Gjest 65f26...98b Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Eller få det vekk så fort som mulig? Hadde jo vært behagelig å bli helt gjeldsfri men. Det er snakk om ca 30.000 Anonymous poster hash: 65f26...98b Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Gjeld lønner seg aldri. Men har man valget om å betale ned 500k i gjeld eller sette det inn i aksjefond så ville jeg valgt sistnevnte. Det er under 2% rente på boliglån og avkastning på aksjefond er mer Kun 30k.? Bli kvitt det. Start å spar. BSU hvis du er ung uten bolig, aksjefond hvis du har bolig. Endret 4. februar 2021 av Groovy Gorilla 5 Lenke til kommentar
Gjest 65f26...98b Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Groovy Gorilla skrev (5 minutter siden): Gjeld lønner seg aldri. Men har man valget om å betale ned 500k i gjeld eller sette det inn i aksjefond så ville jeg valgt sistnevnte. Det er under 2% rente på boliglån og avkastning på aksjefond er mer Kun 30k.? Bli kvitt det. Start å spar. BSU hvis du er ung uten bolig, aksjefond hvis du har bolig. folk sier til meg at det lønner seg å ha gjeld. For da får man skattefradrag? Men det er kanskje lettere for meg å få kredittkort dersom jeg blir kvitt denne gjelden? Anonymous poster hash: 65f26...98b Lenke til kommentar
Gjest 12656...098 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Gjest 65f26...98b skrev (5 minutter siden): folk sier til meg at det lønner seg å ha gjeld. For da får man skattefradrag? Men det er kanskje lettere for meg å få kredittkort dersom jeg blir kvitt denne gjelden? Anonymous poster hash: 65f26...98b Om din gjeld lønner seg kan ikke vi svare på da du ikke har sagt noe om hvilken type gjeld det er snakk om og til hvilke vilkår. I utgangspunktet får du kun skattefradrag for en prosentandel av rentene du betaler. Da må du, for at det skal svare seg, plassere pengene du har lånt slik at avkastningen blir høyere enn (renter - fradrag) etter skatt. Anonymous poster hash: 12656...098 Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Det kommer helt an på hvilken type gjeld det er, og hvordan din økonomiske situasjon er ellers. Er det kredittgjeld eller annen type usikret gjeld med høy rente, så er det nesten alltid lurt å betale ned så raskt man klarer. Er det studiegjeld fra Lånekassen så anbefales det gjerne at man betaler ned så sakte som mulig. Og ja, lån kan lønne seg, avhengig av hvordan man benytter lånet og gitt at man klarer å betjene det. Generelt, om man kan bruke lånet til en investering med høyere avkastning enn lånerenten, så vil det være lønnsomt. Og man får skattefradrag på rentekostnader, noe man ikke får om investeringen gjøres med egenkapital. Uansett, 30.000kr er ikke noe enormt beløp. Om det er det som gjenstår på lånet ville jeg nok betalt ned lånet for å bli kvitt det, uansett hva slags lån det er. Endret 4. februar 2021 av knipsolini 3 Lenke til kommentar
Gjest 6fac9...5cb Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Groovy Gorilla skrev (33 minutter siden): Gjeld lønner seg aldri. Men har man valget om å betale ned 500k i gjeld eller sette det inn i aksjefond så ville jeg valgt sistnevnte. Det er under 2% rente på boliglån og avkastning på aksjefond er mer Kun 30k.? Bli kvitt det. Start å spar. BSU hvis du er ung uten bolig, aksjefond hvis du har bolig. Gjeld lønner seg aldri, men hvis du har 500k i gjeld så lønner det seg? Anonymous poster hash: 6fac9...5cb Lenke til kommentar
Thorny Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Lønner seg aldri med mindre du får mer avkastning enn gjeldsrenter, og det skjer omtrent aldri med enkelte spesielle unntak. 3 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Gjest 65f26...98b skrev (36 minutter siden): folk sier til meg at det lønner seg å ha gjeld. For da får man skattefradrag? Men det er kanskje lettere for meg å få kredittkort dersom jeg blir kvitt denne gjelden? Anonymous poster hash: 65f26...98b At det lønner seg å ha gjeld stemmer veldig skjelden, det er kun dersom du investerer denne gjelden på en måte for å få bedre avkastning enn renten. Om det er penger du har brukt opp på ting som ikke kan selges med fortjeneste er det tapsprosjekt. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Påstanden om at det lønner seg å ha gjeld stammer vel også fra en tid da man fikk ekstremt mye høyere skattefradag for renter på boliglån? 6 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) https://www.tv2.no/a/11742505/ – Det er gjerne de som er over 50 år som tror på denne myten, sier økonomiekspert Hallgeir Kvadsheim. Endret 4. februar 2021 av 1Dr.E 3 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Det eneste argumentet jeg kan komme på for ikke å betale ned hele boliglånet, i tillegg til dette som nevnes i artikkelen (om at man kan investere pengene man ellers ville betalt ned på lånet med, og få mer i avkastning enn renter og omkostninger): Dersom man har tenkt til å f.eks. pusse opp, og har fått vesentlig dårligere økonomi, så kan det være lettere å få lånt disse pengene inn i eksisterende lån enn å søke et nytt lån med kredittvurdering. 1 Lenke til kommentar
Gjest 65f26...98b Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 dette er et studielån Anonymous poster hash: 65f26...98b Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Thorny skrev (48 minutter siden): Lønner seg aldri med mindre du får mer avkastning enn gjeldsrenter, og det skjer omtrent aldri med enkelte spesielle unntak. Hæ? Dette stemmer overhodet ikke. Renten på studielånet mitt er 1,39%. Renten på BSU er 3%. Her får du dobbel avkastning ved å sette penger inn på BSU framfor å betale ned studielån. Om man har god kontroll på økonomien og langsiktig horisont, vil man kunne oppnå enda høyere avkastning ved sparing i eksempelvis indeksfond, fremfor å betale ned studielån eller boliglån raskest mulig. Så regner jeg med at utsagnet ditt er er ment for privatpersoner, for selskaper er det selvfølgelig helt normalt å ta opp lån, og det gjøres med en forventning om at pengene skal investeres i prosjekter eller virksomhet som skal gi en høyere avkastning enn gjeldsrentene. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Ja, om det er et lån med gunstig rente, så lønner det seg *som regel* å beholde lånet og f.eks sette pengene i indeksfond. Men dette er så klart med høyere risiko. Man bør aldri sette seg i en situasjon der om investeringen taper seg mye, så får man økonomiske problemer. Jeg har billån med 1,84%, boliglån med 1,95% og studielån med 1,68%. Selv om jeg kan betale ned det meste av disse lånene så vil jeg heller ha pengene i aksjer, der jeg (foreløpig) har klart noe sånt som 20-30% avkastning per år. (Dette er *ikke* en anbefalning om å kjøpe enkeltaksjer!) Endret 4. februar 2021 av Espen Hugaas Andersen 1 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 knipsolini skrev (9 timer siden): Hæ? Dette stemmer overhodet ikke. Renten på studielånet mitt er 1,39%. Renten på BSU er 3%. Her får du dobbel avkastning ved å sette penger inn på BSU framfor å betale ned studielån. Om man har god kontroll på økonomien og langsiktig horisont, vil man kunne oppnå enda høyere avkastning ved sparing i eksempelvis indeksfond, fremfor å betale ned studielån eller boliglån raskest mulig. Siden det var bare 30k det var snakk om gikk jeg ut fra at det var forbrukslån / kredittkort, og i alle fall ikke boliglån. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Gjest 65f26...98b skrev (10 timer siden): folk sier til meg at det lønner seg å ha gjeld. For da får man skattefradrag? Men det er kanskje lettere for meg å få kredittkort dersom jeg blir kvitt denne gjelden? Anonymous poster hash: 65f26...98b Folk er dum. Har ristet på hodet over folk som sier dette i over 20 år nå. Gjest 6fac9...5cb skrev (10 timer siden): Gjeld lønner seg aldri, men hvis du har 500k i gjeld så lønner det seg? Anonymous poster hash: 6fac9...5cb Nei. Men hvis du har valget om å betale ut gjeld eller sette penger i aksjefond så vil du tjene på å sette pengene i aksjefond. Gjest 65f26...98b skrev (9 timer siden): dette er et studielån Anonymous poster hash: 65f26...98b Studieretningen var noe annet enn økonomi 😝 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sverre1969 Skrevet 5. februar 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. februar 2021 11 hours ago, Guest 65f26...98b said: folk sier til meg at det lønner seg å ha gjeld. For da får man skattefradrag? Anonymous poster hash: 65f26...98b Sikkert de samme som kjøper brus utelukkende for å få pantepengene.... 10 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Sverre1969 skrev (5 timer siden): Sikkert de samme som kjøper brus utelukkende for å få pantepengene.... Kan bli rik på det, siden panten nå er 2 kroner! 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Det skal ein del til før det er lønnsomt med gjeld, men det kan stemme i enkelte situasjonar. Kva koster denne gjelda på 30 000 kr deg i året i effektive renter (renter og gebyr)? Kva sparerente/avkasting har du på dei 30 000 kr som du har tilgjengelege og kan bruke til å betale ned lånet med? Korleis ser skattemeldinga di ut? Kor mykje er det berekna at du må skatte med frådrag for 30 000 kr i gjeld kontra ingen gjeld? Eg vil også legge til at det spørs litt kva ein meinar med at det "lønner" seg med gjeld. Sjølv om det ikkje er økonomisk lønnsomt med gjeld så kan det lønne seg på den måten at dersom du har 30 000 kr som gjeld med faste måndlege avdrag, og ein sparekonto med 30 000 kr så har du litt under 30 000 kr i fri kapital som du kan bruke på andre ting. Om du brukar alle sparepengane på å gjere deg gjeldfri slik at du har 0 kr på konto så er du sårbar for uforutsette utgifter. Får du då ei større utgift så har du ikkje tilgjengeleg kapital til å betale for dette. 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 8. februar 2021 Del Skrevet 8. februar 2021 Hvis noen har lyst på litt mer gjeld, kan de låne penger mot renter av meg og se om det lønner seg 😉 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå