Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gammel pant fra noen andre i boligen vår

Gjest db84a...a8c

Anbefalte innlegg

Gjest db84a...a8c

Jeg og søsteren min overtok nylig en fritidsbolig som har vært i familien i generasjoner. Mor kjøpte ut vår tantes halvdel i 2011. Nå eier jeg og søster hele. 

i dag oppdaget vi at boligen som er verd knappe 400.000 er pantsatt for nesten en million i vår tantes gamle gjeld. Dette har tanten aldri nevnt, og det fremgikk aldri av papirer fra salg i 2011. Det ble aldri tenkt på heller som et problem mellom to søstre. 

utleggspanten har blitt fornyet med jevne mellomrom etter salget og er ikke foreldet. 

- kan kreditorene virkelig kjøre tvangssalg når hun ikke eier eller har eid del i boligen på 10 år? 

- er det ikke en grense på hvor lenge de kan fornye panten? 

- er det noe vi kan gjøre? Å snakke med Tante hjelper ikke. Hun har ikke vært på talefot med noen på flere år. 

takknemmelig for hjelp! 

Anonymous poster hash: db84a...a8c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f8301...2f8
Gjest db84a...a8c skrev (10 minutter siden):

Jeg og søsteren min overtok nylig en fritidsbolig som har vært i familien i generasjoner. Mor kjøpte ut vår tantes halvdel i 2011. Nå eier jeg og søster hele. 

i dag oppdaget vi at boligen som er verd knappe 400.000 er pantsatt for nesten en million i vår tantes gamle gjeld. Dette har tanten aldri nevnt, og det fremgikk aldri av papirer fra salg i 2011. Det ble aldri tenkt på heller som et problem mellom to søstre. 

utleggspanten har blitt fornyet med jevne mellomrom etter salget og er ikke foreldet. 

- kan kreditorene virkelig kjøre tvangssalg når hun ikke eier eller har eid del i boligen på 10 år? 

- er det ikke en grense på hvor lenge de kan fornye panten? 

- er det noe vi kan gjøre? Å snakke med Tante hjelper ikke. Hun har ikke vært på talefot med noen på flere år. 

takknemmelig for hjelp! 

Er du sikker på at det faktisk er gjeld knyttet til den, og at ikke bare banken har glemt å fjerne den? Det har skjedd med meg.

Anonymous poster hash: f8301...2f8

Lenke til kommentar
Gjest db84a...a8c
Gjest f8301...2f8 skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at det faktisk er gjeld knyttet til den, og at ikke bare banken har glemt å fjerne den? Det har skjedd med meg.

Hvordan kan vi finne ut dette? Bankene har jo taushetsplikt så vi får ikke høre noe fra dem. Tanta vår ville ikke svart om vi forsøkte å spørre.. 

Lenke til kommentar
Gjest f8301...2f8
Gjest db84a...a8c skrev (9 minutter siden):

Hvordan kan vi finne ut dette? Bankene har jo taushetsplikt så vi får ikke høre noe fra dem. Tanta vår ville ikke svart om vi forsøkte å spørre.. 

Har du spurt banken?

Lenke til kommentar
Gjest db84a...a8c
Gjest f8301...2f8 skrev (8 minutter siden):

Har du spurt banken?

Prøvde å ringe santander som er en av kreditorene. De kunne ikke svare på noe som helst.. 

Lenke til kommentar
Gjest db84a...a8c
RAVKØM skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd å søke på  kartverket.no?

Har ikke gjort det før men fant ut av det nå ved utskrift av grunnboken som er tilsendt fra kartverket. Den er datert for noen dager siden. 

Lenke til kommentar
Gjest f8301...2f8

Har det vært megler eller advokat inne i bildet ved noen av overtakelsene og nevner kontraktene noe om at gjeld/pant skal gjøres opp? 

Lenke til kommentar
Gjest db84a...a8c
Gjest f8301...2f8 skrev (9 timer siden):

Har det vært megler eller advokat inne i bildet ved noen av overtakelsene og nevner kontraktene noe om at gjeld/pant skal gjøres opp? 

Nei det har aldri vært noe formelt salg siden det alltid har vært i familien. Andeler har bare blitt overdratt som gaver. (Tanta vår byttet andelen hennes mot en annen verdisak..) 

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår deg, så har det vært et reelt salg, som er tinglyst. 
Og at du/dere nå har et skjøte på eiendommen. 

En bank har ikke noe taushetsplikt mot deg når det gjelder din eiendom. 
Du bare spør hvor mye lån den er pantsatt for, og hvem det er. 
Dersom det er deres eiendom, har dere rett til å vite det.

For å teste om dette er noe reell gjeld, så kan du bare be de slette panten. 
Dersom de sier ja, så er jo saken løst.
Dersom de sier nei, så spør du hvorfor, og da må de gi detaljer til dere.

Så vet du alt. 

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at en senere eier må respektere et eksisterende utleggspant, etter tinglysningsloven § 20. Tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7 har ingen bestemmelser om at namsmannen plikter å varsle tinglyst eier når det tas utlegg. Etter § 11-4 skal eieren saksøkes ved tvangssalg. Det er altså først ved tvangssalg at myndighetene plikter å varsle eieren. 

Det er ingen begrensninger på hvor lenge et utleggspant kan forlenges, så lenge det forlenges hvert femte år. 

Hva kan man gjøre? 

- Betale gjelden (og kreve regress mot tante)
 - Forhandle med kreditor
 - Sørge for at det ikke er tatt utlegg i noe mer enn tante eide

sam11net skrev (På 5.2.2021 den 9.24):

Slik jeg forstår deg, så har det vært et reelt salg, som er tinglyst. 
Og at du/dere nå har et skjøte på eiendommen. 

En bank har ikke noe taushetsplikt mot deg når det gjelder din eiendom. 
Du bare spør hvor mye lån den er pantsatt for, og hvem det er. 
Dersom det er deres eiendom, har dere rett til å vite det.

For å teste om dette er noe reell gjeld, så kan du bare be de slette panten. 
Dersom de sier ja, så er jo saken løst.
Dersom de sier nei, så spør du hvorfor, og da må de gi detaljer til dere.

Så vet du alt. 

Med unntak av de to første setningene inneholder dette ingenting som stemmer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
krikkert skrev (11 timer siden):

Utgangspunktet er at en senere eier må respektere et eksisterende utleggspant, etter tinglysningsloven § 20. Tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 7 har ingen bestemmelser om at namsmannen plikter å varsle tinglyst eier når det tas utlegg. Etter § 11-4 skal eieren saksøkes ved tvangssalg. Det er altså først ved tvangssalg at myndighetene plikter å varsle eieren. 

Det er ingen begrensninger på hvor lenge et utleggspant kan forlenges, så lenge det forlenges hvert femte år. 

Hva kan man gjøre? 

- Betale gjelden (og kreve regress mot tante)
 - Forhandle med kreditor
 - Sørge for at det ikke er tatt utlegg i noe mer enn tante eide

Med unntak av de to første setningene inneholder dette ingenting som stemmer. 

Ser at jeg svarte på noe annet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...