Gå til innhold

Jobb offshore, roustabout/driller/flaggmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 24 år gammel flysystemmekaniker som er klar for ett karrierebytte der jeg kan ta nytte av utdanningen jeg har nå (teknisk kompetanse innenfor flere systemer, derav hydraulikk, drivstoff, turbin (motor)). Har de siste ukene lest veldig mye om jobber offshore, der det kommer mye forskjellige navn på både stillinger og kurs. Har prøvd å skape ett lite bilde av hva de forskjellige stillingene er og hva som kreves av tidligere erfaringer, samt hvor vanskelig det er å komme seg inn i yrket som ufaglært med de rette kursene. Har derfor litt spørsmål for hva som kreves generelt for en offshore arbeider, og hva som eventuelt treffer de forskjellige yrkesgruppene.

Liste over stillinger jeg har kommet over:

Driller
Flaggmann/Rigger (Samme stilling, forskjellig navn?)
Roustabout/DVO/Decksman (Samme stilling, forskjellig navn?)
Boredekksarbeider

Liste over spørsmål til de forskjellige stillingene:

Roustabout/DVO/Decksman

Hvilke kurs er det anbefalt å ha?
Hvordan er det å komme seg inn som en fersking?
Er dette en karriere stilling, eller en stilling man har i lang tid?

Boredekksarbeider

Er det anbefalt å ta VG2 brønnteknikk kurs, eller er det muligheter uten det?
Er det andre kurs som eventuelt vil gjøre deg mer ettertraktet, til tross for ingen erfaring?

Driller

Ut i fra hva jeg har lest, så er dette en stilling man etter hvert kan søke etter å ha fått nokk erfaring som boredekksarbeider?
Om det er tilfelle, så ligger fokuset rundt boredekksarbeider. 

Flaggmann/Rigger (Samme stilling, forskjellig navn?)

Er det nok å ta riggekursene modul 0-2.2 og 0-3.2?
Er det noen selskapet som tar inn for så å kurse nyansatte?

Fyll gjerne på med kurs dere mener er relevant for stillingene - jeg er veldig interessert i hver minste detalj om hvert yrke!

Videre så lurer jeg på om det er flere yrker som kan være relevant mtp. bakgrunnen min. Jeg er en veldig fleksibel person og er veldig klar for å prøve noe nytt i ett krevende yrke. Jeg beklager på forhånd om det er noen av stillingsnavnene som er feil!

Takk på forhånd
- Helimekkern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber ikke på rigg selv, men er i samme næring og møter ofte på folk som jobber/har jobbet på rigg, jeg svarer etter beste evne så får noen rette på meg om noe her skulle være feil. 

Roustabout/DVO er det samme, her kan en vel kanskje også legge til matros og hjelpearbeider som de samme stillingene, men med forskjellige navn fra selskap til selskap. Det neste etter denne stillingen er gjerne å bli kranfører.

Kursmessig så er nok dette en av de dyrere stillingene, jeg er registrert hos flere bemanningsbyrå og får innimellom mail om at de søker DVO, jeg legger ved en liste av hva som var kravet for en vikarierende DVO sist jeg fikk mail. 

Det kan så klart variere litt, men utifra mailene jeg får så er vel dette en ganske typisk liste over hva som forventes. 

- Stroppekurs
- Riggerkurs
- Truck
- HLO, MOB, søk og redning (Beredskapskurs)
- G4
-G20
- Fallsikring
- Livbåtførerkurs sliske
- Helseattest
- Sikkerhetskurs

Endret av Pateia201
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...