Gå til innhold

Infrastruktur og selvkjørende biler


Anbefalte innlegg

Det er mye fokus på selvkjørende biler for tiden. Men det er noe jeg synes mangler ved debatten. Bilkjøring er tradisjonelt basert på prinsippet om fri ferdsel. Men er det ikke mulig å skape et mer lukket, organisert system? Det ville gjort overgangen til selvkjørende biler enklere, skulle man tro. Det er ofte oppmerksomhet på biler ved automasjon, men ikke så mye på infrastruktur. Hvorfor det? Kan ikke infrastruktur bygges om på (relativt) billig vis enkelte steder, slik at  autonome biler endelig kan komme ut i trafikken? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo gjort(ish), men da kaller man det for undergrunnsbane el.lign, bruker gjerne mer effektive stålhjul fremfor gummihjul og har langt mer kapasitet pr. kjøretøy.

Jeg setter dette jo litt på spissen, og jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men husk at infrastrukturen inkluderer kjøretøyene som bruker den. Å lage noe nå som tillater selvkjørende kjøretøy som baserer seg på infrastruktur innebærer at selve kjøretøyene også blir testet og godkjent for bruk i denne infrastrukturen, dermed utelukker det privateide eller privatkontrollerte kjøretøy, siden man da ikke kan sikre seg mot uatoriserte modifikasjoner som kan sette andre mennesker i fare. Dermed blir ikke små enheter på personbilstørrelse videre effektivt når løsningen inherent er en kollektivtransportløsning.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 minutter siden):

Dette blir jo gjort(ish), men da kaller man det for undergrunnsbane el.lign, bruker gjerne mer effektive stålhjul fremfor gummihjul og har langt mer kapasitet pr. kjøretøy.

Jeg setter dette jo litt på spissen, og jeg tror jeg skjønner hvor du vil, men husk at infrastrukturen inkluderer kjøretøyene som bruker den. Å lage noe nå som tillater selvkjørende kjøretøy som baserer seg på infrastruktur innebærer at selve kjøretøyene også blir testet og godkjent for bruk i denne infrastrukturen, dermed utelukker det privateide eller privatkontrollerte kjøretøy, siden man da ikke kan sikre seg mot uatoriserte modifikasjoner som kan sette andre mennesker i fare. Dermed blir ikke små enheter på personbilstørrelse videre effektivt når løsningen inherent er en kollektivtransportløsning.

Det går an å forestille seg at infrastrukturen var mer lukket fra starten av. Men over tid blir jo alt mer organisert, også veitrafikken. 

Jeg har noenganger stusset litt over at det ikke finnes fenster eller midtdelere på prøveprosjekt jeg har sett på selvkjørende biler. Men bilene har vel allerede vært gjennom det, på ulike baner, og nå slippes de ut i mer krevende omgivelser, som neste steg. Det ser ihvertfall ut som det er lang vei frem til selvkjørende biler kan beherske veiene og byene slik som de ser ut nå. Det er så mange problemer som må overkommes. Det ville blitt enklere uten syklister, fotgjengere, hester og gud vet hva. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...