Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om fremleie

Gjest 3acba...48c

Anbefalte innlegg

Gjest 3acba...48c

Hei, jeg bor i kollektiv med èn person jeg kjenner godt. Vi har begge 3 mnd. oppsigelsestid. Vi startet leieforholdet samtidig og gikk sammen om å leie. Jeg gikk inn i leieforholdet med forventning om å bo sammen med denne personen som jeg kjenner godt, da jeg ikke ønsker å bo med noen jeg ikke kjenner. Alternativet for meg var å bo alene.

Når har han jeg bor med sagt opp, og flytter på en ukes varsel. Da han ikke ønsker å betale 3 måneders leie for leiligheten han ikke lenger bor i, ønsker han å finne ny leietaker så fort som mulig. Utover min forventning om å bo med noen jeg kjenner, har vi ikke skriftlig avtale om fremleie. Verken om det er greit med fremleie eller ikke. For min del ønsker jeg heller å si opp kontrakten samtidig med han jeg bor med nå, og finne nytt sted å bo alene etter oppsigelsesfristen.

Jeg har forståelse for at det medfører økonomisk tap for han jeg leier sammen med dersom han må betale full leie de siste 3 mnd. Likevel mener jeg at det er han som skal flytte såpass brått og må ta det økonomiske tapet.

Utleier vil selvsagt ha pengene sine og er ikke åpen for forhandling, men fremleie er greit for utleier.

Hvilke rettigheter har jeg her?

Anonymous poster hash: 3acba...48c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ingen rettigheter ang hvem du skal bo med i et kollektiv. Om du ikke tåler å bo med en ukjent så er det best å satse på fremleie selv til dine 3 mnd er over. Kanskje det lureste er å se hvem og når det kommer inn noen. Kan være det ikke kommer noen i det hele tatt på så kort varsel og periode.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 5d263...643

Du kan prøve finne noen til å ta over selv, utover det har du ingenting å slå i bordet med. Fremleie er helt lovlig.

Anonymous poster hash: 5d263...643

Lenke til kommentar
Gjest 3acba...48c skrev (20 timer siden):

Jeg har forståelse for at det medfører økonomisk tap for han jeg leier sammen med dersom han må betale full leie de siste 3 mnd. Likevel mener jeg at det er han som skal flytte såpass brått og må ta det økonomiske tapet.

Anonymous poster hash: 3acba...48c

Eg tenker at dette er eit økonomisk tap som er å forvente for han du bur saman med. Han har tross alt ein avtale på 3 månedars oppseiingstid så det at han vil flytte ut med ein gong sjølv om han har bruksrett på leiligheita i 3 månedar til er for hans risiko.

Han kan sjølvsagt redusere sitt eige tap ved å framleige, men han må rekne med å betale ut oppseiingstida.

Slik eg forstår det så dykk begge to eigne leigeavtalar slik at om ein ikkje finn ein ny leigetakar så betalar du fortsatt det samme som du gjer i dag sjølv om du blir buande åleine? Eller har dere leigeavtale der dykk er kollektiv ansvarleg for å betale det dykk tilsaman betalar i dag?

Etter husleigelova er det berre utleiger som kan motsette seg framleige ved sakleg grunn. Husleigelova regulerer ikkje kollektiv så der må vi sjå på kva som er avtalt.

At du inngikk leigeavtalen med forventing om at dykk begge to skulle bu der saman taler for at dykk i det minste hadde ein munnleg avtale, men ettersom du ikkje kan tvinge han du bur saman med til å ikkje seie opp avtalen så vil du i beste fall berre kunne oppnå at han må bu saman med deg (eller betale) ut oppseiingstida. Etter oppseiingstida så vil det nok uansett kome inn ein ny leigetakar som skal bu saman med deg om ikkje du også avslutter leigeavtalen samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...