker fortsatt PS3 til Blu-ray og DVD Har ventet så lenge med å kjøpe 4k TV, så nå kan jeg likeså vente litt til og kjøpe 8k TV når de blir billigere Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Blir vel for mye styr med ekstra dvd spiller, Sony funker iallefall på gode opptak. 8k tror jeg ikke på, Samsung har vel noe bra, men det må være stort og 8k skjermene virker tunge og upraktisk... jeg synes det er sløsing av strøm og ressursser 4K er mer enn nok. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Ikke alle som kjøpte full-HD (1080p) TV da 720p var bra nok.. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 13. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2021 Dubious skrev (29 minutter siden): Ikke alle som kjøpte full-HD (1080p) TV da 720p var bra nok.. 4K er bra nok, 8k trekker så mye strøm, om vi er på vei til 80 tommer tver så, på kino muligens. Men ikke nok til å endre systemet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. februar 2021 Del Skrevet 13. februar 2021 Aner ikke hvor mye strøm de trekker, men dette vil synke etterhvert som de får forbedret teknologien Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Det har tatt veldig mye tid å bygge opp oppløsninger til 1080p. TV broadcast er vanligvis HD Ready som er 720p/1080i. Ser du på 4K er det mest vanlig at dette er oppskalert fra 1080 eller enda lavere. Som regel klarer man å lage gode bilder på en 4K TV. Det å introdusere 8K bredt er litt som å se VHS på en 4K TV. Ganske liten verdi. Markedet for 4K Blu-Ray er også overraskende lite i volum. De eneste som holder på med tech som er 8K public er vel helst Japan. Det kommer nok til å ta mange år før 8K blir mest vanlig teknologisk sett selv om det er en god del som sitter på 4K i dag. Endret 14. februar 2021 av vidor Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Dubious skrev (På 13.2.2021 den 17.37): Aner ikke hvor mye strøm de trekker, men dette vil synke etterhvert som de får forbedret teknologien Jeg har ikke sett Samsung sin 8k men de andre jeg har sett på YouTube er tykkere og mer klumpete enn friggins plasma. I miljøtider så er ikke 8k det man behøver mest. Mer og mer oppløsning krever mer og mer strøm, og større og større skjermer, hvilket trekker enda mer strøm... Dessuten ser vi jo ikke mer enn 4k unntatt på gigantiske skjermer og projektorer.. Blir samme som med audio... CD kvalitet 16bit 44khz, og HD lyd 24bit 192khz... Er ikke vits i å ha høyere bits om vi ikke blir til flaggermus eller noe sånt... Med det mener jeg, ikke vits i å lage noe dyrt som ingen uansett kan høre eller se.... Og vi er ikke ferdig med 4k engang, bare se på Hdr10 og Dolby Vision som er format som får forbedrede utbytte fra 4k. På tv som vi sier så henger vi langt bak.. med unntak av enkelte Netflix innhold.. Endret 14. februar 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Samsung 55" Q700T 8K Påslått tilstand (Watt) 156 Forbruk, kWh/år 246,00 Samsung 55" Q80T 4K Påslått tilstand (Watt) 154 Forbruk, kWh/år 214,00 Samsung 65" Q800T 8K Påslått tilstand (Watt) 408 Forbruk, kWh/år 566,00 Samsung 65" Q80T 4K Påslått tilstand (Watt) 213 Forbruk, kWh/år 295,00 Så, de større skjermene bruker dobbelt så mye, men det vil nok synke etterhvert Endret 14. februar 2021 av Dubious Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 14. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2021 (endret) Dubious skrev (6 minutter siden): Samsung 55" Q700T 8K Påslått tilstand (Watt) 156 Forbruk, kWh/år 246,00 Samsung 55" Q80T 4K Påslått tilstand (Watt) 154 Forbruk, kWh/år 214,00 Du har ikke utbytte av 8k på en 55" du må opp i 80"90 tommer. Er slik med 4k også, er ikke bare for at det er billig at 24" 34" som regel kun er full HD 1080.. Det er ikke vits. Liten vits på mobiler også, men vi sitter nærmere mobilen. Egentlig burde 4k også være på 60-70" avhengig av avstand.. Endret 14. februar 2021 av Gouldfan Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 14. februar 2021 Del Skrevet 14. februar 2021 Gouldfan skrev (3 minutter siden): Du har ikke utbytte av 8k på en 55" du må opp i 80"90 tommer. Sitter du langt unna så er en stor 4k skjerm mer enn bra nok da du ikke vil se pikslene uansett Jo nærmere du sitter, jo viktigere er det med 8k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå