halaa Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Hei Har et firma hos meg som driver og drenerer rund huset. Trodde bruk av duk er et MUST ved drenering, men de sier at de skal ikke bruke duk. Begrunner det med at siden de skal fylle med 50cm puk helt til topp, trenger ikke de å bruke duk. Er dette riktig? Ønsker gjerne et svar fortest mulgi siden arbeide pågår. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Annskelig å svare på. Men dersom det fylles opp med jord, og pukk intill huset, vil pukk bli mettet av jord med tiden. Spørs hvor stort vanntrykk det er i jorden. Så man må ikke bruke duk. Det viktige er å inngå vanntrykk mot huset. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 4. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2021 (endret) De skal fylle med 50cm (bredd) puk helt til topp. Ellers leser jeg at det er veldig mye delte meninger om knottepopp skal ligge inn mot veggen og deretter isolasjon eller omvent. Her ser jeg at de har lagt 70mm jackfoam mot veggen også knottepopp utenpå. Trodde det skulle og gjøres omvent. Endret 4. februar 2021 av halaa Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Isolasjon må være mot veggen, ellers har den ingen hensikt. Knotteplast ligger utenpå for å gi motstå vantrykk og gi lufting. Sånn at isolasjon ikke mettes med vann. Er mange som har gjort feil her med å fylle jord rett inn mot isolasjonen, og så mettes isolasjonen med vann og mister helt isolasjonsegenskaper. Hensikt med isolasjon, er å flytte muren til den varme siden av veggen. Det beste er å isolere helt opp på grunnmuren, men av og til sløyfes eller utsettes det pga estetikk og merarbeid med vinduer osv. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Her er det skisse: https://www.sintef.no/community/fagblogg/poster/varmeisolering-og-tetting-av-yttervegger-mot-terre/ Lenke til kommentar
halaa Skrevet 4. februar 2021 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2021 Hjertlig takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå