Gå til innhold

Model X - Ny «brukt» familiebil.

Masimo

Anbefalte innlegg

Hei dere, 

Vi er en familie på 6, som er på leit etter en ny familiebil. Ønsker os så klart en elbil, men da er utvalget fortsatt utrolig dårlig.

Men vi har sett på en Model X fra 2017-2018, men da vår erfaring (interesse) med elbiler og generelt biler ikke strekker seg alt for langt 😅

Ville jeg hører om noen av dere har noen meninger/erfaringer evt følelser rundt denne modellen og årsgangen - som vi burde ha med i vurderingene.

Evt hvor lang er levetiden på en slik bil? Skjønner de færreste har levd ut levetiden ennå, men hva kan man forvente? 

Hører ofte rykter om batteriene er svinedyre å bytte ut, hvor lang er «forventet» levetiden på disse?

Hvordan er bilen om vinteren, må bor vi Vestfold langs kysten så -30 skjer jo aldrig, men vi tipper vel bort i -15 i perioder? 

Vi ser selvfølgelig på modellen med 6 eller 7 seter - men noen anbefalinger her - forventer ingen familie forstørrelse, så 6 seter bør holde. Tenker umiddelbart at 6 seteren kommer til å følelse større innvendig? 

ellers alt annet dere kan hjelpe os med her? 🙏

Endret av Masimo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Masimo,

Vi har en Model X 2018 (september) som vår eneste bil. Vi er kun 4 stk i vår familie, men jeg kan jeg har noen tips du kan ta med deg videre.

1) Hvis du går for 2018, så se gjerne etter produksjonsmåned. Du vil gjerne at den er produsert etter mai/juni 2018 fordi Tesla implementerte en raskere og bedre MCU som gir deg raskere og mer responsiv touch-skjerm i tillegg til en rekke forbedringer som Netflix, Youtube, spill blant annet. Den har gir også tilgang til Sentry Mode for ekstra sikkerhet. Det er mye fordeler, så sørg for MCU 2.0 er installert.

2) Vi har hatt vår bil i 2,5 år nå, og batterikapasiteten er redusert med ca 3%. Dette flater ut og vil ikke reduseres mer enn 5-6% som vil utgjøre 2-3 mil i rekkevidde.

3) Som vinterbil er det den beste bilen jeg noen sinne har hatt med tanke på kjøpreegenskaper. Med umiddelbar respons fra el-motoren, så er det helt utrolig hvor godt den ligger på veien - uansett føre. Det som irritererer meg mest om vinteren er de rammeløsedørene. Vinduene har en tendens til å fryse fast når det er skikkelig kaldt. Løses enkelt med silikonspray.

4) Når det gjelder 6- eller 7-seter, så kommer det an på hvor mange man er i familien og hva man bruker bilen mest til. Du sier dere 6 stk, så dere kan åpenbart ha både 6- og 7-seter. Fordelen med 6-seter er at de som sitter bakerst får mye bedre beinplass og samtidig romsligere og bedre seter for de på andre rad. Ulempen med 6-seter er at man ikke kan folde ned andre seterad slik at man er noe mindre fleksibel med tanke på frakt i bagasjerom. Det er ingen fasit, men jeg vil si at dersom du har litt større barn og ikke frakter mye i bagasjerommet til vanlig, så gå for 6-seter. Har du mindre barn, som ikke alltid sitter på, og samtidig har behov for å frakte en del større ting, så gå for 7-seter.

Simen

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simkjels skrev (13 timer siden):

Hei Masimo,

Vi har en Model X 2018 (september) som vår eneste bil. Vi er kun 4 stk i vår familie, men jeg kan jeg har noen tips du kan ta med deg videre.

1) Hvis du går for 2018, så se gjerne etter produksjonsmåned. Du vil gjerne at den er produsert etter mai/juni 2018 fordi Tesla implementerte en raskere og bedre MCU som gir deg raskere og mer responsiv touch-skjerm i tillegg til en rekke forbedringer som Netflix, Youtube, spill blant annet. Den har gir også tilgang til Sentry Mode for ekstra sikkerhet. Det er mye fordeler, så sørg for MCU 2.0 er installert.

2) Vi har hatt vår bil i 2,5 år nå, og batterikapasiteten er redusert med ca 3%. Dette flater ut og vil ikke reduseres mer enn 5-6% som vil utgjøre 2-3 mil i rekkevidde.

3) Som vinterbil er det den beste bilen jeg noen sinne har hatt med tanke på kjøpreegenskaper. Med umiddelbar respons fra el-motoren, så er det helt utrolig hvor godt den ligger på veien - uansett føre. Det som irritererer meg mest om vinteren er de rammeløsedørene. Vinduene har en tendens til å fryse fast når det er skikkelig kaldt. Løses enkelt med silikonspray.

4) Når det gjelder 6- eller 7-seter, så kommer det an på hvor mange man er i familien og hva man bruker bilen mest til. Du sier dere 6 stk, så dere kan åpenbart ha både 6- og 7-seter. Fordelen med 6-seter er at de som sitter bakerst får mye bedre beinplass og samtidig romsligere og bedre seter for de på andre rad. Ulempen med 6-seter er at man ikke kan folde ned andre seterad slik at man er noe mindre fleksibel med tanke på frakt i bagasjerom. Det er ingen fasit, men jeg vil si at dersom du har litt større barn og ikke frakter mye i bagasjerommet til vanlig, så gå for 6-seter. Har du mindre barn, som ikke alltid sitter på, og samtidig har behov for å frakte en del større ting, så gå for 7-seter.

Simen

Hei Simen, 

Takk for gode råd 👍

Høres umiddelbart veldig lovende ut, spesielt med tanke på det du skriver om erfaringene dine på vinteren 😉

Angående punkt 4, normalt sett trenger vi sjeldent den ekstra plassen. Blir nok innkjøp av en sånn Thule Baggasje boks vi henger på hengerfestet så vi har plass til langtur etc. 

Men slik jeg skjønner det du skriver så med 6 seters versjonen så kan man ikke legge ned de 2 midterste setene, men det kan man i 7 seters versjonen? 

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Simen at MCU2 er markant bedre enn MCU1. Jeg kjører selv Model S med MCU1 og mens kompisen min har MCU2 på hans Model S. Han elsker Sentry mode, og hans 12årige datter elsker Caraoke på langtur. Alt dette er avhengig av MCU2.

Men Tesla tilbyr nå bytte fra MCU1 til MCU2 for ca 16 000,- så en MCU1 bil som er billig nok kan du selv oppgradere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du ønsker sentry mode på en mcu1 bil som skal oppgraderes til mcu2, husk å undersøke om bilen har AP2,5 (EAP). Kort forklart at den har kamera på siden av bilen, ikke bare det i frontruten og ryggekamera. 

Jeg har en 2018 med mcu2. Seks seter. Angrer litt på at jeg ikke gikk for 7 seter mtp å kunne legge ned setene helt flatt. 

Samtidig er det veldig deilig å ha bagasjeplass mellom de to setene på midtre rad. Fint sted å legge bagger og lignende uten å måtte åpne bagasjerommet. Og når det største barnet vil sitte helt bak, får han god benplass. 

Har kjørt ca 42000 km med bilen og ville kjøpt den igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...