torest Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Fagforeninger advarer: Faller verftene – begynner dominobrikkene å velte [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) "– Norge må se på handlingsrommet uten å bryte regler om subsidier." Det er mye selvskryt om at vi er ledende og har en maritim klynge som er i front internasjonalt, men vi taper likevel kontraktene til utlandet. Kanskje vi ikke er så ledende som vi selv ønsker å tro? Henter vi ikke inn 1000-envis av fagarbeidere til verftene fra utlandet fordi vi mangler kompetanse selv? Er ikke kompetansen egentlig i ferd med å forvitre, da ungdommen får jobber hvor de slipper å fryse og gå i kjeldress, og med høyere lønn i offentlig sektor. Utnytter vi egentlig handlingsrommet? Var det norske verft med i konkurransen om Jostein Albert til Nordlaks? Det koster en del ekstra å bygge i Kina. Er det ikke i ferd med å åpne seg et stort marked for flytende energiterminaler på havet, men er vi egentlig med med norske design på dette området? Jeg fikk patent på et "fleksibelt ledd", som åpner for lange flytebroer, hvor bygging av modulene passer for skipsverft. Kanskje finnes det andre ting å gjøre enn å bygge tradisjonelle skip? For å få en vurdering av konseptet sendte jeg brev til Vegdirektoratet for 1 år siden, men har ikke fått svar så langt. Endret 5. februar 2021 av aanundo 1 Lenke til kommentar
TorHansen Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) aanundo skrev (8 timer siden): Henter vi ikke inn 1000-envis av fagarbeidere til verftene fra utlandet fordi vi mangler kompetanse selv? Vi mangler ikke kompetanse. Dette er bare en fin formulering som egentlig sier at bedriftene ønsker billig utenlandsk arbeidskraft. Kun utenlandske arbeidere er villige til å tilby sin arbeidskraft og kompetanse for en lav lønn. Norske arbeidere krever mer. Om det overveiende bygges i utlandet, så må Norge stoppe støtte til rederiene for bygging av nullutslippskip. Mye av hensikten med å gi støtte var å styrke norsk næringsliv, men det skjer altså ikke. Å stanse bygging i Kina og Tyrkia bør uansett være enkelt. EØS-avtalen stiller ikke krav om å inkludere selskap utenfor EØS-området i anbudsprosesser. Feks verft. En bør stille som vilkår for støtte /i anbud at kun selskap innenfor EØS kan benyttes til vesentlige leveranser. Endret 5. februar 2021 av TorHansen 2 Lenke til kommentar
William Morris Skrevet 7. februar 2021 Del Skrevet 7. februar 2021 Nytt punkt på listen: Kreve at alle som får statsstøtte må bygge fartøy i Norge. Samt oppfordre til at alle som donerer penger til ideelle organisasjoner gjør dette med krav om at fartøyene må bygges i Norge. Og vedlikeholdes. Ergo Redningsselskapet må bygge båtene sine i Norge og ikke gå til Skagen på klassing. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 aanundo skrev (På 5.2.2021 den 13.45): Det er mye selvskryt om at vi er ledende og har en maritim klynge som er i front internasjonalt, men vi taper likevel kontraktene til utlandet. Ja utenlandske verft har ingen minstelønnsavtale, og kan derfor bygge vesentlig billigere med luselønn til arbeiderne. aanundo skrev (På 5.2.2021 den 13.45): Kanskje vi ikke er så ledende som vi selv ønsker å tro? Med det misforholdet som vi har på utgiftsiden så MÅ vi være verdensledende, for å i hele tatt hale i land noen kontrakter. aanundo skrev (På 5.2.2021 den 13.45): Henter vi ikke inn 1000-envis av fagarbeidere til verftene fra utlandet fordi vi mangler kompetanse selv? Nei, igjen demonstrerer du din kunnskapsløshet. Vi henter inn fagarbeidere kun fordi det ikke er nok fagarbeidere å oppdrive i Norge. Og det har ingenting med lønnsnivå å gjøre. Fagarbeiderlønna er bra i Norge. Innleide utenlandske fagarbeidere nyter godt av minstelønnsavtalen, og utleiefirmaene stikker av med resten. Det koster ikke mer å ansette norske fagarbeidere. Det hadde blitt gjort dersom de var å oppdrive. Det er tross alt MYE lettere å kommunisere med nordmenn, og på den måten unngå kostbare misforståelser. Med utenlandsk arbeidskraft så må man ofte kommunisere med en arbeidsleder som kan litt engelsk, som igjen oversetter til morsmålet til arbeideren. Ikke optimalt for å si det mildt. aanundo skrev (På 5.2.2021 den 13.45): Er ikke kompetansen egentlig i ferd med å forvitre, da ungdommen får jobber hvor de slipper å fryse og gå i kjeldress, og med høyere lønn i offentlig sektor. Dette er mye et utdanningsproblem. Mange ungdommer vil ha praktiske jobber, hvor de kan jobbe med hendene. Det er en myte at alle vil jobbe med en pc... Men da må det legges til rette for den type utdanning også. aanundo skrev (På 5.2.2021 den 13.45): Det koster en del ekstra å bygge i Kina. Ja men de kostnadene kommer i andre rekke. De kommer ikke fram på anbudspapirene. De viser seg kun i ettertid når leveringstider ikke overholdes, og ting ikke fungerer som avtalt, etter overtagelse. Særlig offentlige innkjøpere har NULL kunnskap og forståelse for sånne kostnader. Det blir et helt annet budsjett... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå