Gå til innhold

Politikere roper på krisehjelp. Ishavskraft: Strømpris-sjokket er overdrevet [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare å ta en "fastprisavtale", men da får en ikke strømmen til 10 øre/kWh, som i 2020. Jeg hadde fastprisavtale til 50 øre/kWh, og tapte mye penger i 2020, men nå er avtalen min på 30 øre/kWh, så nå tjener jeg penger.

Med fastpris er det energiverkene som må ordne opp, og dersom Statkraft taper penger taper staten penger, og da blir det nok orden på sakene ved at nettet blir forsterket der hvor det er flaskehalser. Kanskje eksporten til Sverige stopper opp når vi trenger strømmen selv.

Det aller beste ville vært om politikerne bestemte at strømprisen til oss strømkunder i Norge skulle være 40 øre/kWh, så tjente både energiselskapene og strømkundene penger.

40 øre er hva det koster å bygge ut ny fornybar energi nå i 2021.

Lenke til kommentar

Fastpris er for fattige. Det er dyrt å være fattig. Har man råd til å takle variasjoner så blir det billigere i det lange løp.

Eller for å se det fra kraftleverandørens perspektiv: Dersom de skal påta seg risikoen for prisendringer så skal de selvsagt ha betalt for det.

Samme prinsipp som disse kjipe el-kjedene som pusher forsikringer for en hver dippedutt man kjøper. Har man virkelig ikke råd til en uforutsett utgift som å kjøpe ny støvsuger hvis den ryker, så får man vel bare betale forsikring når man kjøper den. Ikke at jeg har tro på at forsikringen faktisk dekker alt mulig uten egenandel, så man risikerer faktisk likevel å sitte med u-støvsugd hjem helt fra man blir blakk til neste lønn/trygd kommer inn. Eller uten kjøleskap.

Poenget er: Fastprisavtaler har sin funksjon, men mange misforstår hvilken funksjon den har og hva som er lurt å forsikre, kjøpe fastprisavtale på osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

"Har man råd til å takle variasjoner så blir det billigere i det lange løp."

En påstand som stemmer dersom fastprisen settes høyt, og da det er energiselskapene som bestemmer prisen blir den satt så høyt at de ikke risikerer tap.

Vi strømkunder er den svake part og må bare godta det energiselskapene bestemmer.

Samtidig er det vi strømkunder som har den reelle makten ved å stemme inn de rette folkene på Stortinget, og jeg ønsker politikere som tar mitt parti og sier at fastprisavtaler skal gjenspeile LCOE, som for tiden er 40 øre/kWh.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (2 minutter siden):

En påstand som stemmer dersom fastprisen settes høyt, og da det er energiselskapene som bestemmer prisen blir den satt så høyt at de ikke risikerer tap.

Fastprisen settes alltid høyt. De må jo ta seg betalt for risikoen.

Samme prinsipp som Lotto, tipping, stort sett alt i Las Vegas osv. I det lange løp vinner alltid leverandørene på risikoen selv om de taper litt her og der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Fastprisen settes alltid høyt. De må jo ta seg betalt for risikoen.

Samme prinsipp som Lotto, tipping, stort sett alt i Las Vegas osv. I det lange løp vinner alltid leverandørene på risikoen selv om de taper litt her og der.

"Fastprisen settes alltid høyt. De må jo ta seg betalt for risikoen."

Hvilken risiko?

Selv når prisen var 10 øre/kWh, som i 2020 tjente energiselskapene penger. Et nedbetalt vannkraftverk har bare driftsutgifter, som er rundt 5 øre/kWh. Dette er grunnen til at direktøren i Lyse kunne komme med følgende uttale: "Selv en apekatt kan tjene penger på et vannkraftverk". Dette er også grunnen til at Statkraft ikke kan gå konkurs, og bankene nærmest kaster penger etter slike selskaper.

Terra skandalen har sin bakgrunn nettopp i dette forholdet, og politikere med ingen erfaring i finansverden ble lurt inn amerikanske tapsprosjekt.

Når Lyse beregnet tapene for energiverkene til 40 mrd. i 2020, har det lite med reelle tap å gjøre, men et tap ut fra hva de normalt skal tjene pr. år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...