Gå til innhold

Uønsket seksuell oppmerksomhet, trakassering og overgrep

Anbefalte innlegg

For en tid tilbake responderte jeg på en kartleggingsundersøkelse om #metoo-saker i en bransje som jeg har tilknytning til.

I undersøkelsen ble det brukt formuleringen 'uønsket seksuell oppmerksomhet' i spørsmålene. For eksempel: "Har du i løpet av de siste 10 årene opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet i forbindelse med jobbarrangmenter, sosiale sammenkomster eller reisevirksomhet tilknyttet jobben"?

Da resultatene av undersøkelsen ble offentliggjort, var begrepet uønsket seksuell oppmerksomhet endret til seksuell trakassering. Det stusset jeg på, fordi de for meg har ulik betydning. Også fordi jeg ville kunne svare bekreftende på det første, men jeg ville ikke svart bekreftende på det andre. 

Jeg forstår uønsket seksuell oppmerksomhet, nettopp som oppmerksomhet eller tilnærmelse som den ene parten ikke ønsker. Det er ikke bestandig noe 'den tilnærmende part' kan forutse, men noe som gjerne kommuniseres i forbindelse med tilnærmingen. For å si det klønete.
Jeg forstår seksuell trakassering som noe vesentlig grovere. I det begrepet ligger et press og en underforstått trussel. Altså at ... "hvis ikke du og jeg kan hygge oss litt nå, så går det kanskje ikke så bra på eksamen" eller ... "du ligger ikke så godt an for den forfremmelsen". 
Jeg forstår overgrep og voldtekt som de groveste kategoriene, men oppfatter at overgrep favner videre og kan omhandle forhold hvor det ikke nødvendigvis utøves eksplisitt fysisk vold, men hvor det er en trussel om det. Voldtekt oppfatter jeg beskriver seksuelle overgrep som utøves med fysisk vold.

Mulig at noen vil tenke at det er lite hensiktsmessig å køyve begreper på den måten, men det er alvorlige temaer og jeg synes ikke at det er ubetydelige nyanser. Det er også vesentlig at dette er begreper som brukes i mange offentlige debatter og dermed uheldig hvis det er en stor variasjon i den subjektive oppfattelse av betydning. Det må også være et forskningsmessig problem for validiteten til undersøkelser som skal benyttes som faktagrunnlag. Ikke minst tenker jeg at det er kjipt overfor de egentlige ofrene i sånne saker. At klønete sjekkeforsøk på firmafesten plasseres i samme kategori som trusler om oppsigelser hvis ikke sjefen/kollegaen får det som hen vil. Jeg vil gjette på at de som har opplevd begge deler vil si at det er en vesentlig forskjell.

Må legge til at jeg ser at man i lovverket bruker trakassering og uønsket seksuell oppmerksomhet synonymt.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2017-06-16-51/KAPITTEL_2#§13

Det gjør ikke at jeg undrer meg mindre. Tvert i mot. Som sagt, mulig at dette er flisespikkeri, hører derfor gjerne hva andre tenker.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (4 minutter siden):

Undersøkelser er ofte laget av personer som ikke er objektive, og som på forhånd ønsker et bestemt resultat. Jeg sier ikke at det har skjedd her. Men personlig er jeg skeptisk til alle slags undersøkelser og statistikker. 

Det ble egentlig en uventet konkretisering av et ubehag rundt denne typen 'faktaproduksjon' som jeg har følt på over en periode.

ITtraktor skrev (6 minutter siden):

Helt enig i dine tanker om dette! Absolutt ikke greit å tukle med resultater på denne måten.

Jeg mistenker at det stikker dypere og favner videre enn en enkelt undersøkelse. Noe av alvoret i det er at det bidrar til å undergrave troverdigheten til forskning på viktige samfunnsspørsmål.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Troverdigheten til forskning på viktige samfunnsspørsmål har nok blitt undergravet over lengre tid nå. Jeg følger litt med på samfunnsvitenskapelig forskning, for å se hva som rører seg innen akademia. Veldig mye handler om innvandring, multikulturelle samfunn, likestilling/feminisme og klima. Det er viktige spørsmål og jeg er positivt innstilt til både innvandrere og likestilling. Men bare det at så mye forskning er begrenset til disse spørsmålene, gjør at en kritisk leser er nødt til å bli mistenksom. Er forskerne politisk objektive? Har de en agenda? Hvorfor er de ikke opptatt av andre tema? 

Jeg synes det ser ut som samfunnsforskning i Norge har ganske trange rammer, når det kommer til stykket. Etter å ha lest problemstillingen/forskningsspørsmålet, trenger man vel knapt lese empirien, for man vet hva svaret blir. Og det blir politisk korrekt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, de er to fundamentalt forskjellige ting. Dersom man skal sidestille de to har man i bunn og grunn kriminalisert det å være uattraktiv, og prøve seg på noen. Så det er overraskende dersom det ikke er definert bedre i lov eller i noen praksis rundt lov.

Når det gjelder studien burde "uønsket seksuell oppmerksomhet" og "seksuell trakassering" også ansees som to forskjellige ting, og ikke sauses sammen uten at det har noen spesifikk funksjon som er gjort rede for. Det kunne sånn sett vært interessant å se om det er selve studien som er dårlig, eller om det er gjenfortellingen fra media som er det. Ofte er det jo det siste.

Link?

Endret av AntonMarkmus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (16 minutter siden):

Ja, de er to fundamentalt forskjellige ting. Dersom man skal sidestille de to har man i bunn og grunn kriminalisert det å være uattraktiv, og prøve seg på noen. Så det er overraskende dersom det ikke er definert bedre i lov eller i noen praksis rundt lov.

I praksis har det dessverre allerede blitt slik. Som uatraktiv mann skal man trå ekstremt varsomt for at ikke en tilnærming av det motsatte kjønn, utover det som er strengt nødvendig, skal tolkes som seksuell trakassering. 

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (16 minutter siden):

Når det gjelder studien burde "uønsket seksuell oppmerksomhet" og "seksuell trakassering" også ansees som to forskjellige ting, og ikke sauses sammen uten at det har noen spesifikk funksjon som er gjort rede for. Det kunne sånn sett vært interessant å se om det er selve studien som er dårlig, eller om det er gjenfortellingen fra media som er det. Ofte er det jo det siste.

Link?

Bare for å være klar og etterrettelig, det var ikke del av en studie. Det var en kartlegging av #metoo i denne bransjen (som omfatter mange virksomheter). Så vidt jeg forstår var det imidlertid samme spørreskjema som har blitt brukt i andre undersøkelser av #metoo i norske organisasjoner/bedrifter/virksomheter/næringer. ..."Undersøkelsen består av noen standardiserte spørsmål som brukes i norsk arbeidsliv." I undersøkelsens innledning ble det også gjort rede for at undersøkelsen og definisjonene som lå til grunn var kvalitetssikret og standardisert: "... basert på forskning på seksuell trakassering, overgrep og trusler i arbeidslivet – blant annet ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt, Arbeidsforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen." Jeg er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen, men det ville overrasket meg om jeg er den eneste som 'misforstod' hva man konkret mente med begrepene som ble brukt. 

Det var et online spørreskjema. Bransjeorganisasjonen(e) som bestilte oppdraget oppfordret til diskresjon, lenkene fører nå til info om at undersøkelsen er avsluttet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at interne spørreundersøkelser ikke dessverre er like objektive og nøytral som det seriøs forskning er. Seksuell trakassering er et viktig tema som alt for mange opplever. Derfor er det ganske graverende at de er valgt å endre ordlyden i teksten. Personlig tror jeg bare dette er en feilvurdering gjort av et enkeltmenneske uten at det ligger noe annen hensikt under.

"Uønsket seksuell oppmerksomhet" tolkes som mye sterkere enn "seksuell oppmerksomhet". 

Da jeg var i slutten av 20-årene ble jeg ofte forsøkt forført av godt voksne damer (50+) på julebord og bedriftslag. Enkelte av dem gikk så langt som å gå bak meg for deretter å bøye seg ned og slikke meg på øret eller i nakken mens de visker noe dumt i øret mitt. Dette går helt klart under "seksuell oppmerksomhet". Jeg kunne selvfølgelig snudd meg og sagt: "Hva faen? slutt!" - jeg skjønte jo på en måte hva som var i ferd med å skje. Men jeg tenkte at "jaja, det får gå.... de får styre på, disse damene..." - så på en måte tillot jeg det. Så da er det heller ikke "uønsket seksuell oppmerksomhet" slik jeg tolker det, men kun "seksuell oppmerksomhet". 

Poenget her er at et enkelt ord kan tolkes ulikt fra person til person - det blir veldig subjektivt. Ordet "uønsket" skulle aldri stått der i utgangspunktet, slik jeg ser det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (20 minutter siden):

Da jeg var i slutten av 20-årene ble jeg ofte forsøkt forført av godt voksne damer (50+) på julebord og bedriftslag. Enkelte av dem gikk så langt som å gå bak meg for deretter å bøye seg ned og slikke meg på øret eller i nakken mens de visker noe dumt i øret mitt. Dette går helt klart under "seksuell oppmerksomhet". Jeg kunne selvfølgelig snudd meg og sagt: "Hva faen? slutt!" - jeg skjønte jo på en måte hva som var i ferd med å skje. Men jeg tenkte at "jaja, det får gå.... de får styre på, disse damene..." - så på en måte tillot jeg det. Så da er det heller ikke "uønsket seksuell oppmerksomhet" slik jeg tolker det, men kun "seksuell oppmerksomhet". 

Det at du godtar at det skjer, betyr ikke at det ikke er uønsket. Jeg ville nok selv ha karakterisert det å slikke noen på ørene for seksuell trakassering om ikke vedkommende er venner og komfortable med det. Jeg ville også ha klassifisert det å ta på brystene noens med en seksuell undertone, som trakassering, dog er jeg mer usikker på klasking på rumpen. Kanskje jeg ville ha latt det gå som uønsket seksuell oppmerksomhet istedenfor. Det å flørte eller vise interesse, eller på andre måter verbalt prøve seg fram, så lenge det ikke legges negative konsekvenser i å avslå, mener jeg at er feil å klassifisere som trakassering. 

Endret av Memento scientiam
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at interne spørreundersøkelser ikke dessverre er like objektive og nøytral som det seriøs forskning er.

Det skulle jeg ønske du hadde rett i, men det fremgikk i introduksjonen på undersøkelsen at den var utviklet av fagekspertisen på feltet og standarden for disse kartleggingene, tilpasset den aktuelle bransjen.  Begrepene 'uønsket' og 'trakassering' også er innarbeidet som synonyme i den røde bokens kapittel om Likestilling og forbud mot diskriminering.

Lenke til kommentar
AntonMarkmus skrev (3 timer siden):

Dersom man skal sidestille de to har man i bunn og grunn kriminalisert det å være uattraktiv, og prøve seg på noen. Så det er overraskende dersom det ikke er definert bedre i lov eller i noen praksis rundt lov.

Godt poeng. Og i debatten om trakassering og utenforskap er ikke den gruppen inkludert som særlig verneverdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det også slik at trakassering er noe i vesentlig høyere grad enn uønsket oppmerksomhet. Sistnevnte høres nesten litt uskyldig ut. Trakassering er det ingen tvil om. Å endre ordlyden i en undersøkelse i etterkant oppfatter jeg som uredelig uansett årsak. Det vil si, selv om årsaken skulle være uskyldig (noe jeg nesten tviler litt på her), så er det vitenskapelig uredelig.

Lenke til kommentar
Thorny skrev (1 time siden):

Å endre ordlyden i en undersøkelse i etterkant oppfatter jeg som uredelig uansett årsak. Det vil si, selv om årsaken skulle være uskyldig (noe jeg nesten tviler litt på her), så er det vitenskapelig uredelig.

Jeg tror at mange aksjonistiske bevegelser begynner med en god intensjon, men mister den underveis når oppslutningen ble viktigere enn idealene. Ekstrempopulisme. Begreper er kraftfulle redskaper. Definisjonsmakt.

Er enig med deg om uredelighet, og særlig med tanke på at de som utgir seg for å drive med forskning også skal forvalte troverdighet til forskning.

I tilfellet #metoo, tenker jeg at det begynte med en oppriktig intensjon om å komme maktmisbruk til livs. Bra! Underveis virker det som om det har blitt viktigere å bevare oppslutningen om et forenklet, lett salgbart narrativ med offer og skurk enn den gode intensjonen. Reduser narrativet til overgrep, ikke-overgrep; undertrykker, undertrykt. Enkle fortellinger som alle kan forstå. Funka i Bibelen, kommunismen og nazismen. Funka i spagetti-western, funker på Instagram. Oss og dem, godt og ondt. Oppslutningen forlanger appeller rettet mot følelser, impulser. Ingen plass til nyanser som skiller på uønsket seksuell oppmerksomhet og seksuell trakassering. Noen vil kanskje kalle det en positiv kraft og bevegelse. Jeg er ikke så sikker mer.

Lenke til kommentar

Endre premisser underveis i en undersøkelse som samler data er høyst uredelighet og useriøst.

Det blir som at du skal kartlegge hvor mange kjøretøy som benytter seg av en vei for beregne vedlikehold kostnaden og finner ut at 500 kjøretøy i snitt bruker veien daglig. Så lager du en rapport som sier at 500 lastebiler benytter seg av veien hver dag.

Lenke til kommentar

Også for meg er det naturlig å skille mellom uønsket oppmerksomhet og trakassering, der sistnevnte er grovt mens førstnevnte kan være uskyldig, men definisjonsmessig virker det å være mer eller mindre synonymt. Jeg merker at hensikt heller ikke virker å bære avgjørende for hvorvidt det er trakassering eller ikke.

Det virker ofte på meg som enkelte grupper bruker dette for å utvide trakasserings-begrepet, og dermed øke omfanget av enkelte funn. Dette har også slått meg når jeg har sett tall der en har et enormt spekter av tilfeller. Om en høy prosentandel har opplevd noe som kan være alt fra en litt klønete bemerkning til grov trakassering tror jeg tallet i seg selv har begrenset nytte. Samtidig har jeg registrert at enkelte finner dem nyttig ved å referere til dem og trekke frem den grove enden av fordelingen som eksempel, selv om den milde enden kanskje kan bære vel så representativ. 

Her tror jeg det er mye misbruk av statistikk som understreker viktigheten av å se på hva som faktisk spørres om. En Paralell er en undersøkelse som for halvannet (?) år siden ble slått stort opp i mediene som enkelte brukte som bevis på at gamle raseteorier levde i beste velgående i Norge. Denne ble heldigvis tilbakevist, men uten nevneverdige konsekvenser for de som prøvde å krisemaksimere funnene. En kan jo spørre seg hvor mange mindre undersøkelser som går under radaren.  

Lenke til kommentar
On 2/8/2021 at 7:02 PM, WitNo said:

Bare for å være klar og etterrettelig, det var ikke del av en studie. Det var en kartlegging av #metoo i denne bransjen (som omfatter mange virksomheter). Så vidt jeg forstår var det imidlertid samme spørreskjema som har blitt brukt i andre undersøkelser av #metoo i norske organisasjoner/bedrifter/virksomheter/næringer. ..."Undersøkelsen består av noen standardiserte spørsmål som brukes i norsk arbeidsliv." I undersøkelsens innledning ble det også gjort rede for at undersøkelsen og definisjonene som lå til grunn var kvalitetssikret og standardisert: "... basert på forskning på seksuell trakassering, overgrep og trusler i arbeidslivet – blant annet ved Statens Arbeidsmiljøinstitutt, Arbeidsforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen." Jeg er nok ikke den skarpeste kniven i skuffen, men det ville overrasket meg om jeg er den eneste som 'misforstod' hva man konkret mente med begrepene som ble brukt. 

Det var et online spørreskjema. Bransjeorganisasjonen(e) som bestilte oppdraget oppfordret til diskresjon, lenkene fører nå til info om at undersøkelsen er avsluttet.

Sånn å forstå, ja. Men jeg syns fortsatt ikke det er noe mindre uredelig, eller vitner noe mindre om en agenda hvor man på forhånd søker et spesifikt svar. Avgjørelser blir tross alt tatt, og narrativer spinnes, på bakgrunn av slike quasi-vitenskapelige undersøkelser uansett hvem det er i regi av. "Spørreundersøkelser" er også en del av vitenskapelig metode, så når man kaller det det, og ikke gjør det skikkelig, seiler man fortsatt under falskt flagg som utøver av noen slags "metodikk".

Men nok om det. Ellers vil jeg også legge til at dersom man snakker om gjentatt uønsket seksuell oppmerksomhet - altså situasjoner hvor noen ikke tar et nei for et nei - kan vi godt begynne å snakke om "seksuell trakassering". Men da må det altså defineres bedre, i hvert fall slik jeg ser det. Slik jeg leser lovteksten nå, kan man like gjerne se for seg følgende scenario:

Lise og Knut er på kollega-fest. Mot slutten av kvelden spør Knut om ikke Lise vil være med ham hjem

For Lise var denne seksuelle oppmerksomheten å regne som uønsket.

Handlingen hadde - om ikke som intensjon - men som virkning å være:

krenkende/nedverdigende da Lise anser seg selv som i en annen "liga" enn Knut, og dermed fant tilnærmelsen både sårende og fornærmende.

plagsom da Lise var på kollega-festen for å være sosial, og ikke for å måtte avvise eventuelle fremstøt fra en mannlig kollega.

Konklusjon: Knut har gjort seg skyldig i seksuell trakassering i henhold til lovteksten i likestillings- og diskrimineringsloven §13.

Jeg regner så klart med at i praksis ville det blitt utvist skjønn her, og ingen ville faktisk blitt dømt for noe sånn, men slik jeg leser selve teksten kan det i utgangspunktet tolkes som at Lise har en sak.

Endret av AntonMarkmus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...