Gå til innhold

Knallstart på det som kan bli tidenes elbilår


Anbefalte innlegg

Per Magus skrev (2 minutter siden):

det er tydeligvis blitt en religion med

Ikke noe religiøst, de har bare den beste løsningen på et spesifikt problem. De *er* virkelig foran alle andre på hurtiglading. Når det er sagt så *burde* alt være mulig å kopiere og vi ser jo at 'de andre' stadig skjerper seg.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (13 minutter siden):

Men hadde Du bare batteribil og strømmen gikk Hva da, sykkel / trillebår ?

Som jeg skrev så trenger jeg en bil av hver type for å dekke mitt behov. Bare elbil er ikke aktuelt, hvis jeg bare skulle ha én bil så ville det de neste fem årene være bensin.

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (8 minutter siden):

Som jeg skrev så trenger jeg en bil av hver type for å dekke mitt behov. Bare elbil er ikke aktuelt, hvis jeg bare skulle ha én bil så ville det de neste ti årene være bensin.

Nja, eg ville nok kjøpt batteribil, og et vaskjølt bensin agregat for 5% av pengene eg sparte.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Burde jo være mulig å lage batteri og el-motor som ikke var mulig å oppdatere over Internett, som bare ble oppdatert(*) i spesielle tilfeller på verksted. Og at sensorer var nettop sensorer som målte nivå på batteri, olje, temperatur osv. akkurat som instrumentpanel i biler gjør.

Hadde enn droppet alle assistanse funksjonene måtte det jo blitt mye mindre feil... og strømforbruket ville trolig også gått ned en del. 
 

*edit: byttet ord som var blitt feil i setningen. 

Endret av St. Anders
  • Liker 1
Lenke til kommentar
St. Anders skrev (1 time siden):

Burde jo være mulig å lage batteri og el-motor som ikke var mulig å oppdatere over Internett, som bare ble brukt i spesielle tilfeller på verksted. Og at sensorer var nettop sensorer som målte nivå på batteri, olje, temperatur osv. akkurat som instrumentpanel i biler gjør.

Hadde enn droppet alle assistanse funksjonene måtte det jo blitt mye mindre feil... og strømforbruket ville trolig også gått ned en del. 

Datasenter bikker snart 5% av stømforbruket (på verdensbasis), og bra er jo det.

Batteribiler har en lang veg å gå for å bruke så mye, men joda datasenter kjøler mot kalde fjorer med vannkraft. Logaritmen, klausulene gjør det lønsomt, minst 5 MW forbruk for å få 0,5 øre i strømavgift.

 

La oss håpe «Mores Lov» ikke intreffer i dette tilfellet. Med GT4 og PlayStation som mandat.

https://www.youtube.com/watch?v=9ssDXiMLX9o

 

Ja, lang snutt: https://www.youtube.com/watch?v=oTRCEC0ApOc

Max er 3 minutt er anbefalt.

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hvis vi visste at bilfabrikantene jevnlig ville gi oss feilfiks og oppgraderinger av funksjoner og software ville det vært lettere å akseptere at tidlige leveranser av bilmodeller kommer som forenklede versjoner.

I dag vet vi at det kun er Tesla som gjør dette, har man kjøpt en annen bil vil den forbli slik den var da man kjøpte den.

Jeg kjøpte en 2019 modell Leaf. Den er nok grundig testet, og fra en produsent med lang erfaring med elbiler. Likevel krasjer infotainmentskjermen annen hver måned, batteriet har ikke aktiv oppvarming eller avkjøling, europeiske modeller leveres fortsatt med Chademo-kontakt, det er ikke mulig å styre lading fra bil eller app (bortsett fra å utsette oppstart av lading), gjettometeret tar ikke hensyn til fartsgrenser og bakker når det anslår gjenværende rekkevidde.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (35 minutter siden):

Hvis vi visste at bilfabrikantene jevnlig ville gi oss feilfiks og oppgraderinger av funksjoner og software ville det vært lettere å akseptere at tidlige leveranser av bilmodeller kommer som forenklede versjoner.

I dag vet vi at det kun er Tesla som gjør dette, har man kjøpt en annen bil vil den forbli slik den var da man kjøpte den.

Jeg kjøpte en 2019 modell Leaf. Den er nok grundig testet, og fra en produsent med lang erfaring med elbiler. Likevel krasjer infotainmentskjermen annen hver måned, batteriet har ikke aktiv oppvarming eller avkjøling, europeiske modeller leveres fortsatt med Chademo-kontakt, det er ikke mulig å styre lading fra bil eller app (bortsett fra å utsette oppstart av lading), gjettometeret tar ikke hensyn til fartsgrenser og bakker når det anslår gjenværende rekkevidde.

Du har et problem.

BMW x5 spegelen koster vel 52 000,- ,infoteinmentsenteret på Leafen 72 000,-. Men ja det var nå innadørs.

 

Nei, kulelager og smurning og gode dekk og felger. Ja, kansje en smørjenippel til boltefett i forhjulstillingen

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Kos deg med din anti-religion. Du høres mye mer "fanatisk" ut enn meg.

Det går fint, jeg er ganske avslappet som ateist – men det er ganske morsomt å betrakte fenomenet utenfra. "Tesla mot Røkla", det er omtrent som å observere katolikker vs. protestanter.

 

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ante virkelig ikke at du slett ikke ville ha uønskede fakta.

Joda, tar imot alle typer fakta; problemet er at det er ikke så mye fakta når saken blir religiøs – det er derfor det heter tro.

Lenke til kommentar

Minner om at tema i TU-artikkeltråden er elbilsalget. Innlegg som er OT (eller siterer OT) har blitt, eller vil bli fjernet. Advarsler med eventuelle utestengelser kan gis som følge av OT eller andre brudd på våre retningslinjer. 

Kommentarer og reaksjoner på moderering tas som vanlig per PM eller i kategorien for tilbakemelding, ikke i tråden. 

 

Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (4 timer siden):

Sammenligningen med Windows Vista er slett ikke helt feil. Bilbransjen har fremdeles et stykke å gå før de kommer seg opp på det nivået som kan sammenlignes med Vista, for ikke å snakke om Win 10.

Den voldsomme satsingen på fjern oppdateringer burde få alle alarmkolokkene til å ringe for de med noen års IT erfaring på nakken. Når denne funksjonaliteten kom på IT utstyr, florerte det med halvferdige produkter i markedet. For det var jo bare å "flashe" ny firmware etter hvert som problemene dukket opp å ble løst hos produsenten. Det man gjorde var i realiteten å overlate en veldig stor del av produkt testingen til kundene. ID3 kan vel lett trekkes frem som et eksempel i så henseende, selv om VW faktisk informerte om det på forhånd i det tilfellet.

Selv forbanner jeg meg litt på VAG sin strategi om at forvarming skal styres med en ubrukelig app. De har nå holdt på siden 2014, og har enda ikke fått den appen til å virke som den skal. Likevel nekter VAG å legge til rette for bruk av "dongel" som faktisk fungerer.

Har sakt til min forhandler at den dagen Møller er så trygge på at den appen virker , at de vil skrive under på en kontrakt med 1000kr pr gang i payback for hver gang den ikke virker, så skal jeg stole på de. Inntill det så vurderer jeg å gå for et annet merke neste gang.

Programvare har i svært liten grad blitt bedre eller dårligere av at den kan byttes ut med en forbedret/feilrettet versjon eller ikke. Feil gjøres, uten at man nødvendigvis klarer å se, før systemet begynner å brukes, og den må være korrekt og stabil. Hvorvidt den oppdateres med å putte i en fysisk minnebrikke/lagringsenhet eller OTA, endrer ikke det faktum i større grad.

Det som derimot endres, er tid fra en feilretting eller endret funksjon er klar, til når den faktisk kan tas i bruk. Det å kunne gjøre det via en nedlasting til minnebrikke eller direkte til enheten, er bare forskjell i hvor komplekst det er å få programvaren til enheten, og så få den iverksatt. Når man har opplevd gleden i å få rettet en feil eller fått den savnede funksjonen, fremfor det gammelmodige (kanskje på neste versjon av bilen, som du må betale for, så vil man ikke tilbake.

Men du kan gjerne få prøve å forklare bedre hvorfor det er en fordel å måtte gå via en minnepinne. Jeg klarer absolutt ikke å se en eneste fordel, utenom hvis oppdateringen er svært stor og tar veldig lang tid å laste ned.

St. Anders skrev (2 timer siden):

Burde jo være mulig å lage batteri og el-motor som ikke var mulig å oppdatere over Internett, som bare ble oppdatert(*) i spesielle tilfeller på verksted. Og at sensorer var nettop sensorer som målte nivå på batteri, olje, temperatur osv. akkurat som instrumentpanel i biler gjør.

Hadde enn droppet alle assistanse funksjonene måtte det jo blitt mye mindre feil... og strømforbruket ville trolig også gått ned en del. 
 

*edit: byttet ord som var blitt feil i setningen. 

Igjen, hvilken fordel skulle det gi? Jeg vil mye heller ha en bil som kan oppdateres OTA, enn en bil som må via verksted for å få oppdatert noe som kunne vært iverksatt av meg selv. Er det ikke feilretting eller ny funksjon, er det jo ingenting å oppdatere. Men feil har jo alle biler i større eller mindre grad. Og da vil man ha det løst så raskt, så billig og så effektivt som mulig. Men klart, vil du heller betale noen andre for å trykke "OK" til å installere oppdateringen for deg, så er det foreløpig ikke noen som hindrer deg i det. Men jeg vil altså gjøre dette selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det at det kommer en liten håndfull biler, spesielt fra VAG, med overraskende mange feil har ingen ting med elbiler å gjøre. Det er en del elbiler som ble rushet på markedet, men feilene skyldes gode gammeldags teknologi som de egentlig kan. Med unntak av id3, som har vist seg å være en uferdig drittbil av en helt ny dimensjon, så er det lite drivlinjerelaterte problemer. Det kan selvfølgelig skje at en ny elbil har drivlinjeproblem, men det er da haugevis av eksempler på nye fossilbiler som brenner opp pga feil. Ingen som klaget på feil da. 

Overraskende upresist av en blekke for teknologer å skylde på elbilteknologien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 timer siden):

Har du tenkt gjennom dette?

Om du velger den grundige veien vil det begås færre feil underveis men det vil ta lengre tid og bli dyrere. Det at det tar lengre tid har sin egen kostnad i at du utsetter fordelen av det ferdige resultatet. Det at det blir dyrere betyr at færre vil få glede av det.

Om vi sier at avanserte førerassistansesystemer har potensial for å redusere antall dødsfall i trafikken med for eksempel 20% så vil en grundig metode bety 20% unødvendige dødsfall i det tidsvinduet fra den kjappe metoden blir ferdig til den grundige blir det. Den grundige vil ikke bare få en seinere start, den vil spres saktere siden den blir dyrere. Mot de må man regne konsekvensene av feil begått under den kjappe metoden. Innen medisin er det vel akseptabelt med et 1:10 forhold mellom virkning og bivirkning? Da kanskje si at en 20% reduksjon i dødelighet når det 'kjappe prosjektet' er ferdig vil tillate oss 2% økt dødelighet underveis?

Ja, jeg synes det.

Jeg tolker ditt argument som at du forutsetter at det som eventuelt ikke virker også redder liv...? Alle dine 20%?

Det at ting ikke virker når folk tror det skal virke, redder ikke liv.

Det kan ta liv fordi man stolte på noe som ikke var modent.

Og noen ganger må ting ta tid, den tiden som eventuelt mangler her var den tiden mange av bilprodusentene satt på gjerdet.

Den ulempen kan en ikke oppheve.

En skal jo kjøre etter forholdene, og den bilen man har er også en del av forholdene.

Så kan jo motorkraft, akselerasjon, og toppfart heller nedtones mens man venter...

Det sikreste er å kjøre som om man ikke hadde disse systemene, selv om man betalte godt for dem, for at de skulle virke. 

Men hvem gjør det når man ble lovet(?)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (56 minutter siden):

 

Men du kan gjerne få prøve å forklare bedre hvorfor det er en fordel å måtte gå via en minnepinne. Jeg klarer absolutt ikke å se en eneste fordel, utenom hvis oppdateringen er svært stor og tar veldig lang tid å laste ned.

Han mener muligens fjernstyring av forvarming via "dongle".
Jeg har det på dieselbilen: Bare å trykke på knappen på nøkkelen så starter Webastoen (om bilen er <500 meter unna, og jeg får tilbakemelding via lys på nøkkelen om at bilen har mottatt kommandoen) 

Lenke til kommentar
jr_605 skrev (5 minutter siden):

Han mener muligens fjernstyring av forvarming via "dongle".
Jeg har det på dieselbilen: Bare å trykke på knappen på nøkkelen så starter Webastoen (om bilen er <500 meter unna, og jeg får tilbakemelding via lys på nøkkelen om at bilen har mottatt kommandoen) 

Mulig., men jeg oppfattet det som oppdatering av software/firmware. Dongle er jo kun påkrevd fordi bilen i seg selv ikke har innebygget mobilt bredbånd. De aller fleste elbiler, og stadig flere med annen drivlinje, er "always connected".

F.eks. har jo BMW vært det i veldig lang tid med sin "concierge service". De har dog vært veldig motvillig til å bruke OTA, men gjorde det for flere år siden da de ble klar over hvordan bilene kunne stjeles ved å gå forbi sikkerhetssystemene. Da var det plutselig ikke noe problem å oppdatere OTA, men ble nødvendig å ta raskere enn de klarte med å tilbakekalle bilene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

Jeg tolker ditt argument som at du forutsetter at det som eventuelt ikke virker også redder liv...? Alle dine 20%?

Det at ting ikke virker når folk tror det skal virke, redder ikke liv.

Det kan ta liv fordi man stolte på noe som ikke var modent.

Dette er inkludert i kostnaden for akselerert utviklilng.

KjeRogJør skrev (1 time siden):

Og noen ganger må ting ta tid, den tiden som eventuelt mangler her var den tiden mange av bilprodusentene satt på gjerdet.

Og tid har som nevnt sin egen kostnad. Mens vi venter på perfekte systemer dør folk fordi systemene ikke er der.

To kostnader som må veies opp mot hverandre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror på en gradvis tilnærming i stil med det geminiferdene var før apolloprogrammet.

Så man ikke forstrekker seg.

Å leke med liv mens man prøver å redde liv er en noe underlig logikk. Ulykker skjer allikevel.

Dessuten vil bilfabrikanter innkalle biler når de vet det er feil på noen av dem. Det skjer stadig.

Så intensjonen kan ikke være å bruke kundene som "testdummies"(?)

Ergo mener bilfabrikanter at bilene skal vere ferdige ut til kunden.

Vil de ikke rette opp, virker det som kunden skal betale ekstra for et helt ferdig produkt, og det står det ikke noe om i kjøpekontrakter...

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (4 timer siden):

Han mener muligens fjernstyring av forvarming via "dongle".
Jeg har det på dieselbilen: Bare å trykke på knappen på nøkkelen så starter Webastoen (om bilen er <500 meter unna, og jeg får tilbakemelding via lys på nøkkelen om at bilen har mottatt kommandoen) 

Hadde egentlig ikke tenkt å svare da Snowleopard bommer så fullstendig i sitt svar på det forige innlegget mitt. Men ja, det var blant annet forvarming via dongle jeg skrev om, i og med at det ikke har fungert med app styrt på noen av elbilene jeg har prøvd det på her hjemme. (har prøvd med Tesla, BMW, Nissan og VW. De hadde alle det til felles at forvarming ikke startet via app).

Snowleopard skrev (4 timer siden):

Mulig., men jeg oppfattet det som oppdatering av software/firmware. Dongle er jo kun påkrevd fordi bilen i seg selv ikke har innebygget mobilt bredbånd. De aller fleste elbiler, og stadig flere med annen drivlinje, er "always connected".

F.eks. har jo BMW vært det i veldig lang tid med sin "concierge service". De har dog vært veldig motvillig til å bruke OTA, men gjorde det for flere år siden da de ble klar over hvordan bilene kunne stjeles ved å gå forbi sikkerhetssystemene. Da var det plutselig ikke noe problem å oppdatere OTA, men ble nødvendig å ta raskere enn de klarte med å tilbakekalle bilene.

Jeg skrev _også_ om hvordan bilfabrikkene nå repeterer alle tabbene IT verden gjorde når muligheten for å flashe firmware ble tilgjengelig. Det pushes løsninger som er halvferdige stadig oftere, nettopp forde strategien er at det bare er å pushe en oppgradering hvis det ikke virker som det skal. OTA oppdateringer kan ha noe for seg det, men det er en svært tynn linje mellom fordel og ulempe.

Biler i dag sammenlignes ofte med mobiltelefoner. Mobiltelefonene har jo kommet lang for så vidt, men de har også fått veldig kort levetid. Allerede etter tre år vil man begynne å få problemer med å oppdatere en "smart" telefon i dag. Nå bygges det stadig mere "smart" teknologi inn i forskellige bilmodeller. Hvor lenge kan vi forvente at en ny bil i dag skal fungere, og hvordan vil den fungere etter at den faller ut av fabrikkens fokustid, som i dag er maks tre år?  Vil vi være fornøyd med en bil til 7~800.000 som er 0 verdt etter 4-5 år forde softwaren ikke lengre går å oppdatere?

For meg er fabrikkenes "always connected" et steg i feil rettning. Hovedsakelig forde det gjør bilen til et kortsiktig "bruk&kast" objekt i mye større grad enn det vi har sett til nå. Stort sett all funksjonaliteten bilfabrikkene nå bygger inn i bilene som firmware, har jeg allerede tilgang til på mobiltelefonen, og den er det mye mindre resurskrevende å bytte ut, enn å måtte bytte ut hele bilen.

Mulig noen synes jeg er litt gammeldags nå, men jeg ville helt klart foretrukket en bil som var "always offline". En bil som fungerte som transportmiddel, helt uavhengig av at tredjeparts nettverk osv var tilgjengelig. Og, som fremdeles hadde en restverdi den dagen jeg skal selge den, forde den fremdeles gjør nytte for seg som transportmiddel.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...