Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dårligere effekt av varmeapparat med ren eldrift?


Yessmann

Anbefalte innlegg

Jeg har hybridbil og pleier å kjøre de 10 km til jobb rent elektrisk. Synes kanskje varmeapparatet virker litt svakt. Kan det være et poeng å starte bensinmoteren når det er så kaldt for å få mer varme i kupeen? Jeg vil jo tippe at overskuddsvarmen fra forbrenningen fortsatt går til varmeapparatet også i en hybridbil? Helst vil jeg slippe å starte bensinmotoren i -8 for å spare den for slitasje,  men bør kanskje det for å få nok varme i kupeen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (59 minutter siden):

Nytter ikke å bare skru opp varmen da?

Setevarme er og fint å bruke.

Finnes drøssevis av forsjellige hybrider der ute og mange forskjellige systemer så må nok vite hvilken bil det er du har for å si noe konkret.

Ja, det er BMW 740e. Nei, varmen står på full guff. Det er begrenset hvor mye setevarme jeg orker. Vi ha god temperatur på luften i kupeen.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Siden det er en hybrid, og du sier at det blir dårlig varme på kun strøm, så er jo konklusjonen ganske enkelt, at varmen kommer fra motoren, så det er bare å teste med motor å se om det faktisk er svaret.

Jada - har prøvd, men er usikker på om det er noen forskjell. Var egentlig på utkikk etter noen som kunne gi et teknisk svar.

Men for all del - ingen stor sak.

Lenke til kommentar

Bilen har sikkert en PTC varmer som brukes når man kjører bilen på elektrisk drift. Denne bruker mye strøm og bilen prøver sikkert å ikke bruke den for mye da det ødelegger for rekkevidden.

Så har sikkert bensinmotoren ett godt gammeldags varmeregister som tar spillvarmen fra motoren og dytter det inn i bilen. En fossilmotor er mye mindre effektiv enn elektrisk så det blir masse spillvarme man kan benytte til oppvarming.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kan også være at det elektriske varmeapparatet ikke er dimensjonert for ‘ekstremkulde’*, og at man da er avhengig av å bruke fossilmotoren for å få nok varme i kupéen. Se om du finner specs for det elektriske varmeapparatet i instruksjonsboken/ellers på nett; er det oppgitt til eks. 2kW så kan det være at det blir for lite for å varme opp kupéen i en 740 ved minusgrader.

Yessmann skrev (På 6.2.2021 den 13.48):

BMW 740e

Du har ikke noen form for tilleggsvarmer hvor du kan styre når den skal slås på? Tenker for å forvarme motoren.
 

*Ekstemkulde som i temperaturer kaldere enn hva man finner i mellom-Europa, som vel er det største markedet for tyske biler.

Lenke til kommentar

Overrasker meg ikke om det er dårligere på ren eldrift. En på jobben hadde Q7 diesel før og byttet til Q7 e-tron, han sa at parkeringsvarmeren ga merkbart dårligere varme i e-tron. Antar det blir det samme under kjøring med varme fra varmeapparatet, som jeg ser Sedsberg bekrefter med sin GTE.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 7.2.2021 den 16.23):

Du har ikke noen form for tilleggsvarmer hvor du kan styre når den skal slås på? Tenker for å forvarme motoren.
 

Det har jeg. Sender kommando med en mobilapp. Det varmer kupeen forutsatt at det er strøm på batteriet. Kjempegreier det der - ihvertfall i disse dager 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...