Gå til innhold

portere nummer ved ubetalt mobilregning


Anbefalte innlegg

Dette gjelder ikke meg selv men en venn av meg som ikke har betalt mobilregningen på noen måneder. Abbonementet er nå sperret og han kan ikke bruke dette. Har noen erfaring med eller vet noen om det i en slik situasjon går an å portere selve nummeret til en annen leverandør som tilbyr kontantkort slik at han fortsatt kan bruke det samme nummeret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Øystein H said:

Så vennen din ønsker å portere et nummer til en ny operatør for deretter ikke å betale regningen til dagens operatør?  Høres litt suspekt ut.

 

Ja det er jeg fullt klar over men det er ikke poenget her og den økonomiske biten er ikke noe jeg har tenkt å hjelpe han med. Lurte bare på om han fortsatt kunne portere nummeret sitt til en leverandør som tilbyr kontantkort slik at han fortsatt kan kommunisere med andre rundt seg på samme nummer. Den leverandøren han har i dag tilbyr bare abonement og de vil nok ikke åpne dette igjen uten at han betaler det han skylder noe han ikke har mulighet til på en stund.

Lenke til kommentar

Når man skal portere et nummer er det en serie med operasjoner som settes i gang i et back-end system hos operatør 1 (gammel) og 2 (ny). Som oftest går alt automatisk fra steg 1 til fullført da alle operasjoner er startet, forsøkt, kontrollert og fullført.

 

Eksempel som ikke trenger å stemme overens med virkeligheten 100% da det er 7 år siden jeg jobbet hos en ISP sist..

1: Man legger inn bestilling hos operatør 2.

2: Operatør 2 Utfører likviditetssjekk på kunde, derav fødsels nummer 11 sifret ved bestilling. Har du ingen anmerkninger, går dette steget gjennom.

3-1: Ønsket dato for portering velges hos operatør 2

3-2: operatør 2 sender ordre til operatør 1 angående portering.

4-1: Operatør 1 setter i gang forsøk på portering og klargjør rutiner/oppskrift.

4-2: operatør 1's systemer undersøker om nr er aktivt, navn/nr stemmer med operatør 2's info?

4-3: alle fakturaer betalt/inkasso? (Stor forskjell om abonnement har gått til purring, inkasso eller har blitt sperret. Feiler det her, blir portering stoppet.

4-4: Back-end rutiner kjøres, sjekkes og fullføres. Porteringsdato Bekreftes eller endres. 

5: SIM-kort sendes ut fra operatør 2

6: Varsel om portering fra operatør 1 og 2 sendes ut til abonnement.

7: Portering sluttføres.

 

Angående faktura: Har man ubetalt faktura, er det mange steg der de første i starten fortsatt tillater portering ut fra gammel operatør.

1. Fersk faktura. Ubetalt men innenfor siste dato. Portering kan utføres.

2. Faktura er over siste dato, men ikke gått til purring (senest 14 dager etter siste bet dato). Portering virker.

3: Purring 1 utsendt. Portering tillates 

4: Purring 2 med inkasso varsel sendes og varsel 1 om stenging sendes. Portering stanses.

5. Inkasso. Portering stanses.

6. Stengevarsel 2. Portering stanses.

7. Abonnement stengt og låst til operatør 1.

8. Purring inkasso.

9. Er inkasso stor nok og går over mange måneder, blir sak sendt til namsfogd og begjæring om betalingsanmerkning utstedes.

10. Betalingsanmerkning. Krav om trekk i lønn?

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Kynxx said:

Når man skal portere et nummer er det en serie med operasjoner som settes i gang i et back-end system hos operatør 1 (gammel) og 2 (ny). Som oftest går alt automatisk fra steg 1 til fullført da alle operasjoner er startet, forsøkt, kontrollert og fullført.

 

Eksempel som ikke trenger å stemme overens med virkeligheten 100% da det er 7 år siden jeg jobbet hos en ISP sist..

1: Man legger inn bestilling hos operatør 2.

2: Operatør 2 Utfører likviditetssjekk på kunde, derav fødsels nummer 11 sifret ved bestilling. Har du ingen anmerkninger, går dette steget gjennom.

3-1: Ønsket dato for portering velges hos operatør 2

3-2: operatør 2 sender ordre til operatør 1 angående portering.

4-1: Operatør 1 setter i gang forsøk på portering og klargjør rutiner/oppskrift.

4-2: operatør 1's systemer undersøker om nr er aktivt, navn/nr stemmer med operatør 2's info?

4-3: alle fakturaer betalt/inkasso? (Stor forskjell om abonnement har gått til purring, inkasso eller har blitt sperret. Feiler det her, blir portering stoppet.

4-4: Back-end rutiner kjøres, sjekkes og fullføres. Porteringsdato Bekreftes eller endres. 

5: SIM-kort sendes ut fra operatør 2

6: Varsel om portering fra operatør 1 og 2 sendes ut til abonnement.

7: Portering sluttføres.

 

Angående faktura: Har man ubetalt faktura, er det mange steg der de første i starten fortsatt tillater portering ut fra gammel operatør.

1. Fersk faktura. Ubetalt men innenfor siste dato. Portering kan utføres.

2. Faktura er over siste dato, men ikke gått til purring (senest 14 dager etter siste bet dato). Portering virker.

3: Purring 1 utsendt. Portering tillates 

4: Purring 2 med inkasso varsel sendes og varsel 1 om stenging sendes. Portering stanses.

5. Inkasso. Portering stanses.

6. Stengevarsel 2. Portering stanses.

7. Abonnement stengt og låst til operatør 1.

8. Purring inkasso.

9. Er inkasso stor nok og går over mange måneder, blir sak sendt til namsfogd og begjæring om betalingsanmerkning utstedes.

10. Betalingsanmerkning. Krav om trekk i lønn?

 

 

 

 

Takk for et oppklarende svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...