ism_InnleggNO Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 2 hours ago, Gavekort said: Jeg er også en motstander av vage og brede patenter, men heldigvis så pleier disse patentene å holde seg dårlig i retten. Men sett bort ifra generell misnøye med patentsystemet, noe jeg også har nok av, så synes jeg ikke at patentering av en teknikk innen spill er noe særlig annerledes enn patenter på vanngevær eller Monopoly brettspill. Hensikten her er at Warner Bros. har skapt noe unikt og mener at siden det er en skapelse her så er det også et patenterbart element. Det som ikke er omfattet av patentering innen spill og leker pleier å være omfattet av kopirettigheter, så det er ikke frislipp på slike ting som dette uansett. "Gå utenom" sa Bøygen. Det er de færreste som har pengekister store nok til å orke å ta disse patentpiratene til retten. Kopirettigheter er en mye bedre beskyttelse, selv om også det misbrukes på det groveste (spesielt innen musikk). Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 ism_InnleggNO skrev (29 minutter siden): "Gå utenom" sa Bøygen. Det er de færreste som har pengekister store nok til å orke å ta disse patentpiratene til retten. Kopirettigheter er en mye bedre beskyttelse, selv om også det misbrukes på det groveste (spesielt innen musikk). Det er viktig å skille mellom enerett som prinsipp og enerett i praksis. Det er mange luringer der ute, men det betyr ikke at systemet er fundamentalt galt. Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 9. februar 2021 Del Skrevet 9. februar 2021 1 hour ago, Gavekort said: Det er viktig å skille mellom enerett som prinsipp og enerett i praksis. Det er mange luringer der ute, men det betyr ikke at systemet er fundamentalt galt. Jeg mener at slik patentsystemet har glidd ut på grunn av årevis med slepphendte saksbehandlere og gjeldende juridisk praksis så er hele systemet ødelagt og tilnærmet ubrukelig - hvertfall for alt som har med programvare å gjøre. Det er mulig det fremdeles har livets rett i andre sektorer, men det er jeg egentlig ikke så sikker på. Lenke til kommentar
PheIix Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 Med tanke på hvor mye disse spillene låner fra andre spill så synes jeg det er latterlig råttent gjort å hindre andre fra å gjøre det samme som de har gjort. Klatringen fra Assassins creed, overblikk funksjonen fra å klatre opp på høye punkter og en hel del andre funksjoner er klart inspirert av den serien. Skammelig at de har fått patent på nemesis systemet, jeg håper det ikke hindrer andre fra å lage noe lignende i sine spill, da det faktisk er en veldig morsom funksjon som gir spill gjenspillbarhet til tusen. Grøsser ved tanken på at dette er like vidt som den dusten som tok patent på ordet "edge" i spill. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. februar 2021 Del Skrevet 10. februar 2021 1 hour ago, PheIix said: Med tanke på hvor mye disse spillene låner fra andre spill så synes jeg det er latterlig råttent gjort å hindre andre fra å gjøre det samme som de har gjort. Klatringen fra Assassins creed, overblikk funksjonen fra å klatre opp på høye punkter og en hel del andre funksjoner er klart inspirert av den serien. Skammelig at de har fått patent på nemesis systemet, jeg håper det ikke hindrer andre fra å lage noe lignende i sine spill, da det faktisk er en veldig morsom funksjon som gir spill gjenspillbarhet til tusen. Grøsser ved tanken på at dette er like vidt som den dusten som tok patent på ordet "edge" i spill. Spillet er så likt AC at jeg hele tiden glemmer at det ikke er et UBI spill. Lenke til kommentar
Eniptsu Skrevet 12. februar 2021 Del Skrevet 12. februar 2021 Hele grunnen til at patentkontoret ble en ting er å verne små aktører fra store aktører, men måten det blir brukt på nå er omvendt og da burde ordningen endres så den kan gjøre den jobben den var der for i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå