Redaksjonen. Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Knallstart på det som kan bli tidenes elbilår Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 "Selv om en elbil er en datamaskin på hjul, er det en fundamental forskjell på en elbil og en datamaskin: Elbilens software skal ikke krasje." Vi har latt det gå altfor langt når vi godtar at PC-er krasjer. Vi burde aldri godta det. Softwarebransjen slipper altfor lett unna med å levere dritt. 7 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Det er helt umulig å nå nullutslippsmålet i 2025. Det er ikke miljøvennlig om alle skal ha 80-100kW batteri bare for å kunne bruke en elbil i 20-30 minus uten å lade hele tiden. Ikke alle bor i sentrale strøk. Det er heller ikke plass til all ladeinfrastruktur i de store byene og det er ikke stort nok bidrag fra myndighetene for å bygge infrastrukturen i distriktene. Kanskje når vi 85% i 2025 men det spørs om vi klarer noe mer uten at det blir miljøuvennlig. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Dovreekspressen skrev (54 minutter siden): "Selv om en elbil er en datamaskin på hjul, er det en fundamental forskjell på en elbil og en datamaskin: Elbilens software skal ikke krasje." Vi har latt det gå altfor langt når vi godtar at PC-er krasjer. Vi burde aldri godta det. Softwarebransjen slipper altfor lett unna med å levere dritt. Er du villig til å betale det det koster å få hardware og software som aldri krasjer? Du får en dobbel pris, den ene er at all den innsatsen som må legges i software som aldri krasjer gjør at den softwaren blir fryktelig dyr i kroner og øre. Det andre at at grundighet går utover innovasjonstakten. Resultatet er at i dag har vi windows 10 som av og til krasjer, til en tusenlapp. Vi *kunne* hatt MS-DOS 9.0 som *aldri* krasjet, kostet 20 lapper og som kjørte på en feilfri 80286 CPU. 3 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Kahuna skrev (24 minutter siden): Er du villig til å betale det det koster å få hardware og software som aldri krasjer? Du får en dobbel pris, den ene er at all den innsatsen som må legges i software som aldri krasjer gjør at den softwaren blir fryktelig dyr i kroner og øre. Det andre at at grundighet går utover innovasjonstakten. Resultatet er at i dag har vi windows 10 som av og til krasjer, til en tusenlapp. Vi *kunne* hatt MS-DOS 9.0 som *aldri* krasjet, kostet 20 lapper og som kjørte på en feilfri 80286 CPU. For bilprodusenter burde konsekvensen vert at innovasjonen ble holdt tilbake av hensyn til sikkerheten på den programvaren som var nødvendig, og som burde vere stabil, og kommet først. Også bilindustrien bør lære å gå, før den skryter av å kunne gjøre andre triks...! Tesla har kanskje så stort forsprang og erfaring, at de andre elbilprodusentene snubler og faller litt vel mye i hastverket med å komme etter. "Over stokk og stein." Det (eventuelt) gode ryktet som tapes om en satser slik koster også penger for bilprodusenten. Slik sett kan Toyota ha en sunnere tilnærming, likegyldig av om noen mener det er for kjedelig. Da bruker jeg heller mine egne penger på noe som er kjedelig, men virker. 2 Lenke til kommentar
KLAB19 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Complexity skrev (1 time siden): Vi har kommet oss litt siden Window Vista.. Sammenligningen med Windows Vista er slett ikke helt feil. Bilbransjen har fremdeles et stykke å gå før de kommer seg opp på det nivået som kan sammenlignes med Vista, for ikke å snakke om Win 10. Den voldsomme satsingen på fjern oppdateringer burde få alle alarmkolokkene til å ringe for de med noen års IT erfaring på nakken. Når denne funksjonaliteten kom på IT utstyr, florerte det med halvferdige produkter i markedet. For det var jo bare å "flashe" ny firmware etter hvert som problemene dukket opp å ble løst hos produsenten. Det man gjorde var i realiteten å overlate en veldig stor del av produkt testingen til kundene. ID3 kan vel lett trekkes frem som et eksempel i så henseende, selv om VW faktisk informerte om det på forhånd i det tilfellet. Selv forbanner jeg meg litt på VAG sin strategi om at forvarming skal styres med en ubrukelig app. De har nå holdt på siden 2014, og har enda ikke fått den appen til å virke som den skal. Likevel nekter VAG å legge til rette for bruk av "dongel" som faktisk fungerer. Har sakt til min forhandler at den dagen Møller er så trygge på at den appen virker , at de vil skrive under på en kontrakt med 1000kr pr gang i payback for hver gang den ikke virker, så skal jeg stole på de. Inntill det så vurderer jeg å gå for et annet merke neste gang. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 KjeRogJør skrev (9 minutter siden): For bilprodusenter burde konsekvensen vert at innovasjonen ble holdt tilbake av hensyn til sikkerheten på den programvaren som var nødvendig, og som burde vere stabil, og kommet først. Har du tenkt gjennom dette? Om du velger den grundige veien vil det begås færre feil underveis men det vil ta lengre tid og bli dyrere. Det at det tar lengre tid har sin egen kostnad i at du utsetter fordelen av det ferdige resultatet. Det at det blir dyrere betyr at færre vil få glede av det. Om vi sier at avanserte førerassistansesystemer har potensial for å redusere antall dødsfall i trafikken med for eksempel 20% så vil en grundig metode bety 20% unødvendige dødsfall i det tidsvinduet fra den kjappe metoden blir ferdig til den grundige blir det. Den grundige vil ikke bare få en seinere start, den vil spres saktere siden den blir dyrere. Mot de må man regne konsekvensene av feil begått under den kjappe metoden. Innen medisin er det vel akseptabelt med et 1:10 forhold mellom virkning og bivirkning? Da kanskje si at en 20% reduksjon i dødelighet når det 'kjappe prosjektet' er ferdig vil tillate oss 2% økt dødelighet underveis? 2 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 > Forventer at det faktisk virker Min erfaring etter mange år er at det virker – ganske ofte. Så lenge man kjører enkle turer i Norge går det greit, men jeg tar ikke sjansen på langturer med elbilen. Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner. For meg er dette ikke noe problem, vi har alltid hatt to eller flere biler, men man bør tenke nøye gjennom kjørebehovet før man satser på elbil som eneste alternativ for en familie. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) 20 minutes ago, KLAB19 said: Selv forbanner jeg meg litt på VAG sin strategi om at forvarming skal styres med en ubrukelig app. De har nå holdt på siden 2014, og har enda ikke fått den appen til å virke som den skal. Likevel nekter VAG å legge til rette for bruk av "dongel" som faktisk fungerer. Har sakt til min forhandler at den dagen Møller er så trygge på at den appen virker , at de vil skrive under på en kontrakt med 1000kr pr gang i payback for hver gang den ikke virker, så skal jeg stole på de. Inntill det så vurderer jeg å gå for et annet merke neste gang. Helt ufatterlig at de ikke får til det med app. Hvor vanskelig kan det være? Aldri noe tull med appen til min Tesla, og slik jeg har skjønt det har den fungert stabilt siden den kom i 2013. Og nå kommer det snart masse nye funksjoner til den og, som at man f.eks kan se dashcamvideo fra bilen direkte i appen. Mens de andre enda sliter med å bare få sin til å fungere.. Endret 4. februar 2021 av Complexity 3 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Per Magus skrev (7 minutter siden): > Forventer at det faktisk virker Min erfaring etter mange år er at det virker – ganske ofte. Så lenge man kjører enkle turer i Norge går det greit, men jeg tar ikke sjansen på langturer med elbilen. Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner. For meg er dette ikke noe problem, vi har alltid hatt to eller flere biler, men man bør tenke nøye gjennom kjørebehovet før man satser på elbil som eneste alternativ for en familie. Tesla på langtur, DET virker og er fullstendig uten stressfaktor, rekkeviddeangst og noe særlig planlegging. Ikke har det vært kø på ladestasjonene heller enda. Opplevd én gang i Sundsvall for to litt over ett og et halvt år siden på sommeren at jeg måtte vente i ti minutter. Nå er det selvsagt flere og flere som får tak i Tesla så man ser tendensene her til lands med oppbyggende køer, men Tesla tar som oftest affære og utvider ladestasjonene eller etablerer nye nærme problemområdet. De har en egen fabrikk i kina som bygger ladestasjonene nå, som potensielt spyr ut rundt 10.000 stasjoner i året, så det burde hjelpe på betraktelig. 2 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Per Magus skrev (11 minutter siden): > Forventer at det faktisk virker Min erfaring etter mange år er at det virker – ganske ofte. Så lenge man kjører enkle turer i Norge går det greit, men jeg tar ikke sjansen på langturer med elbilen. Det fungerer perfekt med en Audi e-tron frem og tilbake til jobben – da kan jeg fylle i begge ender. Men til langturer og ellers i Europa er det foreløpig alt for tidlig å bytte ut min A4-bensin; dertil er det alt for mye planlegging, venting, rekkeviddeangst og ladepunkter som ikke fungerer like godt som bensinstasjoner. For meg er dette ikke noe problem, vi har alltid hatt to eller flere biler, men man bør tenke nøye gjennom kjørebehovet før man satser på elbil som eneste alternativ for en familie. Lang Europatur med elbil kan virkelig bli et mareritt, hvis man ikke har tilgang til Tesla's superladenettverk. https://www.tv2.no/a/11341620/ Tesla'en vet også selv hvor laderne står, hvordan stausen er på dem, og hvilke søm bør velges i forhold til ruta og rekkevidden på bilen. Da er det bare å glede seg til tur. 😏 1 2 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Noen vil ha en gjennomført app, andre vil ha en gjennomført bil.. Foreløpig er det ingen som lager begge deler. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 At elbil på lang bilferie er "null stress" kommer vel an på ens egen individuelle stressterskel, en terskel som synes å være ekstremt høy hos enkelte. En mer objektiv tilnærming kan være å se på hva som skrives på forumene om hvordan komme seg fra A til B. Jeg har til gode å se eiere av dieselbiler i lange forumtråder hvor det diskuteres kjøreruter, fyllesteder, hvor mye man skal fyllle, hvor raskt man klarer å fylle, vindretning, nedbør, temperatur, hvordan man skal kjøre, hvor man skal spise og alt det andre "null stress"-greiene som elbil-eiere gjennomgår. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) uname -l skrev (31 minutter siden): At elbil på lang bilferie er "null stress" kommer vel an på ens egen individuelle stressterskel, en terskel som synes å være ekstremt høy hos enkelte. En mer objektiv tilnærming kan være å se på hva som skrives på forumene om hvordan komme seg fra A til B. Jeg har til gode å se eiere av dieselbiler i lange forumtråder hvor det diskuteres kjøreruter, fyllesteder, hvor mye man skal fyllle, hvor raskt man klarer å fylle, vindretning, nedbør, temperatur, hvordan man skal kjøre, hvor man skal spise og alt det andre "null stress"-greiene som elbil-eiere gjennomgår. Huuh, den satt. Eg liker godt støm, den er fleksibel / modulær, men ja blir laget av andre greier. Dog er det slik at man må ha reservekapasiteter lokalt, Vi kan ikke i tilnærmet polare strøk bare gå ut å finne en banan eller gå rundt å tro der er noe «0 - utslipp» (skattefritt og gratis) i en stikkontakt altid. For å eksemplifisere, hva er regneark i dagens samfunn. Eg vil værtfall ikke anbefale enheter med AI, det er nok for tidlig. ref: Endret 4. februar 2021 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 1 hour ago, Hanhijnn said: Lang Europatur med elbil kan virkelig bli et mareritt, hvis man ikke har tilgang til Tesla's superladenettverk. Antallet standard hurtigladere i europa har bare det siste året økt med fler ladepunkter enn hva hele teslas nett utgjør. Jeg tviler på at forskjellen er så stor. https://www.eafo.eu/electric-vehicle-charging-infrastructure 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 12 minutes ago, sverreb said: Antallet standard hurtigladere i europa har bare det siste året økt med fler ladepunkter enn hva hele teslas nett utgjør. Jeg tviler på at forskjellen er så stor. https://www.eafo.eu/electric-vehicle-charging-infrastructure En fordel man mest sannsynlig slipper ladekøer lenger ned i europa enn så lenge 😛 Ulempen at man enten ha en lade avtale som ford pass eller plugshare eller så må man drive å registrere seg i diverse apper 1 Lenke til kommentar
Per Magus Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) Klykken- skrev (1 time siden): Tesla på langtur, DET virker og er fullstendig uten stressfaktor, rekkeviddeangst og noe særlig planlegging. Hanhijnn skrev (1 time siden): Lang Europatur med elbil kan virkelig bli et mareritt, hvis man ikke har tilgang til Tesla's superladenettverk. Ja, jeg regnet med å få en rekke innlegg fra Tesla-eier som lovpriser sin helligdom – det er tydeligvis blitt en religion med Elon Musk som den store profeten. Da ser man bare fordelene og tåler ikke kritikk, Foreløpig er det et proprietært system. Det blir som å kjøpe Apple datamaskiner eller om Audi kun har mulighet til å tanke på Audis bensinstasjoner; det passer sikkert for noen, men det dekker ikke mitt behov. http://verdenogvi.blogspot.com/2020/04/tesla.html Endret 4. februar 2021 av Per Magus 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Per Magus skrev (1 minutt siden): Ja, jeg regnet med å få en rekke innlegg fra Tesla-eier som lovpriser sin helligdom – det er tydeligvis blitt en religion med Elon Musk som den store profeten. Da ser man bare fordelene og tåler ikke kritikk, Foreløpig er det et proprietært system. Det blir som å kjøpe Apple datamaskiner eller om Audi kun har mulighet til å tanke på Audis bensinstasjoner, det passer sikkert for noen men det dekker ikke mitt behov. http://verdenogvi.blogspot.com/2020/04/tesla.html Da beklager jeg. Ante virkelig ikke at du slett ikke ville ha uønskede fakta. Kos deg med din anti-religion. Du høres mye mer "fanatisk" ut enn meg. 4 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 sverreb skrev (30 minutter siden): Antallet standard hurtigladere i europa har bare det siste året økt med fler ladepunkter enn hva hele teslas nett utgjør. Jeg tviler på at forskjellen er så stor. https://www.eafo.eu/electric-vehicle-charging-infrastructure Noe bedre har det nok blitt. Gi beskjed når du har testet da. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå