Gå til innhold

Muslimsk ICC-aktor skal granske Israel for krigsforbrytelser

Thorny

Anbefalte innlegg

Psykake skrev (3 minutter siden):

Det eneste jeg sier er at det å bruke fosforbomber mot sivile er en barbarisk handling. 

Nei, du sier det i sammenheng med at du hevder Israel er en barbarisk terrorstat, hvor du forsøker å forsvare den uttalelsen med det velkjente faktum at Israel benyttet hvit fosfor for 14 år siden.

Samtidig ser du ut til å totalt mangle kunnskap om hva hvit fosfor er, eller forstå at hvit fosfor benyttes av militæret i nesten alle verdens land i en eller annen grad, selv i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (5 minutter siden):

Nei, du sier det i sammenheng med at du hevder Israel er en barbarisk terrorstat, hvor du forsøker å forsvare den uttalelsen med det velkjente faktum at Israel benyttet hvit fosfor for 14 år siden.

Samtidig ser du ut til å totalt mangle kunnskap om hva hvit fosfor er, eller forstå at hvit fosfor benyttes av militæret i nesten alle verdens land i en eller annen grad, selv i dag.

Jeg hevder ikke at Israel er en terrorstat. Jeg sier at det å benytte hvit fosfor mot sivile er barbarisk.

Det er forbudt å bruke hvit fosfor mot sivile, så vidt jeg vet, men Israel bryr seg faktisk ikke så mye om internasjonale lover og regler. Det er også et faktum.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (20 minutter siden):

Anser du hver femte Israeler, som faktisk er en araber, og høyst sannsynlig en muslim, som "unntak" ?

For ordens skyld, når man snakker om giftemål, så gjelder fremdeles Sharia i både Gaza og Vestbredden, der er det forbudt ved lov for en muslimsk kvinne å gifte seg med en mann som ikke er muslim, samt at muslimske menn ikke kan gifte seg med kvinner som ikke er Kitabia, altså tilhører abrahamittisk religion.

Simpel whataboutism. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Jeg hevder ikke at Israel er en terrorstat. Jeg sier at det å benytte hvit fosfor mot sivile er barbarisk.

Det er forbudt å bruke hvit fosfor mot sivile, så vidt jeg vet, men Israel bryr seg faktisk ikke så mye om internasjonale lover og regler. Det er også et faktum.

Og dette er helt riktig, det er både barbarisk og forbudt å bruke hvit fosfor mot sivile, men det brukes altså som merking av mål og til røykdekke av de fleste av verdens nasjoner.

Israel har hevdet de brukte det på denne måten i Gaza, problemet var selvfølgelig at noe hvit fosfor også rammet sivile, noe som ikke er akseptabelt.

I ettertid har Israel som en av få nasjoner gått helt bort fra hvit fosfor, de har nå i stedet utviklet egne alternativ som benytter en type gass som har samme effekt, men som ikke skader sivile.

Dersom de var så grusomme, hvorfor benytter de store ressurser på å fase ut hvit fosfor, som brukes av andre nasjoner, inkludert palestinerne?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vestlige land får soldatene sine etterforsket om det er mistanke om at de bruker hvit fosfor og skader sivile -- og er normalt bare brukt i anti-panser ammunisjon og røykgranater.

Afghanistan: NATO Should ‘Come Clean’ on White Phosphorus | Human Rights Watch (hrw.org)

...om noen NATO-land har brukt hvit fosfor utenom røykgranater eller anti-panser, så bør de som godkjente bruken straffeforfølges for krigsforbrytelser.

---

Og jeg føler at folk er på forskjellig side når man snakker om land.
Når jeg snakker om hva et land har gjort, så er det lederskapet og menneskene som stemte på lederskapet, i demokratier vi snakker om -- ikke folket som har en annen politisk oppfatning.

Og vice versa, i diktaturer, så er det ledelsen -- ikke folket -- som er ansvarlig, og det blir totalt idiotisk, på laveste nivå, å holde befolkningen ansvarlig for hva ledelsen gjør.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk på høyresiden digger Israel fordi israelerne er så skamløst rasistiske mot araberne  De tenker at hvis israelerne kan, så kan de óg.

Men de skjønner ikke at i jødenes hode så er det bare de som får lov til å være rasistiske. Jødene er ellers i verden svært venstrevridde og slår kraftig ned på rasisme mot ikke-hvite. De er også pro-feminisme og pro-pride.

At høyresiden beundrer Israel og jøder så mye er ganske morsomt, all den tid jødene generelt sett hater høyrevridde folk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dirigo skrev (1 time siden):

Folk på høyresiden digger Israel fordi israelerne er så skamløst rasistiske mot araberne ...

Og igjen, fullstendig logisk brist, i og med at over 20% av israelere også er arabere. Er de da rasistiske mot seg selv?

Årsaken til at vestlige land, ikke bare folk på "høyresiden", foretrekker Israel, er nettopp fordi det er et velfungerende demokratisk land, ganske likt nettopp vestlige land, i motsetning til alle turbansjeikene i landene rundt, enten de er arabere eller persere, som presteskapet i Iran, hvor <95% av befolkningen faktisk altså ikke er arabere, men persere.

Dirigo skrev (1 time siden):

Jødene er ellers i verden svært venstrevridde og slår kraftig ned på rasisme mot ikke-hvite ...

Det er skremmende at man har så lite kunnskap om ting man har sterke meninger om?

"Jøder" er generelt definisjonen på to ulike overlappende hovedgrupper, den ene er de som bekjenner sin tro til jødedommen, uavhengig av etnisitet, altså en religiøs gruppe, den andre er etniske jøder, som stammer fra israelittene, som altså kom fra Midtøsten, å disse er omtrent like "hvite" som en egypter.

Dog ble jødene spredd over hele verden for noen tusen år siden, slik at i dag har man jøder av mange etnisiteter, blant annet askenaser, som utgjør en stor del av etniske jøder, men som er langt mer germanske ettersom de i generasjoner har bodd i Europa.

Man har også flere andre store grupper, som for eksempel jemenittiske jøder, som er de jødene som over generasjoner bodde i Jemen.
De fleste av disse ble flyttet til Israel i 1950, ettersom de ble forfulgt i Jemen, jeg foreslår at du gjør et Google søk for å se hvor "hvite" disse jødene er.

Tar jeg ikke feil, er mizrahiske jøder blant den største gruppen i Israel nå, disse har gjerne bodd i generasjoner i Egypt, Irak og andre land i Midtøsten, og er heller ikke "hvite".

Opprinnelig er heller ikke palestinere arabere, i og med at araberne kom fra den arabiske halvøy i det sjette århundre.
Dog er 99% av de menneskene som oppholder seg i "Palestina" i dag arabere, som kom fra nabolandene rett etter dannelsen av staten Israel.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 timer siden):

Og igjen, fullstendig logisk brist, i og med at over 20% av israelere også er arabere. Er de da rasistiske mot seg selv?

Det er dessverre en del rasisme i Israel, ikke bare utad men internt mot andre arabere, muslimer og andre minoriteter. Slik det er i mange land med minoriteter og som har en ganske sterk nasjonalistisk identitet.

Ellers mye enig, gode innlegg fra deg. Har selv familie og kollegaer i Israel og det er et land jeg har både besøkt og jobbet i en del ganger, et fantastisk land på mange måter er det også. Vil si at de israelerne jeg kjenner anerkjenner at landet deres ikke gjør alt rett, og at de ikke støtter splittende og manges øyne undertrykkende utbygging i palestinske områder. 

Det irriterer meg dog at Israel brukes for å fremme latterlige, virkelighetsfjerne påstander og sette konstruerte fremstillinger opp mot hverandre slik trådstarter gjør her - bare fordi de etterforskes av ICC.

Det er ikke anti-semittisme å kritisere Israels handlinger. Det er ikke «islamistisk» å etterforske Israels eventuelle krigsforbrytelser slik trådstarter gir uttrykk for, fortsatt uten grunnlag eller kilder. Det er heller ikke sånn at hvis man kritiserer Israel, så støtter man islamisme eller krigsforbrytelser begått av andre.

Nesten som om det er en fotballkamp og de tjukkeste av de tjukke supporterbrillene er på. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...