Gå til innhold

"Old School"-fotografering

Anbefalte innlegg

Noen her inne som fortsatt fotograferer på gamlemåten? Altså med kamera som kun har manuell fokus og ingen automatikk?

Holder på å sette opp et mørkerom i kjelleren nå og har fått tak i masse gammelt Nikon utstyr. Et Nikon FM2 med MD-12 motor, et Nikon EM og et Nikon FG-20 med MD-E motor. Nikon 50mm f/1.4, Nikon 100mm f/2.8, Tokina 25-50 f/4 og Tokina 500 f/8 speiltele står for linseutvalget, samt et hav med filtere. Gleder meg STORT til alt er oppe og går nå! Kun sort/hvitt selvfølgelig. Blir nesten til at jeg legger fra meg 10D'en litt faktisk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På foto.no er det masse folk med viten om både dette og masse annet fotostoff.

Her på akam er det nok mest digitale fotografer, mens det på foto.no er samlet fotografer i alle klasser ;)

Det verste av alt er at mange faktisk synes det er morsomt å hjelpe andre med slikt også :laugh: så legg inn et spørsmål på forumet der så kommer nok hjelpen fortere enn du aner.

Lenke til kommentar

Hei!

Jo da, det finnes da folk som har fotografert på den gameldagse måten her også. For min del så begynte jeg med speilrefleks på slutten av 60-tallet og da var det ikke mye automatikk skal jeg si. Mørkerom har jeg også hatt, og mange vinterkvelder og netter opp gjennom årene ble tilbragt der. Mørkerommet er hva pc'en er i dag, det var der spenningen og morroa ble skapt, og ikke minst, det var der vi lærte, lærte av våre feil! Det fotografiske utstyret ditt er det ikke noe å si på

i hvertfall, men du skriver ikke noe om hvilket mørkeromsutstyr du har eller tenker på å anskaffe. Hvis du ikke har anskaffet deg dette enda skulle jeg tro du kunne få et bra forstørelseapparat til en rimelig pris hvis du setter en annonse i f.eks. Aftenposten. Kar til fremkalligsbad, fiksering og skylling samt klyper koster ikke mange pengene, heller ikke "rødlampa". Men du, er det ikke en fotoklubb i nærheten av hvor du bor, før hadde vi alt dette i fotoklubbene og der fikk nybegynnerne være med veteranene og lære det mest elemntære før de ble overlatt til seg selv.

Nå er jeg litt usikker på hva du spør om, men ett råd vil jeg gi deg, når du skal

innrede mørkeromet, planlegg det nøye, få deg en liten kjøkkenbenk av rustfritt stål (det blir søl med kjemikaliene uansett hva du gjør). et overskap må du ha og en benk med skuffer og skap. Alt må ha sin faste plass så du vet hvor du vil finne det du måtte trenge i "mørkeperioden". Selv når du har kommet så langt at du kan tenne rødlyset er det fortsatt svært dårlig sikt der inne, i hvertfall i begynnelsen!

Vel jeg ønsker deg lykke til, og skulle du lure på noe må du bare spørre. Det er riktig nok en 15 år siden jeg var i et mørkerom sist, men noe må vel sitt enda.

Når det gjelder den fotografiske biten skal vi vel klare - hmmm - det meste.

MVH

s-ki

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk jobbet masse med et gammalt Olympus OM-10 - et semi-amatør kamera. Det er fra 70-tallet en gang, og da fantes ikke kompaktkamera i det hele tatt, men dette har alle speilrefleksfunksjoner med unntak av manuell lukkerhastighet. Dette høres jo helt forferdelig ut, MEN jeg lærte voldsomt av det - om enn på en tungvint måte.... MEN igjen så kan omveien lære deg mer enn snarveien. For eksempel når jeg skulle fotografere i snø, måtte jeg stille ISO-verdien ned to hakk for å klare å brenne ut snøen og få ansiktene til folk rett eksponert. Foto er jo en ekstremt tungtforståelig prosess med MASSE "omvendthet". Men slik lærte jeg altså mye om hvordan et f-stopp var en lik enhet for både blender, lukker og iso-verdi... Moro moro. Er også med i fotogruppa på HIL, der vi fremkaller svart-hvitt og låner ut masse utstyr... Det tar nok en del år før alt går digitalt... Men på den andre siden så kommer det til å skje!

lykke til i alle fall. ALLE fotografer bør lære seg hvordan fotoprosessen fungerer. Jeg gruer meg til den dagen alle fotografene har bare et sånt "jeg driter i åssen det funker, jeg er kunstner"-innstilling. (når vi ikke trenger å vite noe som helst om det vi driver med)

Lenke til kommentar

Spør egentlig ikke om noe, bortsett fra om noen andre også fotograderer helmanuelt med gamle kameraer og fremkaller selv. :) Har komplett Dürst s/h fremkallingsapparat +++. Er over 10 år siden sist jeg jobbet med s/h fremkalling, så det skal bli spennende. :)

Lenke til kommentar

Eg har hatt mykje moro med ein gammal russisk speglrefleks med tilhøyrande makroutstyr. Eit nydeleg kamera faktisk, med avrunda og pene former:

http://home.planet.nl/~ucklomp/zenit3m/

Etter at nokon stal lysmålaren min, har det ikkje blitt så mykje fotografering med det kameraet :( (Eg er på jakt etter ein billeg og grei laus lysmålar.)

Eg har òg framkallingsutstyr, mellom anna ein Leitz Focomat IIa etter bestefar, reinaste Rolls Royce blant forstørringsapparat.

Lenke til kommentar

Fotograferer kun manuelt, har fullstendig angst for automatikk.

Har et Nikon F2, veldig gla i det kameraet, selv om det veier et tonn. :ermm:

Bruker også et Nikon EL (Kun speiltele pga det ikkje passer på F2)

Lenge siden eg har brukt mørkerom pga ingen plass til å sette det opp,

savne det.. Har et komplett Kaiser fargeapparat.

Manuelt er kult, da lærer man seg hva som skjer og hva som kreves for

et godt teknisk foto.

Lenke til kommentar
Jeg må bare beklage og bøye meg i støvet om jeg har tråkket noen på tærne med mitt innlegg lenger opp her :blush:
Mitt inntrykk har vært at det er et noe yngre og mer digitalt klientell her enn på foto.no, men jeg har kanskje tatt litt feil der.....
Uansett er det flott at man kan dele på sine erfaringer uansett aldersgrupper mm.

Håper alle har det like gøy som meg med foto (skal godt gjøres, men kanskje ;)

Mvh: Frode
Lenke til kommentar

jeg tror det er veldig mange som jobber innen foto / har foto som seriøs hobby også tar bilder / fremkaller på gamlemåten, for å holde kunnskapene ved like. Det er dessuten en helt annen måte å ta bilder på, siden man tar bilder "blindt", og man trenger en del kunnskaper for å få gode resultater.

jeg tar selv bilder med et Mamiya 645 mellomformatkamera og et par Canon A1 35mm kameraer.

H

Lenke til kommentar
Men slik lærte jeg altså mye om hvordan et f-stopp var en lik enhet for både blender, lukker og iso-verdi

Hei!

Jeg tok ikke denne. Kan du forklare en gang til? Trodde jeg hadde sånn noenlunde grepet på dette nå etter hvert, men det har jeg tydeligvis ikke. :blush:

Lenke til kommentar
Jeg tok ikke denne. Kan du forklare en gang til? Trodde jeg hadde sånn noenlunde grepet på dette nå etter hvert, men det har jeg tydeligvis ikke. :blush:

La meg prøva... Eg trur Ursa meinte at eitt steg på blendarskalaen tilsvarar eitt steg på lukkarskalaen som igjen tilsvarar eitt steg på ISO-skalaen.

f 5,6, 1/125 s, slepp akkurat like mykje lys inn på filmen som f 4, 1/250 s (eitt hakk større blendaropning, men eitt hakk kortare lukkartid).

Det er nyttig å ha kontroll på desse omgrepa når du skal vurdera om eit motiv treng kort lukkartid, liten blendaropning, osv.

Blendarskalaen går slik: 22, 16, 11, 8, 5,6, 4, 2,8, 2, ...

Lukkarskalaen er halvering/dobling (gjerne avrunda til fine tal): 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, ...

ISO-skalaen er rein halvering/dobling: 800, 400, 200, 100, ...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har sett meg opp et mørkerom i kjelleren. Med alt av utstyr man trenger for å femkalle sort/hvit. Jeg gruer meg når alt som heter "fotografering på gamlemåten"

forsvinner. Jeg prøvde et digitalkamera, men jeg likte det ikkje. For mye automatikk. Og dei koslige kveldene når man sitter i mørkerommet forsvinner på grunn av man må sitte framfor datamaskinen. =( Jeg skal kjøpe meg kjøpe meg et kamera. Nikon FG. Er det noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar

Til Ganske:

Stemmer det at den enheten mellom hvert trinn på lukker, blender og ISO heter F-stopp? Eller er det kun blenderen som har F-stopp? Har sett at filmskolen har linser med T-stopp, eller trinnløse blendere! Ikke verst... Det er akkurat som en fretless gitar...nesten.

Lenke til kommentar

Viss du skal vera heilt streng på det, er det vel berre blendaren som har f-stopp. Men sidan einingane er like store, er det vanleg å omtala alle som f-stopp eller berre "stopp". Det er t.d. vanleg å omtala feileksponering i stopp: "Overeksponert eitt stopp." Då er det heilt irrelevant om det var lukkaren eller blendaren som var feil, men eksponeringa totalt var eitt stopp feil.

Det er forresten heilt vanleg at kamera har mellomsteg, minst ned til halve eller tredels stopp. Det 40 år gamle russiske kameraet mitt har faktisk trinnlaus blendar, sidan nedblendinga skjer manuelt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg har faktisk jobbet masse med et gammalt Olympus OM-10 - et semi-amatør kamera. Det er fra 70-tallet en gang, og da fantes ikke kompaktkamera i det hele tatt, men dette har alle speilrefleksfunksjoner med unntak av manuell lukkerhastighet. Dette høres jo helt forferdelig ut, MEN jeg lærte voldsomt av det - om enn på en tungvint måte.... MEN igjen så kan omveien lære deg mer enn snarveien. For eksempel når jeg skulle fotografere i snø, måtte jeg stille ISO-verdien ned to hakk for å klare å brenne ut snøen og få ansiktene til folk rett eksponert. Foto er jo en ekstremt tungtforståelig prosess med MASSE "omvendthet". Men slik lærte jeg altså mye om hvordan et f-stopp var en lik enhet for både blender, lukker og iso-verdi... Moro moro. Er også med i fotogruppa på HIL, der vi fremkaller svart-hvitt og låner ut masse utstyr... Det tar nok en del år før alt går digitalt... Men på den andre siden så kommer det til å skje!

lykke til i alle fall. ALLE fotografer bør lære seg hvordan fotoprosessen fungerer. Jeg gruer meg til den dagen alle fotografene har bare et sånt "jeg driter i åssen det funker, jeg er kunstner"-innstilling. (når vi ikke trenger å vite noe som helst om det vi driver med)

Hei!

Jeg har et Olympus OM-10 med manuell adapter som gjør at man kan bestemme lukketid fra 1 sek til 1/1000 sek. Har nettopp fått tak i det og har derfor ikke fotografert så mye. Har dere noen tips & tricks på det kameraet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...