Michael Scofield Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Dere som har vært lenge i samme jobb, har dere et tips for å få gjennomsnittslønn (som jo øker med antall års erfaring), eller godtar dere bare å ha lang erfaring men likevel få begynnerlønn? Ser at i offentlige bedrifter han man både årlig lønnsoppgjør, og i tillegg en lønnsstige/lønnstrinn. I det private ser det ut til at lønnstrinn er byttet ut med bytte av arbeidsgiver. Sett at man etter utdannelsen begynner i en bedrift, får gjennomsnittlig startlønn, og får årlig lønnsoppgjør på f.eks. 2.5 %. Samtidig stiger lønnsstatistikken tilsvarende hvert år. Så, etter 5 år så har man fortsatt gjennomsnittlig startlønn, mens man ligger f.eks. 75 000 under gjennomsnittet for de med 5 års erfaring. Etter 10 år ligger man kanskje 200 000 under gjennomsnittslønn for de med 10 års erfaring. Lønnssamtale fører ingen steder, da argumentet er at om man skal få mer av årets lønnsoppgjør så må noen andre få mindre. Er det sånn overalt at arbeidsgiver ikke er villig til å gi en ansatt høyere lønn, men når denne da slutter så er arbeidsgiver samtidig villig til å ansette en ny med tilsvarende antall års erfaring til høyere lønn, samme lønn som man ikke ville gi den som sluttet? Synes dette virker rart, siden opplæring koster ganske mye selv om man ansetter en med erfaring. Jobber med elektronikk og programmering så opplæring i nye verktøy er noe man må ha i min bransje uansett om man har 0 eller 20 års erfaring. Endret 4. februar 2021 av Michael Scofield Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Nei, men om man bare sitter passiv i den samme stillingen så har man ikke drevet særlig med forhandlinger som vil gi deg lønn utover det som gagner arbeidsgiver. Private bedrifter driver ikke med veldedighet. Du kan enten si det rett ut til arbeidsgiver at du vil ha høyere lønn, eller du kan få deg et jobbtilbud med høyere lønn og få din arbeidsgiver til å tilnærme seg dette tilbudet. Det er viktig at du er ærlig og ikke bløffer med å bytte jobb fordi du vil ha høyere lønn, og ikke sløser bort tiden til din egen leder eller de som utlyser stillinger. Hvis du har en oppegående leder og du legger frem bevis på at du er underbetalt så skal det være mulig å ta det videre fra der uten at det blir noe bråk eller fornærmelser. Lenke til kommentar
Michael Scofield Skrevet 4. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2021 3 minutes ago, Gavekort said: Nei, men om man bare sitter passiv i den samme stillingen så har man ikke drevet særlig med forhandlinger som vil gi deg lønn utover det som gagner arbeidsgiver. Private bedrifter driver ikke med veldedighet. Du kan enten si det rett ut til arbeidsgiver at du vil ha høyere lønn, eller du kan få deg et jobbtilbud med høyere lønn og få din arbeidsgiver til å tilnærme seg dette tilbudet. Det er viktig at du er ærlig og ikke bløffer med å bytte jobb fordi du vil ha høyere lønn, og ikke sløser bort tiden til din egen sjef eller de som utlyser stillinger. Hvis du har en oppegående leder og du legger frem bevis på at du er underbetalt så skal det være mulig å ta det videre fra der uten at det blir noe bråk eller fornærmelser. Du kan kalle det veldedighet, men å gi gjennomsnittslønn slik at folk ikke slutter og man ikke hele tiden har halve staben på opplæring kan jo også være i arbeidgivers interesse. Du sier jo også at man ikke skal søke ny jobb og få et jobbtilbud uten at man faktisk er villig til å slutte. Om man så får et bedre tilbud et annet sted og om man er villig til å slutte så slutter man jo? Så du sier egentlig det samme som meg, at man må være villig til å bytte jobb annethvert år for å i det hele tatt være i nærheten av gjennomsnittslønn? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Michael Scofield skrev (1 time siden): Du kan kalle det veldedighet, men å gi gjennomsnittslønn slik at folk ikke slutter og man ikke hele tiden har halve staben på opplæring kan jo også være i arbeidgivers interesse. Du sier jo også at man ikke skal søke ny jobb og få et jobbtilbud uten at man faktisk er villig til å slutte. Om man så får et bedre tilbud et annet sted og om man er villig til å slutte så slutter man jo? Så du sier egentlig det samme som meg, at man må være villig til å bytte jobb annethvert år for å i det hele tatt være i nærheten av gjennomsnittslønn? Ja absolutt, men dette er fortsatt egeninteresse og er helt avhengig av hvilke prioriteringer bedriften gjør. Nei jeg sier ikke at man må bytte jobb. Jeg sier at man må få seg argumenter. Lederen din er lederen din, ikke kompisen din. Din leder tenker hva som gjør at du blir, men for minst mulig penger. Om du aldri gir uttrykk for misnøye så er det ikke noe som tilsier at du skal få deg en lønnsvekst som ligger på snittet eller over snittet. Snittet er tross alt bygget opp av de som er under snittet også. Ledere som gir lønnsgaver til ansatte er ledere som har et romslig budsjett og som har lyst å øke moralen i selskapet. Dette er et privilegium, ikke et selvfølge. Det er nok av historier om folk som har gått flere år som kraftig underbetalt fordi selskapet sliter og de aldri har gitt uttrykk for at de er misfornøyde. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Hvis man gjør akkurat det samme som man gjorde for 5 år siden så får man nødvendigvis ikke så mye bedre lønn, se heller hvordan du kan få andre eller mer ansvar så kanskje du kan gå opp mer i lønn. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 i bedrifter med oppegående fagforeninger så er det ofte matriser med økning i lønn for ansinitet samt de har regionale og lokale forhandlinger. 1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Det er altfor mange som er for lojale til arbeidsgiver, slik at all up tjener de fortsatt på at et par vil falle fra grunnet lønn. Majoriteten vil holde seg lojale og bli i firma, selv om de ligger langt under gjennomsnittslønn. Dette er dog i endring, og spesielt unge er mye raskere med å bytte arbeidsgiver nå enn før. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 NoTrace skrev (5 minutter siden): Det er altfor mange som er for lojale til arbeidsgiver, slik at all up tjener de fortsatt på at et par vil falle fra grunnet lønn. Majoriteten vil holde seg lojale og bli i firma, selv om de ligger langt under gjennomsnittslønn. Dette er dog i endring, og spesielt unge er mye raskere med å bytte arbeidsgiver nå enn før. det som er dritt med og bytte hele tiden er at nyansatte er først ut døra når det er nedskjeringer mens gamle gutta sitter trygt. sist runde offshore mått du ha 15-20 år ansinitet i enkelte selskaper for og ikke få sparken. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Min erfaring er at en må gjøre disse tingene for å stige i lønn(utover årlig justering): -Skifte arbeidsgiver, da vill en som oftest få ett tilbud som er over det en har i dag. Om de virkelig trenger og ønsker deg såklart. -Kreve mer i lønn, med gode argumenter. Altså aktivt gå inn i en samtale med arbeidsgiver der en peker på at nåværende lønn er lav og viser til argumenter til hvorfor. -påta deg mer arbeid/gå opp i stilling. Bli leder for et team feks. Jeg har gjort alle over og anbefaler ikke førstnevnte om du trives. En får gjerne noen kroner ekstra men risikerer å savne jobben en hadde og ha det kjipt på jobb. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) 11 minutes ago, Mato said: det som er dritt med og bytte hele tiden er at nyansatte er først ut døra når det er nedskjeringer mens gamle gutta sitter trygt. sist runde offshore mått du ha 15-20 år ansinitet i enkelte selskaper for og ikke få sparken. For så vidt enig, men er man oppdatert kompetansemessig og ikke har sakket akterut vil man alltid ha muligheter. De som tjener best er de som besitter mest kompetanse eller spesialkompetanse, og disse er også de som gir litt ekstra i alt de gjør. Man er i stor grad nødt til å ta ansvar for egen læring, om det skjer i arbeidstid eller ei. Det er altfor mange som bruker enhver ledig tid (i arbeidstiden) på å lese avisa, sosiale medier e.l. i stedet for å fokusere på å tilegne seg ny kunnskap. Disse vil aldri komme ut på toppen, dessverre. Mange andre tar til takke med at de "ikke har tid" til kompetanseheving da de har "100 andre ting" å gjøre, da handler det bare om prioritering og eventuelt kunne argumentere for tid til læring med leder. Endret 11. februar 2021 av NoTrace Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 NoTrace skrev (1 minutt siden): For så vidt enig, men er man oppdatert kompetansemessig og ikke har sakket akterut vil man alltid ha muligheter. De som tjener best er de som besitter spesialkompetanse, og disse er også de som gir litt ekstra i alt de gjør. Man er i stor grad nødt til å ta ansvar for egen læring, om det skjer i arbeidstid eller ei. Det er altfor mange som bruker enhver ledig tid (i arbeidstiden) på å lese avisa, sosiale medier e.l. i stedet for å fokusere på å tilegne seg ny kunnskap. Disse vil aldri komme ut på toppen, dessverre. Mange andre tar til takke med at de "ikke har tid" til kompetanseheving da de har "100 andre ting" å gjøre, da handler det bare om prioritering og eventuelt kunne argumentere for tid til læring med leder. jeg vil ikke si meg enig, når det er nedgangstider som olje krisa i 2015ish så var det rett og slett ikke jobb lenger jobb til veldig mang, og vi har enda ikke så mange i jobb som det var på høyden. du kan være så utdannet og omstillings vennelig som du bare vill, men finnes det ikke jobber i bransje så finnes det ikke jobber, det var og et problem på den tiden at ingen andre bransjer vill ansette folk fra oljebransjen for de fryktet at de sluttet så snart det var behov i oljebransjen i gjenn. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Mato skrev (3 minutter siden): jeg vil ikke si meg enig, når det er nedgangstider som olje krisa i 2015ish så var det rett og slett ikke jobb lenger jobb til veldig mang, og vi har enda ikke så mange i jobb som det var på høyden. du kan være så utdannet og omstillings vennelig som du bare vill, men finnes det ikke jobber i bransje så finnes det ikke jobber, det var og et problem på den tiden at ingen andre bransjer vill ansette folk fra oljebransjen for de fryktet at de sluttet så snart det var behov i oljebransjen i gjenn. Finnes masse jobb til de som klarer å omstille seg og fokusere på andre bransjer. Og som klarer å jobbe mer enn to uker i strekk... Dessverre er det mange som ikke gjør dette og går og tvinner tommeltotter til oljen kommer opp igjen. Utrolig nok mange som gjør det enda. Men igjen er det mange gode som kommer seg ut av det og lever lykkelig. Har flere ansatte som kommer i fra Oljen. Men kjenner dog mange som tvinner tommeltotter, dessverre. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Salvesen. skrev (11 minutter siden): Finnes masse jobb til de som klarer å omstille seg og fokusere på andre bransjer. Og som klarer å jobbe mer enn to uker i strekk... Dessverre er det mange som ikke gjør dette og går og tvinner tommeltotter til oljen kommer opp igjen. Utrolig nok mange som gjør det enda. Men igjen er det mange gode som kommer seg ut av det og lever lykkelig. Har flere ansatte som kommer i fra Oljen. Men kjenner dog mange som tvinner tommeltotter, dessverre. jeg var en del av de som var ledig en periode og traff en del folk på nav samlinger og hørte fra mange at de fikk feedback fra søknader de sendte til andre bransjer at tiligere oljearbeidere var uønsket, og da snakker vi om ingenører fra landjobber, lønn og risiko for at de stakk tilbake til olja så snart det var mulig var ofte grunner til at de ikke fikk intervju. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 (endret) Hvilke tiltak gjorde de aktivt for å omstille seg og tilegne seg nødvendig kunnskap for den bransjen? Jeg var på mottakersiden av disse søknadene, og særdeles få hadde gjort et snev av effort for å gjøre seg attraktiv i denne nye bransjen. Det var "masseutsendelse" av søknad og CV, fra folk som var veldig godt vandt med å få det de pekte på i en bransje som oppigjennom alltid har skreket og ansatt "hvem som helst". Edit: Vi ansatte faktisk bl.a. noen geofysikere fordi de klarte å vise til at vi kunne bruke deres bransjekunnskap til å utvikle produkter mot denne bransjen på en bedre måte. Endret 11. februar 2021 av NoTrace Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Mato skrev (1 time siden): jeg var en del av de som var ledig en periode og traff en del folk på nav samlinger og hørte fra mange at de fikk feedback fra søknader de sendte til andre bransjer at tiligere oljearbeidere var uønsket, og da snakker vi om ingenører fra landjobber, lønn og risiko for at de stakk tilbake til olja så snart det var mulig var ofte grunner til at de ikke fikk intervju. Skulle gjerne sett dette skriftlig. Det er nok mer inntrykket deres og en unnskyldning for å ikke få jobben. Vi har aldri sendt en slik tilbakemelding til noen som har søkt hos oss... Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Salvesen. skrev (11 minutter siden): Skulle gjerne sett dette skriftlig. Det er nok mer inntrykket deres og en unnskyldning for å ikke få jobben. Vi har aldri sendt en slik tilbakemelding til noen som har søkt hos oss... Men det er jo faktisk tilfelle at de stikker igjen. Har leid meg ut til en del forskjellige rederier. Nå er nesten alle som kom fra oljebransjen tilbake i olja. Anslår at 10-15% er blitt igjen. Når du må kutte 25-50% av lønnen din når du går til en annen plass, så blir det lite lukrativt i lengden. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Heiti skrev (6 minutter siden): Men det er jo faktisk tilfelle at de stikker igjen. Har leid meg ut til en del forskjellige rederier. Nå er nesten alle som kom fra oljebransjen tilbake i olja. Anslår at 10-15% er blitt igjen. Når du må kutte 25-50% av lønnen din når du går til en annen plass, så blir det lite lukrativt i lengden. Ganske lite lukrativt å stå uten jobb hvert tredje år også som det har vært den siste tiden. Og lønnen er jo absolutt på vei ned der ute også, mange jeg kjenner har ikke hatt lønnsjustering på årevis, tillegg har forsvunnet og de har blitt nedgradert osv. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Mato skrev (2 timer siden): det som er dritt med og bytte hele tiden er at nyansatte er først ut døra når det er nedskjeringer mens gamle gutta sitter trygt. Dette blir ei avvegning som ein må gjere. Stort sett så vil det likevel lønne seg å bytte arbeidsgiver relativt ofte og på den måten opparbeide seg høgare lønn. Ein kan risikere å være den fyrste som blir sagt opp i dårlege tider, men dette er stort sett relativt midlertidig. Dagpengane du får når du går arbeidsledig er også ein prosentsats av lønna du har fått forhandla fram. Du må med andre ord gå lenge eller ofte arbeidsledig før det totalt sett er tryggast å sitte i ro hos ein arbeidsgiver og satse på at ansienniteten er nok til å sikre deg stabil (men lav) inntekt gjennom heile yrkeskarrieren. Som påpeikt så vil også brei arbeidserfaring ofte føre til at ein har gode kvalifikasjonar som også kan være ein del av vurderingskriteria ved nedbemanning, det er ikkje gitt at det alltid er den med lengst ansiennitet som får fortsette. Det sagt så er det ikkje slik at ein nødvendigvis må bytte jobb for å få betre lønn, men ein må nok vise at ein er villig til å bytte jobb om ein ikkje får innvilga lønnskravet. Om arbeidsgiver veit at arbeidstakaren er fornødt uansett kva lønn dei blir tilbudt så får ein heller ikkje særleg med lønn. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 The Avatar skrev (Akkurat nå): Dette blir ei avvegning som ein må gjere. Stort sett så vil det likevel lønne seg å bytte arbeidsgiver relativt ofte og på den måten opparbeide seg høgare lønn. Ein kan risikere å være den fyrste som blir sagt opp i dårlege tider, men dette er stort sett relativt midlertidig. Dagpengane du får når du går arbeidsledig er også ein prosentsats av lønna du har fått forhandla fram. Du må med andre ord gå lenge eller ofte arbeidsledig før det totalt sett er tryggast å sitte i ro hos ein arbeidsgiver og satse på at ansienniteten er nok til å sikre deg stabil (men lav) inntekt gjennom heile yrkeskarrieren. Som påpeikt så vil også brei arbeidserfaring ofte føre til at ein har gode kvalifikasjonar som også kan være ein del av vurderingskriteria ved nedbemanning, det er ikkje gitt at det alltid er den med lengst ansiennitet som får fortsette. Det sagt så er det ikkje slik at ein nødvendigvis må bytte jobb for å få betre lønn, men ein må nok vise at ein er villig til å bytte jobb om ein ikkje får innvilga lønnskravet. Om arbeidsgiver veit at arbeidstakaren er fornødt uansett kva lønn dei blir tilbudt så får ein heller ikkje særleg med lønn. det er dog et maxtak på dagpenger , og du skal ikke tjene så forferdelig mye i året før differansen på maxtaket til dagpenger og hva du tjener er ugunstig. nå vet jeg ikke hva som er gunstig lønn for folk og bytte jobb for , for min del må det være mere en 10% økning i lønn før det er vurderbart , og da må ting som kjøretid og utgifter finregnes, og jeg føler ikke det er ofte det skiller så mye mellom jobber, ivertfall ikke i den bransjen jeg jobber i. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 Mato skrev (11 minutter siden): nå vet jeg ikke hva som er gunstig lønn for folk og bytte jobb for , for min del må det være mere en 10% økning i lønn før det er vurderbart , og da må ting som kjøretid og utgifter finregnes, og jeg føler ikke det er ofte det skiller så mye mellom jobber, ivertfall ikke i den bransjen jeg jobber i. Enig i dette. Når du bytter jobb så vil du vanlegvis ikkje få være med på fyrste lønnsforhandlinga i den nye jobben. Så startlønna i ny jobb må være høg nok for å dekke opp den lønnsauken som det er sannsynleg at du vil få om du ikkje bytter jobb. Typisk vil vanleg lønnsaukning være 3-5%. Startlønna i den nye jobben må naturlegvis være høgare enn den sannsynlege lønnsaukninga, om ikkje er det ingen vits i å skulle bytte arbeidsgiver om du uansett ender opp med lik lønn. Så å legge seg ca 10% over dagens lønnsnivå vil kunne være fornuftig om det ikkje er andre fordelar utanom lønn som veg opp for eit lavare lønnstilbod, som til dømes kortare pendleveg, betre arbeidstidsordningar, frynsegoder, osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå