Jovia Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Denne pandemien har gjort at jeg vil for alvor kjøpe et småbruk. Ikke for at jeg for enhver pris skal unngå smitte, det er ikke hovedmotivasjonen. Jeg har tenkt på dette i mange år, og vil satse. Hva dyrker dere som dyrker mat? Jeg vil ha det viktigste, og jeg tenker poteter selvfølgelig, og gulrøtter, kål og noe bær, som solbær som er veldig viktig ift c-vitaminer. Andre tips og kunnskap her? Jeg vil ikke ha dyr, annet enn hunder og katter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Du må ha frukttrær og urtehage også. Velg vinterepler, som kan lagres. Lenke til kommentar
Jovia Skrevet 5. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2021 Frukttrær kan jeg ha, men det blir ikke mange. Jeg kan ha et epletre, og kanskje et plommetre, sistnevnte kun fordi det er godt. Jeg tenker mest nytte og vitaminer og hva en må få i seg av næringsstoffer. Urtehage selvfølgelig, det glemte jeg i farten. Jeg er veldig glad i urter og grønt og all slags grønnsaker og bær, men jeg er ikke vegetarianer. Jeg fikk privat tips om å ha høns. Det lar seg fint gjøre. Kan bli både nødvendig kjøtt og egg. Jeg tenker på at det er smart å kjøpe nå. Eller er det smartere om et halvt år, ett år. Vil ikke vente lenger enn til neste vår om det ikke er spesielle grunner som gjør det fornuftig mtp økonomi. Hvordan prisene er. Jeg har også tenkt at Hedmark er et godt fylke å kjøpe i , da det er rimeligere, samt at jeg liker at det ofte er avstander til naboer osv. Samtidig som jeg er innstilt på å være en god innflytter. Jeg lar dette stå o håp om at flere også kanskje bidrar med ulike erfaringer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 Hus kan ha større tomt enn småbruk, da småbrukene ofte har leid bort åkrene til bønder i området Lenke til kommentar
Jovia Skrevet 5. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2021 Dubious skrev (25 minutter siden): Hus kan ha større tomt enn småbruk, da småbrukene ofte har leid bort åkrene til bønder i området Skjønner. Jeg må se på hva som er til salgs da, og hvor stor tomten er. At det er mulig å dyrke mat. Jeg har også tenkt på å få jaktlisens og vil satse på småvilt. Der er en del momenter å tenke på. Dette har vært en drøm i flere år, men denne koronatiden gå meg sparket. Bor i et ring 1-område, og savner mer enn noen gang friheten med å ikke bo i en by. Har hver sommer i mange år feriert i telt langt fra folk. Det er min type ferie. Har også "bodd" i gapahuk over en sommer tre ganger. Jeg har reist mye utenom. Til alle storbyer en "bør" besøke, fortrinnsvis i Europa. Det gir meg ikke så mye. Jeg er nok et naturmenneske. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. februar 2021 Del Skrevet 11. februar 2021 du kan ikke leve av småbruk som jobb, bønder må drive i stor skala for og gå det til og gå rudt og ofte ha jobb på siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå