Gå til innhold

Asus AX88U med AC66U. Utstyret kobler seg ikke opp på ny router


Arve28

Anbefalte innlegg

Har en  Asus RT-AX88U 1.etg. En  Asus RT-AC66U B1 i 2 etg. og en  Asus RT-AC66U B1 i kjellerstue.

Bruker Appen Asus Router for å se hvor i huset utstyret kobler seg opp. Går jeg fra stua og opp i 2 etg, med iPhone mobilene så kobler mobilen seg på i 2 etg. Det gjør alle iphonene og alle samsung mobilene. Ipad gjør dette.

Men de 3 stk Samsung nettbrett A6 flytter seg ikke. Selv om signalene oppe er -62.

Heller ikke Bærbare PC'en kobler seg på ruter i 2.etg. Er det noe jeg kan gjøre for at de skal gjøre dette?

Oppgraderer gjevnlig firmware på alle routerne.

Roamingassistent Aktiver Disconnect clients with RSSI lower than :  -59 dBm

 

Router i 2 etg. RSSI= -48 dBm

Router i kjeller er RSSI= -56dBm

 

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har enheten i bruk en stund på "det nye stedet", kobler de seg over da? Det er nødvendigvis ikke slik at det roamingen skjer med en gang, hvis det er "greie nok" forhold.

Hvis du slår av og på wifi på enhetene, kobler de seg da til det AP-et på "det nye stedet" umiddelbart?

Hvor gamle er disse nettbrettene og den bærbare pc-en?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Da har jeg testet litt mere. Samung Galaxy Tab A  10,1" kom i 2016. Har sittet en time rundt på nettet med dette brettet i 2 etg. Det går ikke over. Jeg logget av wifi og på igjen i 2 etg. Da logget den seg på router i 2 etg. Gikk ned i stuen og den koblet seg over på router der. Men går jeg opp igjen vil den ikke koble seg over igjen til 2 etg.

Multicom PC'en er nesten 3 år.

Lenke til kommentar

Leste innlegget litt bedre nå. 

Støtter RT-AC66U B1 AiMesh? Så vidt jeg husker gjør den ikke det, men hvis så skulle være tilfelle, bør du burdere å ta i bruk det.

Det problemet du har blir noe av det sentrale med mesh kontra å kjøre med separate trådløsaksesspunkter slik som du gjør per i dag: Mesh-løsningen bestemmer hvilket aksesspunkt enheter skal være koblet til, kontra at klientene skal finne ut av dette selv. I praksis ser det da ut som du får "sticky clients", som er det klientstyringen i en mesh-løsning prøver å unngå.

Lenke til kommentar

RT-AC66U støtter ikke AiMesh. Men RT-AC66U B1 som jeg kjøpte 2 av støtter AiMesh. Det vil si at jeg har kun et nett som jeg har kalt Aimesh_5G.  Iphone 7 og 11 + Samsung S7 Edge og S10 bytter som de skal. Går jeg opp i 2 etg. Så etter en 20-30 sek så er de automatisk der oppe.

Som jeg skrev i forrige mail. Når jeg koblet meg på router i 2 etg så var Samsung nettbrettet der oppe. Hadde da -35dBm. Gikk ned i stua så forandret den til Router i stua. Men går jeg opp igjen så forandrer den seg ikke.

Skjermbilde 2021_02_04 kl. 09.05.47.png

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Arve28 skrev (21 timer siden):

Går jeg fra stua og opp i 2 etg, med iPhone mobilene så kobler mobilen seg på i 2 etg. Det gjør alle iphonene og alle samsung mobilene. Ipad gjør dette.

Men de 3 stk Samsung nettbrett A6 flytter seg ikke. Selv om signalene oppe er -62.

Heller ikke Bærbare PC'en kobler seg på ruter i 2.etg. Er det noe jeg kan gjøre for at de skal gjøre dette?

Dette krever støtte i klienten for å fungere med (bl.a) AIMesh. Apple enhetene dine støtter det, de andre gjør det ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Da har jeg testet mere.

Tar nettbrettet med ned i kjeller. Det bytter til Kjeller Router. Går jeg til 1. etg Hjemme router. Bytter den.

Går jeg opp i 2 etg så bytter den kun om jeg legger nettbrettet vedsiden av 2.etg router.

Dette med Roamingassistent Aktiver Disconnect clients with RSSI lower than :  -59 dBm.

 

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...