rvenes Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg bruker COAX utgangen mellom lydkort og surroundforsterker. Grunnene til dette er flere, eksempelvis: "Ingen" lengdebegrensning på COAX (Min er 7-8 meter), såvidt jeg vet skal ikke SPDIF optiske kabler være lengre enn en meter eller to... Signalet overføres digitalt også på COAX kabler, såfremt disse kobles på digital-utgangen på lydkort/dvd-spiller etc.. Kretsene som omformer det elektriske (digitale) lydsignalet vil i en viss grad være med på å forringe lydkvaliteten i motsetning til COAX hvor det går mer eller mindre direkte. Dette har slettes ingen betydning når du kobler disse på et par Logitech'er, men til anlegg i noenundretusenkroners-klassen er det snakk om sånnt.. Bare for å ha nevnt det, liksom =) Min anbefaling: COAX! Jeg har brukt en 75Ohm COAX beregnet for 155Mbit datasamband og loddet på "gullplugger" fra biltema... Funker som gull Jauda, mangt som går, men det at optiske kabler kun kan vere 1 meter eller 2 er feil. har sjølv ein kabel på 8 meter optisk. Du høyrer ikkje forskjell mellom optisk og coax på sånne anlegg vi har... det tørr eg vedde på. Ikkje skal eg sei kven som er best heller. Akkurat no bruker eg ein 15 meter lang coax kabel fordi det er det hovedkortet mitt har no. Har også testa med 20 meter lang tlf lending og lodda på, lyden kom fram, men den var ikkje direkte pen! den hakka! som packetloss! Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hmm, så frekvensen på lydsignalet avgjør hvor mye skineffekt man får? Vet du hvorfor det er slik? Lenge siden jeg har hatt om skin-effekt nå, så jeg husker ikke så mye om det (mente vagt å huske at det var frevensen på vekselstrømmen som bestemte skin-effekten, men som sagt, så er det lenge siden jeg har hatt noe om det, så mye mulig jeg husker feil). AtW frekvens lydsignal = frekvens vekselstraum Eg seier berre, flatline kabel. http://www.hifisenteret.no/prod/kab/img/b/2_4_sp_b.jpg Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Må nok si meg enig i de metallurgiske prinsippene som Simen1 fremlegger her. Faktum er at det som gjør mest for lyden er overføring mellom kilde og forsterker. Om dette signalet er analogt, er det sårbart overfor forstyrrelser. Det en må passe på er at en ikke skyter spurv med kanon. Oppgrader fra den vanlige sytråden som følger med til etpar kabler i 3 - 600 kr klassen så er det meste gjort. Akurat her vil det være stor forskjell på kablene. Når det gjelder høyttalerkabler så finnes det formler for utregning av motstanden i disse. R= k(l/a) k= konstanten for materialet ledningen er laget av. For 100% kobber er denne 0,0172, og vil øke med mengden urenheter i metallet. Dislokasjoner og hvordan kornstrukturen er spiller også en mindre rolle her, men dette kan utbedres vha varmebehandling. l= Lengde i meter a= Arealet til ledningen i mm2 Regner på 3m ledning. Noe som fører til at: R1,5mm= 0,0172*(3/1,766225)=0,0292 R2,5mm=0,0172*(3/)=0,0105 Noe som gir 1/3 av motstanden. Tallene ser kanskje ikke så imponerende ut, men alle bekker små gjør en stor å her. Motstanden i serien blir totalt summen av motstanden i kabler og koblinger, så da skjønner en lett hvorfor det er kritisk med godt loddede koblinger/plugger. Men så er det jo også kjekt med kabler som er lette å legge samtidig som de er skjermet. Vil anbefale kablene fra Eltek. Supra Rondo kabelen der er ypperlig for biwiring og rimelig i pris. vil til også nevne at det til syvende og sist er internkablingen i høyttalerne som bestemmer kvaliteten på lyden. Hvilke kabler, kondensatorer og spoler som blir brukt i delefiltre og signaloverføring der er kanskje også noe å tenke på... Endret 8. januar 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det der var litt optimistisk. Varmepumper i private hjem har en beregnet inntjeningstid på rundt 3-6år. Ta feks en runde i google så finner du eksempler: http://www.google.com/search?hl=no&ie=UTF-...+varmepumpe&lr=Ellers så finnes det ulike typer varmepumper med ulik inntjeningstid. Et av eksemplene med inntjeningstid på 20 år: http://www.gausdal.vgs.no/avisutklipp/gd_varmeanlegg.html Ok, jeg tok nok litt hardt i, men la oss si 3-6 år inntjeningstid da. Hvorfor har ikke skoler den samme intjeningstiden? Kan jo ikke skylde på at anleggene er større siden større ofte betyr mer effektivt per investerte krone. Og hvis det mot formodning skulle være mer ineffektivt, da kan de jo bare benytte en mengde vanlige varmepumper for hus. Ergo: Skoler betaler ikke mer i investeringer per sparte kW og de betaler ellers like mye som oss for strømmen (etter avgifter til staten). Dermed skulle vel intjeningstiden bli den samme? Eller har skolene blitt lurt trill rundt til å kjøpe utstyret alt for dyrt? Lenke til kommentar
snole Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Ingen som har noe å si om Bi-Wiring da? Merkelig...... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Ingen som har noe å si om Bi-Wiring da?Merkelig...... Les hele inlegget før du poster, så ser du at det er nevnt flere ganger Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det skulle holde fint med 2,5mm. Dersom du legger kabler permanent dog, bør du gå opp et hakk, dersom du kan tenke deg å kjøpe noe større senere. Og; det med at det bare brukes 2,5 kvadrat til kinoer osv tror jeg ikke på. Dette er jo forskjellig fra kino til kino, ja, fra sal til sal. THX er jo bare en fancy hollywoodrating. I de fleste kinoer har man installert PA, og 2,5mm til PA går bare til nød. Faktisk er mange PA-kabler koaksiale. bfisk Ble veldig nysgjerrig på den uttalelsen der med at 2,5mm går bare til nød på PA. Jeg har satt opp flere PA-anlegg i størrelsesorden 100-150 høyttalere og har da brukt 1,5mm. Dette går veldig fint og det har aldri vært snakk om å bruke noe større. Mulig at du her tenker på spesielle PA-anlegg der lydkvaliteten er ekstremt viktig, men å si at 2,5 går kun til nøds....vel.....dersom dette bygger på erfaring så må det ha vært noe gale med anlegget. Hjelpe meg, jeg tror jeg må ha vært veldig trøtt eller noe da jeg skrev det. Er ikke helt sikker på hvorfor jeg påsto det. Dere får ha meg unnskyldt En ting som er med kabler til PA-bruk er jo gjerne at de er 4-leder for speakons vedkommende, og for en del prosessorstyrte rigger bruker det spesielle multier. Kablene er gjerne også kraftig gummiert. Men igjen; jeg var litt på bærtur, der ja. bfisk Lenke til kommentar
Bach Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Litt OT. Har testa litt med fletta CAT-5 kabel. Både som signal- og høyttalerkabel. Er på ingen måte noe nytt. Finnes masse info på nettet. Uansett: Billigplugger fra Biltema eller ClasOhlson, noen meter nettverkskabel, en loddebolt og man får veldig gode kabler til en veldig billig penge. Om det låter bedre enn dyre kabler tør jeg ikke påstå. Men jeg synes det er artig å ha laga noe sjøl, og som i tillegg fungerer. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 F.eks 2.5 mm2 kabel er ikke den samme om den er kjøpt på biltema eller hifiklubben. Det er en kvalitets forskjell på kabelene. En høykvalitets kabel på f.eks 2,5 mm2 kan nok sammenlignes med en 4mm2 i dårlig kvalietet. Dette har mye med hvordan legeringen i kablene osv er. Bullshit! Vanlige installasjonskabler inneholde meget rent kobber, fordi det ikke skal gå varmegang i kablene. Det er liten forskjell på renheten på billige og dyre ledninger. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg ville mye heller hatt kabel fra Biltema enn fra Hifiklubben ihvertfall. Og grunnen til at Nordost Valhalla er så sinnsvakt dyrt, er fordi maskinen som produserer kablene er svindyr. Gull er ikke spesielt dyrt. Fikk høre at maskinen kostet nesten 1 milliard kr, og at den bare produserer rundt 30-40 meter i timen. Her tror jeg du tar dyktig feil. En maskin til en milliard kroner som produserer 40 m i timen må være en elendig butikk. Gidder ikke regne på det, men dem skal produsere i rimelig mange år før dem kan tjene en eneste kr på den maskina. Jeg forteller hva jeg fikk høre. Så JEG har ikke dyktig feil. Jeg VET hva som ble fortalt meg. Men du kan veldig lite om økonomi hvis du tror bedrifter tjener inn kostnadene på maskinene sine på et par år. Det er ikke uvanlig at det er 10-15 års inntjeningstid. Det er til og med bedrifter som opererer med en inntjeningstid farlig nære forventet levetid på maskineriet. Og nå som varmepumper er så populært så finner man mange eksempler på at det er beregnet over 20 års inntjeningstid på skoler, bedrifter og andre som har investert i varmepumper. Jeg er også lat og gidder ikke kjøre dette gjennom de analyseverktøyene jeg har. Men jeg tipper det er helt fint og lønnsomt. Jeg er mer i tvil om de virkelig får solgt så mye som maskinen har kapasitet til. 40 meter i timen blir kanskje 1500-2000 meter per uke. Er det virkelig så mange som er interessert i overpriset flatvalset gull? Regner med at du hørte det av Geir Tømmervik.... Han kan jo prate høl i huet på hvemsomhelst, og som mange andre selgere, prater han BS av og til. En maskin til en milliard kroner? Er det fornuftig? NEI. Papirmaskinen i Halden er 200 meter lang, og den koster omtrent en milliard kroner.... Lenke til kommentar
snole Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Ingen som har noe å si om Bi-Wiring da?Merkelig...... Les hele inlegget før du poster, så ser du at det er nevnt flere ganger Jeg har bare sett det en gang i hele posten, og det var meg selv som nevnte det...... Edit: Pluss han ene som anbefalte en kabel til Bi-Wiring...... Endret 8. januar 2004 av snole Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 ... bfisk veldig veldig off topic: Jeg leser alltid signaturen din ubevist som "fbisk" og da tenker jeg automatisk f'en som forkortelse for flink.. Altså "flink bisk" hehe.. Dette høres sikkert helt sykt ut, men tenkte bare jeg skulle nevne det for å myke opp diskusjonen litt. Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Regner med at du hørte det av Geir Tømmervik.... Han kan jo prate høl i huet på hvemsomhelst, og som mange andre selgere, prater han BS av og til. En maskin til en milliard kroner? Er det fornuftig? NEI. Papirmaskinen i Halden er 200 meter lang, og den koster omtrent en milliard kroner.... Mener at jeg hørte det fra en salgsrepresentant for Nordost. Det var riktignok på Oslo Hificenter. Har snakket med Tømmervik flere ganger. Artig kar, snaker-mye-veldig-fort. Noen ganger for fort, da sier han rare ting. Lenke til kommentar
frans Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Det er mange som mener at isolasjonen på høyttalerledningen er vel så viktig eller viktigere enn om kobberet er 99 % oksygenfritt. Bakgrunnen for en slik påstand er at isolasjonen opptar og avgir energi fra lydsignalene som går gjennom kablene slik at man kan få en slags ekkoeffekt på lydsignalet. (Kan sammenlignes med et batteri som lades opp og lades ut eller kondensator). Plastisolering skal visstnok være det værste isoleringsmaterialet. Teflon og silke blant de beste isoleringsmaterialene. Har ikke selv prøvd dette men kan være verdt forsøket. 1. Fjern isoleringen på høyttalerledningene (når isoleringen fjernes blir kobberet utsatt for oksydering som vil forringe lydkvaliteten på sikt). Kablene må derfor behandles med f.eks. 2. Linolje. Kablene legges i linjole, dras ut og tørkes. Linoljen vil tørke og bli hardt og gjøre kobberet oksygenfritt. 3. Isoler med teflon (f.eks. rørleggertape/gjengetape) eller silke. For å hindre korrosjon på kontaktene bør også kontaktene dyppes i linolje. Her er det viktig å passe på at ikke linoljen kommer på kontaktflatene til høyttaleren. Bruker selv bi-wiring med 2x6 kvmm til bass og 2x1,5 kvmm til mellomtone/diskant. Klangbalansen mellom disse to kablene er vesentlig forskjellig der den første gir noe mørk og varm klang med dyp basss og lukket diskant mens de tynne sølvbelagte kablene har motsatt klangegenskaper (slank og stram bass, åpen mellomtone og luftig diskant). Endret 9. januar 2004 av frans Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Lol @ frans: ".. om kobberet er 99% oksygenfritt .." Altså om det er oksygen i det så betyr det at det er korrodert og dermed like grønt som på diverse kirkespir.. Hmm.. når du sier det så er det vel en så grønn avreven høytalerledning til høytaleren som står ved rorplassen i en seilbåt jeg har vært mye om bord i. (Men det er vel ikke vanlig å tenke på sånne mengder korrosjon innendørs..) Det med ekkoeffekten burde egentlig ødelagt signalet fullstendig ved ennå høyere frekvenser enn de hørbare. Men gjør de det? Vel, et er fint mulig å kjøre 100Mbit nettverk (dvs transienter med stigning langt over tilsvarende 100MHz sinus) over noen få meter med lampettledning med plastisolering. Så når denne ekkoeffekten ikke gjør seg særlig gjeldende ved 100MHz og vi vet den avtar med avtagende frekens, hva sier det om diskant på 10kHz.. eller 20kHz ? Jo, at ekkoeffekten er totalt neglisjerbar til alle lyd-formål. Jepp, selv med plastisolert lampettledning. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Bakgrunnen for en slik påstand er at isolasjonen opptar og avgir energi fra lydsignalene som går gjennom kablene slik at man kan få en slags ekkoeffekt på lydsignalet. (Kan sammenlignes med et batteri som lades opp og lades ut eller kondensator). Dette er vel først og fremst et problem i Gigabit-nettverk og antenne-annlegg som håndterer signaler i GHz området (ca 10-15 oktaver over hørbar lyd). Kan ikke helt se hvordan det skal kunne påvirke lyden i en høyttalerkabel. Endret 9. januar 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Hvis isolering skal ha noe å si må det være på de billigste bogstandard kablene hvor kobberet har korrodert fordi oksygen har diffundert inn til kobberet. Om kablene har vært i et miljø med høy luftfuktighet så vil også dette sørge for å øke farten på denne mekanismen... Det vil imidlertid ta noen år før dette merkes. Rydda i garasjen til gamlingene her en dag, og fant de første kablene jeg hadde. 4mm2 sjitkabla. de var kledelig lysegrønne, og egna seg sikkert ikke til mye rart... Når det er sagt så har jeg sjøl Nordost Flatline Gold MKII på front og senter fordi de er flate og lette å legge, samtidig som jeg er sikra skikkelig terminering. Fikk dem på salg hos HiFi centeret til halv pris, sammen med en Nordost Black Knight. Gjorde underverker for lyden fra standardkablene jeg hadde fra før. Bak så kjører jeg Prosonkabler i flat utførelse, som er helt geniale å legge bak listene i stua så de ikke synes. Det mener nå jeg er den største fordelen her. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Det er mange som mener at isolasjonen på høyttalerledningen er vel så viktig eller viktigere enn om kobberet er 99 % oksygenfritt. Bakgrunnen for en slik påstand er at isolasjonen opptar og avgir energi fra lydsignalene som går gjennom kablene slik at man kan få en slags ekkoeffekt på lydsignalet. (Kan sammenlignes med et batteri som lades opp og lades ut eller kondensator). Det med dielektrisk effetkt og høytalerkabler er jeg noe skeptisk til, ikke fordi jeg er en gud på det området, men fordi alle som har påstått at dielektrisk effekt i isolatorer er viktig, som jeg har snakket med, har hatt enda mindre peil dielektrikum enn meg. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Det vil imidlertid ta noen år før dette merkes. Rydda i garasjen til gamlingene her en dag, og fant de første kablene jeg hadde. 4mm2 sjitkabla. de var kledelig lysegrønne, og egna seg sikkert ikke til mye rart... "Ikke egna seg til mye rart" tar jeg men en klye salt. irr'en (det grønne laget på overflaten) er sikkert ikke tykkere enn at det effektive tverrsnittet på kablene er redusert fra 4 mm^2 til kanskje 3,5-3,9 mm^2. Ergo: du får litt lavere tverrnitt, men de er slettes ikke ubrukelige som høytalerkabler. Bare plass på å bøst endene helt rene og blanke med f.eks en stålbørste så er de nesten som nye igjen. Og husk også å skru endene skikkelig hardt fast i pluggen så det blir god kontakt. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) Sjekka kablene, og de var irrgrønne rett gjennom. hver cord hadde fått sin egen kledelige patina... Råtne forhold i en våt garasje i 11 år er ikke noe særlig, hehe. TEnkte på å rense de ved litt bruk av sink som offeranode og en liten hjemmeelektrolyse, men orka ikke... Har kabler fra før, hehe Hvor på Gløs jobber du forresten? Støperilaben? Endret 9. januar 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå