Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Nu som Joe biden har blitt valgt til presidenten i amerika vil jeg fortelle om hvorfor jeg ikke tror de nye vapenreglene ikke kommer til a fungere. 

Vapenreglene handler mye om at det ikke skal vere sa lett a fa tak i vapen men, akkurat nu er det nok ekstreme mengder vapen i omlop i landet dems, dette vil bety at selv om de ikke kan fa vapnende lovlig sa kan de fa de fa de ulovlig som gjor at hvis de skal brukes til noe ulovlig sa spiller det jo sa vidt en rolle. 

Er det bare jeg som tenker dette, eller er det noen store punkt jeg gar helt glipp av_

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en kategori som heter leksehjelp.

Men uansett - det er så mye våpen i fri flyt i USA at det å regulere lovlig eide våpen neppe vil ha noen umiddelbar effekt. Man vil nok se en effekt på lang sikt. Men ikke så stor som man håper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg trenger svar til en skoleoppgave skrev (3 timer siden):

Nu som Joe biden har blitt valgt til presidenten i amerika vil jeg fortelle om hvorfor jeg ikke tror de nye vapenreglene ikke kommer til a fungere. 

Vapenreglene handler mye om at det ikke skal vere sa lett a fa tak i vapen men, akkurat nu er det nok ekstreme mengder vapen i omlop i landet dems, dette vil bety at selv om de ikke kan fa vapnende lovlig sa kan de fa de fa de ulovlig som gjor at hvis de skal brukes til noe ulovlig sa spiller det jo sa vidt en rolle. 

Er det bare jeg som tenker dette, eller er det noen store punkt jeg gar helt glipp av_

Biden er ikke president i Amerika. Han er president i USA som er et land i Amerika. Akkurat som Norge er et land i Europa, så er ikke Erna Solberg statsminister for hele Europa. 

Nå er det ganske velkjent at republikanerne er pro-våpen, mens demokratene ønsker en mer restriktiv våpenlovgivning. I mange stater slik det er i dag, tar det kun få minutter før du får et våpen i hånda. Det republikanerne ønsker er mer større kontroll og grundigere bakgrunnssjekk slik at det blir vanskeligere for straffedømte og mentalt ustabile å få kjøpt et våpen. 

Vi har mange våpen her i Norge også, 1,3 millioner totalt. Men fordi vi har en streng våpenlov kan ikke hvem som helst skaffe et våpen like lett som det er å kjøpe melk og brød. Men i USA står uavhengighet, selvstendighet og trygghet veldig i fokus for mange - noe som først å fremst er kulturelt betinget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kris85 said:

Biden er ikke president i Amerika. Han er president i USA som er et land i Amerika. Akkurat som Norge er et land i Europa, så er ikke Erna Solberg statsminister for hele Europa. 

I dagligtalen brukes ofte amerika til å referere til USA. Var dette ukjent for deg, eller bare flisespikker du? 
Eksempel Eksempel2

Nå er det ganske velkjent at republikanerne er pro-våpen, mens demokratene ønsker en mer restriktiv våpenlovgivning. I mange stater slik det er i dag, tar det kun få minutter før du får et våpen i hånda. Det republikanerne ønsker er mer større kontroll og grundigere bakgrunnssjekk slik at det blir vanskeligere for straffedømte og mentalt ustabile å få kjøpt et våpen. 

Vi har mange våpen her i Norge også, 1,3 millioner totalt. Men fordi vi har en streng våpenlov kan ikke hvem som helst skaffe et våpen like lett som det er å kjøpe melk og brød. Men i USA står uavhengighet, selvstendighet og trygghet veldig i fokus for mange - noe som først å fremst er kulturelt betinget. 

Felons har ikke adgang til å lovlig eie våpen i USA, per føderal lov. 

As spelled out in Chapter 44 of Title 18 of the United States Code (U.S.C.), federal law bans convicted felons from possessing firearms or ammunition. ... This rule covers all felonies, but does not apply to state misdemeanors that carry less than a two-year sentence.

Det er svært enkelt å skaffe ulovlig våpen i Norge. 

Til trådstarter: Biden kommer sannsynligvis til å prøve å kraftig innskrenke våpenrettighetene til lovlydige amerikanere. Tidligere truet Joe med å la Beto O'rourke være ansvarlig for våpenkontroll. Beto er som kjent helt fanatistk anti-grunnlov og anti-våpen. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Noe du bør ha definert, er hva du mener når du skriver at Bidens våpenlovgivning ikke vil fungere. Hvordan definerer du "ikke effekt"? At det ikke har noen innvirkning på kriminaliteten?

For øvrig er noe som også spiller inn, at det er ekstremt vanskelig å utforme lovgivning på en slik måte at det favner de spesifikke våpnene man ønsker å forby, samtidig som man ikke ender opp med et lovverk som forbyr andre/alle typer våpen. Ser man på historikken med våpenlovgivning i USA, finner man flere tilfeller der man har ønsket å forby "assault rifles". I disse tilfellene har man gjerne endt opp med å definere noen kriterier, som våpenprodusentene straks setter i gang med å jobbe seg rundt. Resultatet er at man egentlig ikke ender opp med mindre tilgang på våpen, men at våpnene endrer seg.

Personlig tror jeg politiske grep rettet mot å bekjempe fattigdom i USA vil ha langt større innvirkning på skytevåpenrelatert kriminalitet enn våpenlovgiving.

Edit: Oops, var kanskje litt lett trådnekrofili det her ut fra at det er under leksehjelp...

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...