Gå til innhold

Nå seiler fregatten «Helge Ingstad» for siste gang

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har man virkelig ikke klart å "demilitarisert" skipet og fjernet skjermingsverdig utstyr i løpet av de to årene etter ulykken? Forsvarets historie etter 1990 er et tragisk kapittel med salg av baser, forlegninger og nedbygging av grunnkompetanse og opplæring. Denne utviklingen er en skandale av historiske dimensjoner. Hvem kunne tro at også forsvaret kunne bli et offentlig foretak etter modell av New Public Management?

Endret av NERVI
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3L5Y3RE8 skrev (3 timer siden):

De skulle altså ha hugget båten 9 måneder FØR den sank? Jaaa...jo...det HADDE jo gjort at kollisjonen og påfølgende rabalder hadde vært unngått.

Konspirasjonsteori: Marinen kjørte på tankskipet med hensikt i håp om at Helge Ingstad sank så de kunne med litt juridisk manøvrering få forsikringspengene. Isåfall kunne skipet vært hugget opp for 3 år siden - sikkert bare ingen som ville ta kostnaden.

Jeg vil heller sette penger på den teorien enn at de 7 stk. som skulle være på bruen alle var så inkompetente at ingen så Sola Ts som et skip istedet for land som de visstnok trodde det var.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (1 time siden):

Jeg vil heller sette penger på den teorien enn at de 7 stk. som skulle være på bruen alle var så inkompetente at ingen så Sola Ts som et skip istedet for land som de visstnok trodde det var.

Hvis de virkelig trodde at godt opplyste TS Sola var land, hvorfor fortsatte de med 17 knops fart rett mot den (land)????

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (23 minutter siden):

Hvis de virkelig trodde at godt opplyste TS Sola var land, hvorfor fortsatte de med 17 knops fart rett mot den (land)????

Jeg tror beskrivelser som "inkompetanse" og "for dårlig opplæring" allerede er brukt om hendelsen, så jeg vet ikke hva de tenkte - eller om de tenkte - når de holdt både kursen og hastigheten enten det var land eller et stort skip de trodde de så.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (49 minutter siden):

Jeg tror beskrivelser som "inkompetanse" og "for dårlig opplæring" allerede er brukt om hendelsen, så jeg vet ikke hva de tenkte - eller om de tenkte - når de holdt både kursen og hastigheten enten det var land eller et stort skip de trodde de så.

Det hele er et stort mysterium ja.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...