Gå til innhold

skjermkortet låser seg i opengl/3d spill

Ueland

Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av en ny Pc for snart 2 måneder siden, og ting har forsåvidt gått bra da. Men nå i det siste har jeg funnet frem flere spill igjen og har sett frem til å koble av med litt spilling men..

Uansett hvilket spill jeg finner frem, om det er for eks HL eller Battlefield så låser alt seg etter rundt 20 min med spilling. Noen ganger bare henger den seg slik at jeg må restarte, andre ganger så bare slår skjermkortet seg av :dontgetit: (ingen signaler) eller så brenner bildet seg fast :dontgetit: ...

Senest i går hengte alt seg slik at jeg måtte restarte, når maskinen kom inn i windows så fikk jeg frem svart hvitt versjoner av alle ikonene på skrivebordet, og dette var før jeg hadde fått skrevet inn et passord, alle nye handlinger på skjermen la seg oppå det eksisterende skjermbildet i sort hvitt, noe som_ikke_er bra :dontgetit:

Noen forslag til hva jeg skal finne på?

evnt bedre driver-versjoner etc..

Specs:

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 256MB DDR

Intel Pentium 4 2.6 GHz Boxed PC800

Abit AI7 Hovedkort S478, SATA, µGuru

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Har AKKURAT samme problem, med AKKURAT samme kort... har ikke funnet noen løsning, men prøvd masse forskjellig, bl. a alt på denne siden (kanskje d funker for deg): http://www.squeakfix.co.uk/fixes/crashing.html

Uansett, dette MÅ vi få fiksa, virker som det er MANGE der ute, som har samme problem!! Noen jeg snakka med sa at kanskje kortet ikke funket med "litt eldre" hovedkort, men har ikke hørt noe om dette andre steder. Jeg er fortvila!!

- loring

Lenke til kommentar

Jeg hadde noe av de samme problemene med mitt kort også."Fikset" det med å gå inn i Bios og slå av Fastwrithe og AGP.Da fungerte det,men det kalles ikke å fikse det etter min menig.Har nå byttet Ati kortet med et GF kort som fungere foreløpig perfekt.

Annen ide er å sjekke om kortet støttet den Direct X versionen som du har i din Pc.

Ser at mange Ati brukere bruker forskjellige versioner av driver til forskjellige Ati "levrandørene.Håper at du tilslutt poster løsningen på ditt problem. :)

Lenke til kommentar

Embodying the unbridled dreams of the avid gamer the RADEON™ 9600 ATLANTIS SMARTSHADER™ 2.1 and SMOOTHVISION™ 2.1 technologies construct detail rich worlds peppered with ill-intentioned villains brought to life by DirectX® 9.0 and OpenGL 2.0

Kan ikke si meg enig i at det bringer spillene til liv akkurat men, skal forsøke å slå av fastwrite og se om jeg får noe forbedring da :)

loring: samme som deg ;)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg finner om dette på ATI sine sider er følgende link:

ATI

Der de nevner noe med AGP 8X

Ellers har du denne tråden her men der står det ikke så mye nytt:

SysOpt Forum

Denne siden kan kanskje hjelpe noen, der er det bl.a. noe om volt etc.

!LES! før dere gjør noe drastisk ;)

Anbefalte BIOS settinger

Håper dette kan være til hjelp for noen.

Si ifra hvis det hjelper da jeg har bestilt et 9600XT selv til en A64 :love:

Lenke til kommentar

Fant et par linker til, jeg har ikke lest helt igjennom men, det kan jo være at det er noe nyttig der.

http://www.techspot.com/tweaks/radeon/index.shtml

Dette har dere vel hørt før: Tatt herfra

Re: Saphire 9600 radeon, continually locks up and crashes.. help please!!!

I have since solved this problem, so I no longer need help (not that much - or any for that mater was forthcoming!)

Still, I figured I would help out others with similar problems if they ever find their way here.

After hours and hours of trial and error I found that the fast write option in the Bios completely solves this problem.

I have tested it several times... With it on, the machine crashes and is as unstable as it can possibly be. With it off, it is as stable as my machine used to be.

Hope this helps someone, sometime.

Steve

Her er og noe: link

Having issues with a Radeon 9600Pro 256Mb. Basically I can't seem to use any drivers from Catalyst 3.4 upwards. I can use Cat 3.2 drivers (the one that came with the card) but not the more recents ones.

Two problems with all recent versions are: a) Each time I reboot, the resolution/color depth/monitor refresh all reset to 640x480x256 @ 60Hz.

b) The system hangs 10-15 minutes into games.

I could stick with the older drivers, but there are newer features in the newer drivers that I want to keep. Plus they seem to be a bit smoother in game.

Se også her for endel topic's ang radeon 9600

http://www.hardwareanalysis.com/content/forum/13/

Håper det hjelper dere.

Lenke til kommentar
Done hittil:

-satt Video Memory cacheble til nei

-BIOS Video memory til 128 mb dvs ned

- og installert 3.80 driverene

Noe som førte til 55 minutter før klikk, så jeg gjør fremskritt :)

BIOS Video memory til 128 mb dvs ned

hva med og sette det ned til 64mb ram !

Lenke til kommentar

Endringer gjort:

satt Video Memory cacheble til nei

-BIOS Video memory til 64 mb dvs enda mer ned

- installert 3.80 driverene

- satt AGP hastighet i BIOS til 4x

Og nå "hittil" kjører alt plettfritt! :)

*takker alle for verdifulle tips*

Vel å merke så avskriver jeg ikke noenting før jeg har kjørt maskinen en dags tid ;)

Lenke til kommentar

hehe hadde slike problemer jeg og for en tid siden da første overklokkinga brøt seg løs var en del instillingar i BIOS.

nå sviver den fritt på 2.4Ghz xp2500+ har for dårlig minne foreløpig.

EDIT: Håper det går bra Mr.Ueland

Endret av Kei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...