Gå til innhold

tv-ut, kun svart hvit


w2k

Anbefalte innlegg

Vel, kanskje dere kan hjelpe meg også da.. ?!

 

TVn har 2x SCART og 1xSVHS inngang..

 

Dette Funker;

PC [sVHS] TV

DVD [sCART] TV

 

 

Dette funker ikke (blir svart/hvit);

PC [sVHS->SCART] TV

 

Tydligvis klarer TVn min SVHS -signaler, men de blir Svart/Hvit når jeg kobler de via en SCART overgang..

 

Jeg har søkt og lest, og enda ikke fått til.

 

Ikke finner jeg noen innstilling på TVn, og ikke finner jeg noen innstillinger på skjermkortet (for å skifte over til SCART/Composite. (disse to er de samme, ikke sant?)). Jeg har på min bærebare et Radeon9000 kort. (Ellers på min stasjonære; se signatur, ..mener å huske å ha samme problem der.. lenge siden jeg har prøvd)..   

Ikke alle TV-er støtter s-video på scart. Hvis den gjør det, så er det bare på den ene scarten og det må stilles inn på en eller annen måte.

Hva slags TV har du? Oppgi merke/modell så kanskje jeg eller andre kan svare mer presis.

 

På Radeon-kort har du ikke valg (s-video/composite) på signalet til TV-utgangen. Man må evnt. bruke en "s-video til composite"-adapter på kabelen.

 

Men hvis det funker når du kobler rett i s-videokontakten så er jo det den enkleste og beste løsningen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøvd tv-tool og fikk det ikke til å funke med det heller, tror jeg heller skal kjøpe en ny kabel, hva heter den der "gode gamle gule kabelen" igjen...? er det den man kobler til foran på <video-in> på TV´en?

Det kan jo være mye som kan være feil; softwareproblemer, feil på kabel eller feil på kortet. Hvis du skal kjøpe kabel for å koble gul RCA på video in, så kjøp en med innebygget adapter (f.eks. denne) eller s-videokabel + "s-video til composite"-adapter (f.eks. denne).

Lenke til kommentar

Ikke alle tv'r støtter svideo via scart ingangen, selv om de har en separat svideo inngang. Vil du har svideo bilde kvalitet må du finne deg i å bruke svideo inngangen. Skall du bruke scart inngang må du enten bruke composite (gul) utgang fra PC, eller ha et svideo->composite->scart adapter. Dette adapteret omformer til composite signaltype før den ender i en scart plugg. Svideo->scart adaptere vil sende svideo signalet i direkte scartpluggen, og det fungerer bare på noen tv/videoer.

 

De fleste composite->scart adapterene har også lydingang hvor du kan koble til lyden fra lydkortet med en vanlig jack->phono kabel (samme som brukes for å koble pc til stereoanlegg)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...