Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppsigelse der det oppstår stor konflikt

Lucy1970

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en arbeidsavtale med en bedrift der jeg jobber 60%. Jeg driver selv mitt egne selskap (AS) og fakturerer min oppdragsgiver fast sum hver måned. 

Min kontrakt er veldig lik en vanlig ansettelses kontrakt men der det står at jeg har 2 måneders oppsigelse og at jeg fakturerer fra mitt egne AS og om jeg blir syk osv så er det ikke noe oppdragsgiveren betaler (jeg er altså en konsulent med 2 måneders oppsigelse).

Nå har jeg sagt opp kontrakten skriftlig og kommunisert med eieren at jeg sier opp og min siste dag er 30/4-2021. Jeg har pratet med han og sagt at jeg har fått et annet tilbud jeg ikke kan takke nei til og at jeg er ryddig og vill jobbe som vanlig ut tiden og gjøre «rett for meg. Jeg skrev i min oppsigelse at det var med sorg i hjertet jeg fikk si opp men at jeg ønsker gjerne å avslutte på en fin måte og lære opp en ny.

Den daglige lederen som jeg vanligvis jobber sammen med skrev til meg at hun er skuffet, fly forbannet og ikke vill se meg mer eller prate med meg. Dette gjør at situasjonen blir veldig spent og anstrengt og rett etterpå ringer eier meg og sier at han respekterer mitt valg men må se litt bort fra daglig leder sin reaksjon som «kommer til å gå over». Eieren er samboer med daglig leder. Han sa det var litt dum tid med tanke på att daglig leder snart går ut i mammaperm men at sånn er livet. Ansatte er noe man låner og alla må tenke på seg selv.

Når en slik situasjon oppstår...har jeg da mulighet til å avbryte oppsigelsestiden? Må jeg finne meg i en sånn drama fullt konflikt i 2,5 måneder til eller kan jeg avbryte før? Har en oppdragsgiver rett til å behandle en annen perso slik på en arbeidsplass?

Der blir en veldig lang 2,5 måned og rart å jobbe der om den daglige lederen ikke vil snakke med meg eller se meg. Hvordan skal jeg forholde meg til situasjonen? Eieren sier at jeg må bortse fra daglig leders reaksjon da hun er høygravid men i en arbeidssituasjon må man være profesjonell.

Om det skall være slikt så ønsker jeg heller å avslutte nå selv om det innebærer ingen mer lønn fra deres side.

Hilsen

L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette går over. Her er det du som overdramatiserer syns jeg. Vedkommende er høygravid og har sannsynligvis tusen ting som stresser henne opp hver dag - så det at hu gir deg en skyllebøtte fordi hu ikke ønsker å miste deg; ville jeg faktisk tatt som et kompliment. Du har uansett støtte fra eier. Sannsynligvis kommer eier og daglig leder å snakke sammen om dette. Så her er det bare å ta det helt rolig.

Ta det med ro. Dette ordner seg fint. Det er jeg overbevist om.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk for innspill. Ja det er synd at det blir slikt og det er nok mer følelser som styrer enn fornuft. Jeg har dessverre vært vittne til flere ubehagelige diskusjoner mellom dem og vi alle er mennesker. Jeg syns det er trist at det blir slikt men synes også at man må lære å ta seg sammen og vise en mer profesjonell side. Daglig leder skrev veldig tydelig at «jeg vill ikke at du kommer på jobb imorgen. Jeg er fly forbanna og vill ikke se deg mer eller prate med deg. Hvordan kan du gjøre slikt med meg når jeg er høygravid? Ta det videre nå med x (eier) for jeg ferdig nå!»

Så ordene hennes er ikke en overdrivelse men hennes reaksjon er det men jeg er menneske selv og dessverre kan følelser spille inn litt for mye iblant. Jeg tenker å avslutte samarbeidet fint og gjøre jobben min ut oppsigelsestiden og håper på at de er samarbeidsvillige. Hadde jeg vært ansatt hadde det vært lettere å vise til arbeidsmiljøloven som skall sikre at arbeidsgiver skal sikre til en verdig fysisk /psykisk arbeidsplass.

takk for innspill :) alltid bra å høre fra noen andre hva de tenker 😇

Lenke til kommentar

En oppsigelsestid er jo gjerne ment for at den ene parten skal sikres inntekt etter at avgjørelse om oppsigelse er kommunisert og at den andre parten skal ha nok tid til å finne en erstatter og/eller få avsluttet arbeidsoppgaver. Det er ingenting i veien for at den ene parten sier i fra seg sin fordel, men kan ikke kreve at den andre gjør det samme. Oversatt til denne saken, så kan det jo tolkes dithen at daglig leder har gitt deg arbeidsfritak i denne perioden. Det betyr ikke at du ikke skal ha betalt (det finnes enkelte stillinger der man ikke får lov til å jobbe etter oppsigelse, men man har fortsatt krav på pengene). Sånn sett kan du prøve med å sende svar om at du bekrefter arbeidsfritaket - og kan benytte to frimåneder til noe annet 😉

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk fir svaret. Ja blir det sagt noe slikt mer så kommer jeg til p benytte meg av det. Jeg er ikke i det største behovet av pengene men velger heller 2 måneder uten lønn enn å gå der å ikke ha det mentalt bra. 
dine ord gjorde min stemning litt lettere 😇

Lenke til kommentar

Hvis det er slik at daglig leder ikke ønsker at du jobber der, og du ikke ønsker å jobbe, så kan dere antageligvis komme til en enighet om dette. Utgangspunktet er at daglig leder kan inngå avtaler om fratredelse. Men siden du også snakker med eier ville jeg sikret at dette forankres også hos han, for å unngå ytterligere konflikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Lucy1970 skrev (9 timer siden):

Når en slik situasjon oppstår...har jeg da mulighet til å avbryte oppsigelsestiden? Må jeg finne meg i en sånn drama fullt konflikt i 2,5 måneder til eller kan jeg avbryte før? Har en oppdragsgiver rett til å behandle en annen perso slik på en arbeidsplass?

Det er heilt klart at det å behandle deg på ein slik måte vil være brudd på arbeidsmiljøloven, så du treng ikkje å måtte finne deg i å bli behandla slik gjennom heile oppsigelsestida. Det sagt så er det litt tidleg å pårope deg brudd på arbeidsmiljølova etter ein emosjonell epost og ein oppfølgingssamtale for å glatte over og reparere arbeidsforholdet.

Det skal mykje til for at du kan annulere oppseiingstida. Det vil kunne være aktuelt der arbeidsgiver mislegheld sine forpliktelsar etter avtalen, f.eks. ved å nekte deg lønnsutbetaling, ved å sette deg til heilt andre arbeidsoppgåver enn det du har avtalt gjennom arbeidsavtalen, og liknande.

Det ein ofte gjer i praksis når arbeidsforholdet blir surt etter ei oppseiing er at partane blir enige om å gå kva for seg umiddelbart. Arbeidsgiver kan frita deg for arbeidsplikta under oppseiingstida dersom det ikkje er ønska at du møter opp på jobb, men arbeidsgiver kan ikkje frita seg sjølv for lønnsplikta i oppseiingstida. Derimot kan du frita arbeidsgiver frå plikta til å betale deg lønn mot at arbeidsgiver fritek deg frå arbeidsplikta.

Eit resultat av at du blir dårleg behandla på jobb er at du kan blir sjukemeldt. Altså at legen vurderer din arbeidssituasjon som så belastande at du blir sjuk av å gå på jobb. Du bør ikkje "true" med sjukmelding ettersom det fort fører til mistanke om misbruk av sjukemelding og som i ytterste konsekvens kan utgjere eit avtalebrudd frå din side. Men det kan fort bli realiteten at du rett og slett er for sjuk til å jobbe ut oppseiingstida.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skrev til dem begge nå at de får ta stilling til dette og om dem ønsker så er jeg der ut april men at vi da må samarbeide på en profesjonell måte. 
Jeg er lojal men som du skriver må de komme til enighet. Om de nå ikke ønsker det så begynner jeg på nye oppdrag menna har jeg ihverfall tilbudt meg å være der.

Jeg tjener ikke på å gå i taket selv (selv om jeg har mine tanker så forblir de i hodet). Om de ønsker å være uprofesjonelle er det opp til dem men det er en jobb og jeg vill ikke synke så lavt at jeg kommuniserer på samme måte. 
 Tiden vill vise...🤫😇

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Det er heilt klart at det å behandle deg på ein slik måte vil være brudd på arbeidsmiljøloven, så du treng ikkje å måtte finne deg i å bli behandla slik gjennom heile oppsigelsestida. Det sagt så er det litt tidleg å pårope deg brudd på arbeidsmiljølova etter ein emosjonell epost og ein oppfølgingssamtale for å glatte over og reparere arbeidsforholdet.

Det skal mykje til for at du kan annulere oppseiingstida. Det vil kunne være aktuelt der arbeidsgiver mislegheld sine forpliktelsar etter avtalen, f.eks. ved å nekte deg lønnsutbetaling, ved å sette deg til heilt andre arbeidsoppgåver enn det du har avtalt gjennom arbeidsavtalen, og liknande.

Det ein ofte gjer i praksis når arbeidsforholdet blir surt etter ei oppseiing er at partane blir enige om å gå kva for seg umiddelbart. Arbeidsgiver kan frita deg for arbeidsplikta under oppseiingstida dersom det ikkje er ønska at du møter opp på jobb, men arbeidsgiver kan ikkje frita seg sjølv for lønnsplikta i oppseiingstida. Derimot kan du frita arbeidsgiver frå plikta til å betale deg lønn mot at arbeidsgiver fritek deg frå arbeidsplikta.

Eit resultat av at du blir dårleg behandla på jobb er at du kan blir sjukemeldt. Altså at legen vurderer din arbeidssituasjon som så belastande at du blir sjuk av å gå på jobb. Du bør ikkje "true" med sjukmelding ettersom det fort fører til mistanke om misbruk av sjukemelding og som i ytterste konsekvens kan utgjere eit avtalebrudd frå din side. Men det kan fort bli realiteten at du rett og slett er for sjuk til å jobbe ut oppseiingstida.

Tusen takk! 

jeg mistenkte også at de ifølge lov ikke kan behandle meg slik. Jeg er svensk statsborger og har bare bott her i 5 år så jeg kjenner ikke til loven så godt men har fått med meg dette. Eieren har kontaktet meg via en gruppechatt som jeg, eier og daglig leder er med i. Der skriver han att «daglig leder mener bare at hun er glad i det og avhengig av deg og reagerer slik for at hun er gravid»

daglig leder har ikke skrevet noe siden igår der hun skrev: «jeg vill ikke ha deg der. Det er så råttent gjort.Vill helst ikke snakke med deg eller møte deg. Jeg er fly forbanna»

så hennes ord er veldig tydlige pluss att hun i tillegg skrev «jeg vill ikke at du kommer imorgon»

om de ønsker meg der ønsker jeg å høre det fra henne. Å behandle noen slikt er ikke bra ig er hun på denne måten under oppsigelsestiden sykemelder jeg meg. Jeg leste i loven om at en arbeidsgiver skall verne om sine ansattes psykiske og fysiske helse»

Takk for ditt innspill 😇

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke er ansatt og istedet innleid er det et annet regelverk.

Å forvente at folk er profesjonelle, høflige og har normalt gangsyn for egen oppførsel er visst ikke lenger en selvfølge. Gravid osv er da virkelig ingen unnskyldning. 

Lenke til kommentar

Slike utskjellinger er dessverre vanlig og noe de fleste av oss har erfart en eller flere ganger i arbeidslivet. Det oppleves nok litt voldsomt første gang man blir skjelt ut på telefon eller får en krass og usmakelig epost. Dette kan være en viktig erfaring å ta med seg videre, at man tåler å "stå i støyten" - derfor bør du fortsette arbeidsforholdet ut oppsigelsen for din egen del. Som jeg nevnte tidligere er det nok kun en overdrevet følelsesmessig reaksjon som kom på et litt ubeleilig tidspunkt. Mellom linjene betyr det at vedkommende faktisk setter pris på deg, at du fyller en viktig rolle på din arbeidsplass det er vanskelig å fylle igjen. 

Min måte å håndtere slikt på er at jeg svarer tilbake asap! Jeg bryr meg ikke om hvor "høyt" i kurs vedkommende sitter. Men jeg hadde nok svart noe slikt: "Jeg forstår at du er i en stresset situasjon i forhold til ny livssituasjon, men det er allikevel ikke en god nok grunn til å behandle meg på en nedlatende og sårende måte som du nå gjør. Det er uprofesjonelt og ikke noe jeg forventer av en daglig leder. Ta kontakt så vi får ordnet opp i dette. Forventer en beklagelse av deg."

For noen år siden jobbet jeg som tilkallingsvikar og meldte meg inn syk i siste liten pga en uforutsett hendelse. Jeg ble skjelt ut på telefon av virksomhetslederen i bedriften i flere minutter. Dagen etter sendte jeg en oppsigelse og henviste til samtalen vi hadde.

Dette var svaret jeg fikk:

Skjermbilde.thumb.PNG.c1c2aa58f473c2edce480fb00fb205a2.PNG

Jeg valget allikevel å si opp. 😜 Men var veldig fint å få en unnskyldning som dette fra en høytstående leder. 

Det er medmenneskelig å gjøre feil. Daglig leder eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 4.2.2021 den 10.22):

Vedkommende er ikke ansatt, så det meste du skriver er irrelevant. Om TS som oppdragstaker ikke kan levere i henhold til avtalen så må hennes firma skaffe en erstatter og er vel ansvarlig for økonomiske konsekvenser for oppdragstaker. Alt avhenger selvsagt av avtalen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...