Yessmann Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Jeg har hybridbil og pleier å kjøre de 10 km til jobb rent elektrisk. Synes kanskje varmeapparatet virker litt svakt. Kan det være et poeng å starte bensinmoteren når det er så kaldt for å få mer varme i kupeen? Jeg vil jo tippe at overskuddsvarmen fra forbrenningen fortsatt går til varmeapparatet også i en hybridbil? Helst vil jeg slippe å starte bensinmotoren i -8 for å spare den for slitasje, men bør kanskje det for å få nok varme i kupeen? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Nytter ikke å bare skru opp varmen da? Setevarme er og fint å bruke. Finnes drøssevis av forsjellige hybrider der ute og mange forskjellige systemer så må nok vite hvilken bil det er du har for å si noe konkret. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Ser ingen grunn til at man skal spare på bensinmotoren. En bensinmotor tåler fint å bli startet i 8 minus. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 Complexity skrev (59 minutter siden): Nytter ikke å bare skru opp varmen da? Setevarme er og fint å bruke. Finnes drøssevis av forsjellige hybrider der ute og mange forskjellige systemer så må nok vite hvilken bil det er du har for å si noe konkret. Ja, det er BMW 740e. Nei, varmen står på full guff. Det er begrenset hvor mye setevarme jeg orker. Vi ha god temperatur på luften i kupeen. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 6. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2021 Opelduude skrev (50 minutter siden): Ser ingen grunn til at man skal spare på bensinmotoren. En bensinmotor tåler fint å bli startet i 8 minus. Tåler, ja. Den tåler vel -30 også. Men det BLIR mer slitasje. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 Tror du virkelig det har stort å si hvis du kjører rent elektrisk 90% av resten av året? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 6. februar 2021 Del Skrevet 6. februar 2021 (endret) Hva er det du skal spare bilen din for? Bil er forbruksvare, spesielt i Norge med lang vinter med mye salting. Endret 6. februar 2021 av Opelduude 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Motoren tar mer skade av å aldri brukes Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2021 Dubious skrev (30 minutter siden): Motoren tar mer skade av å aldri brukes Ingen problem. Når temperaturen faller under 17-18 grader, faller el.rekkevidden under 20 km og jeg må fyre bensinmotoren på vei hjem fra jobb. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2021 Men det er ingen som vet - vil varmeapparatet bli mer effektivt med bensinmotoren igang? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Det er vel fort gjort å finne ut på egen hånd? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Siden det er en hybrid, og du sier at det blir dårlig varme på kun strøm, så er jo konklusjonen ganske enkelt, at varmen kommer fra motoren, så det er bare å teste med motor å se om det faktisk er svaret. 1 Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 7. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2021 Dubious skrev (6 minutter siden): Siden det er en hybrid, og du sier at det blir dårlig varme på kun strøm, så er jo konklusjonen ganske enkelt, at varmen kommer fra motoren, så det er bare å teste med motor å se om det faktisk er svaret. Jada - har prøvd, men er usikker på om det er noen forskjell. Var egentlig på utkikk etter noen som kunne gi et teknisk svar. Men for all del - ingen stor sak. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Er det nok kjølevæske på/for motoren? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 (endret) Bilen har sikkert en PTC varmer som brukes når man kjører bilen på elektrisk drift. Denne bruker mye strøm og bilen prøver sikkert å ikke bruke den for mye da det ødelegger for rekkevidden. Så har sikkert bensinmotoren ett godt gammeldags varmeregister som tar spillvarmen fra motoren og dytter det inn i bilen. En fossilmotor er mye mindre effektiv enn elektrisk så det blir masse spillvarme man kan benytte til oppvarming. Endret 7. februar 2021 av Complexity Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Kan også være at det elektriske varmeapparatet ikke er dimensjonert for ‘ekstremkulde’*, og at man da er avhengig av å bruke fossilmotoren for å få nok varme i kupéen. Se om du finner specs for det elektriske varmeapparatet i instruksjonsboken/ellers på nett; er det oppgitt til eks. 2kW så kan det være at det blir for lite for å varme opp kupéen i en 740 ved minusgrader. Yessmann skrev (På 6.2.2021 den 13.48): BMW 740e Du har ikke noen form for tilleggsvarmer hvor du kan styre når den skal slås på? Tenker for å forvarme motoren. *Ekstemkulde som i temperaturer kaldere enn hva man finner i mellom-Europa, som vel er det største markedet for tyske biler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Min GTE hybrid har markant mer varme på bensin enn på ren el. Spesielt fra rundt -5C og kaldere. 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Overrasker meg ikke om det er dårligere på ren eldrift. En på jobben hadde Q7 diesel før og byttet til Q7 e-tron, han sa at parkeringsvarmeren ga merkbart dårligere varme i e-tron. Antar det blir det samme under kjøring med varme fra varmeapparatet, som jeg ser Sedsberg bekrefter med sin GTE. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Ja, det vil bli mer varme på bensin, da radiatoren varmes opp. Har selv hybrid, og merker det selv. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 9. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2021 NoBo skrev (På 7.2.2021 den 16.23): Du har ikke noen form for tilleggsvarmer hvor du kan styre når den skal slås på? Tenker for å forvarme motoren. Det har jeg. Sender kommando med en mobilapp. Det varmer kupeen forutsatt at det er strøm på batteriet. Kjempegreier det der - ihvertfall i disse dager 🙂 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå