Gå til innhold

EA håvet inn 34 milliarder på mikrotransaksjoner det siste året


Anbefalte innlegg

Knetten82x skrev (7 timer siden):

Hehe Iki. Ikke gambling?

Det er fortsatt ikke gambling slik gambling defineres av Norge, og derfor har ikke Norge gjort noe enda.

Det er vel to-tre land som har gått imot EA pga FIFA, men Norge har sagt at de ikke tenker å gjøre dette.

Knetten82x skrev (7 timer siden):

Når det gjelder lootbokser som gir deg hva du betaler for ser eg ikke grunn til "hate" i spill som apex? Har ikke spilt disse Barnespillene så vet ikke hvordan det fungerer der. 

Nå vet jeg ikke hva som gjør et skytespill med gasskammer og lignende til et barnespill, mens FIFA ikke er det, men folk ser ut til å være negative til mikrotransaksjoner uansett hvordan det gjøres.

De lever i en verden hvor videre utvikling av spill er gratis, og expansion pakker og slikt man hadde før aldri kunne eksistere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er gambling uansett om lovverket i Norge ikke tilsier at det er det p.d.d. Alle med over 20 i IQ skjønner at det ikke er greit at små barn skal bli introdusert til gambling på den måten det gjøres i Fifa UT, helt greit om de velger å ha "gambling-mechanics" i spillet sitt, men da må aldersgrensen reflektere det, 18års grense er et minimum hvis EA skal fortsatt med «scam-mechanics» i Fifa UT.

Hva har Fifa UT tilført Fifa serien? Absolutt INGEN ting, spillet har år etter år blitt dårligere å dårligere fordi EA gir f… resten modusene i spillet fordi de håver inn penger på mikrotransaksjoner på UT delen. Fifa er nå blitt resirkulert søppel av en gambling simulator, jeg ikke kan fatte og begripe hvordan noen gidder å kaste vekk penger på copy-paste spill år etter år. Jeg er selv en Fifa veteran som har spilt Fifa siden 97 t.o.m Fifa 15.

«folk ser ut til å være negative til mikrotransaksjoner uansett hvordan det gjøres.»

Nei, folk er negative til spill til fullpris som i tillegg prøver å flå deg med mikrotransaksjoner på toppen av prisen. Stort sett ingen har problemer med gratis spill som har mikrotransaksjoner, spill utvikler må selvfølgelig tjene penger på produkter og tjenester. Grådigheten til EA, Ubisoft og andre kjenner ingen grenser, de ønsker at folk nå skal betale penger i SP-spill der de aktivt bremser utvikling av progresjonen din slik at man blir «tvunget» til å betale penger for en eller annen «booster-pack» for å oppnå normal progresjon, det er ekstrem grådighet som rår over slike avgjørelser og jeg er absolutt ikke overrasket at du Iki, støtter slik forkastelig grådighet. Du støtter helt sikkert «scalpers» også, du vet, «det beriker samfunnet» vårt…

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
FranzJeger skrev (15 timer siden):

Alle med over 20 i IQ skjønner at det ikke er greit at små barn skal bli introdusert til gambling på den måten det gjøres i Fifa UT

Så hvorfor forstår ikke foreldrene til barna dette da?

FranzJeger skrev (15 timer siden):

jeg ikke kan fatte og begripe hvordan noen gidder å kaste vekk penger på copy-paste spill år etter år. Jeg er selv en Fifa veteran som har spilt Fifa siden 97 t.o.m Fifa 15

Da hadde det ikke vært noe problem da, men folk er villige til å kjøpe spillet igjen og igjen, samtidig som de er mer enn villige til å bruke penger på mikrotransaksjoner i spillet.

FranzJeger skrev (15 timer siden):

Nei, folk er negative til spill til fullpris som i tillegg prøver å flå deg med mikrotransaksjoner på toppen av prisen. Stort sett ingen har problemer med gratis spill som har mikrotransaksjoner, spill utvikler må selvfølgelig tjene penger på produkter og tjenester. 

Om jeg kjøper en Grandiosa på butikken så koster det penger om jeg også skal kjøpe ekstra ost for å strø på toppen.

Jeg klager ikke da til butikken om at jeg burde fått ekstra ost gratis fordi pizzaen kostet penger...

Skal du ha noe ekstra, i tillegg, altså mer enn det du har betalt for, så må du betale for dette.

Spill har hatt betalte "expansion" pakker siden før det fantes videospill. Det er ikke noe nytt fenomen å betale for ekstra innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

 

Tydelig at du ikke spiller fifa. De årlige spillene er utvidelsene. Kanskje hver 5. år har de gjort nok forbedringer til å kalle det et nytt spill, kanskje. Du har dårlige sammenligninger her som ikke fungerer.

Forresten, var det ikke du som forsvarte pay2win loot box i battlefront 2?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Iki skrev (20 minutter siden):

Battlefront 2 hadde aldri p2w lootboxer, så det kan jeg umulig ha forsvart.

Hva er det du prater om egentlig? For å gå videre i spillet måtte man åpne lootbokser, og disse lootboksene kunne man kjøpe for ekte penger.. Dette systemet er nå byttet ut til fordel for et ganske lik system, men nå kan man etter det jeg forstår ikke det lengre, kun skins. 

https://www.extremetech.com/gaming/266264-ea-admits-defeat-unlocks-battlefront-2-heroes-removes-pay-win-mechanics
https://arstechnica.com/gaming/2018/03/star-wars-battlefront-iis-new-update-axes-pay-to-win-upgrades/

Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (1 time siden):

Hva er det du prater om egentlig? For å gå videre i spillet måtte man åpne lootbokser, og disse lootboksene kunne man kjøpe for ekte penger.. Dette systemet er nå byttet ut til fordel for et ganske lik system, men nå kan man etter det jeg forstår ikke det lengre, kun skins. 

Spillet, fra den dagen det kom ut til spillerne, har aldri latt deg kjøpe bokser som gir deg en fordel i spillet.

 

I multiplayer delen av spillet hadde man kort man kunne sette inn i karakteren sin, 3 stk. Dette kunne gi deg 0,2 sekunder hurtigere reload på våpen, eller lignende.

For å få kortene måtte man åpne bokser man mottok gjennom spilling av spillet.

Du kunne også lage kort selv med gjenstander du fikk i boksene.

Du var alltid garantert innholdet i boksene.

For å bruke kortene måtte du være i høyt nok nivå med et bestemt våpen eller en bestemt karakter.

Kortene kunne oppgraderes, men da måtte du være i enda høyere nivå, og bruke in-game currency for å oppgradere.

 

Våpen kunne du ikke få i boksene, de fikk man ved å klare spesifikke utfordringer i spillet, som å få 300 headshots med en bestemt pistol.

 

Senere ble det innført en ordning hvor man kunne kjøpe kosmetiske bokser, som inneholdt tilfeldig kosmetikk, for eksempel en ny hjelm til stormtrooperen din.

Når denne ordningen kom fjernet de kortene fra boksene.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Hahaha da tok jeg rett ja. Da er denne diskusjonen over. Iki er inhabil i denne samtalen på grunn av battlefront 2 holdningene.

Er vel heller du som er inhabil når du ikke vet hva du snakker om?

Det var aldri pay to win I Battlefront 2.

Du kunne ikke få bedre kort av å betale penger.

Du kunne få flere kort om du betalte, men aldri bedre kort.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Iki said:

Det var aldri pay to win I Battlefront 2.

Du kunne ikke få bedre kort av å betale penger.

Du kunne få flere kort om du betalte, men aldri bedre kort.

Hvis vi tar to helt jevngode spillere som begge har kun spilt en time MP hver på Battlefront 2. Spiller 1 kjøper ingen battlepacks, spiller 2 kjøper MASSE. Vil ikke da spiller 2 ha fordeler over spiller 1? Fordeler han har betalt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
saywhat skrev (1 time siden):

Hvis vi tar to helt jevngode spillere som begge har kun spilt en time MP hver på Battlefront 2. Spiller 1 kjøper ingen battlepacks, spiller 2 kjøper MASSE. Vil ikke da spiller 2 ha fordeler over spiller 1? Fordeler han har betalt for.

Nei.

For du fikk gratis kort med en gang du slo på spillet, og du fikk materialer i spillet, uten å spille det, som du kunne bruke på å lage nøyaktig de kortene du ville bruke.

 

Den eneste "fordelen" den som betalte ville ha er at han kan ha 2 eller flere ulike karakterer med kort samtidig (han kan ikke bruke dem samtidig, men han kan bytte mellom dem i spillet)

 

For eksempel har spilleren som ikke har betalt noe en snikskytter karakter han spiller som. Med denne har han et kort som gir 0,2 sekunder hurtigere lading av våpen, et kort som gjør at han kan kaste en granat hvert 14 sekund istedenfor hvert 14,5 sekund, og et som gjør at han kan holde pusten for å stabilisere våpenet i 0,2 sekunder lengre enn det han vanligvis ville kunnet.

 

Han som har betalt har akkurat de samme kortene på snikskytteren sin, så de er nøyaktig like kraftige, men han har da også en stormsoldat som har 3 kort.

Altså kan han velge å bytte til den andre spillbare soldaten sin.

Men dette tvinger på ingen måte spilleren som ikke har betalt til å bytte karakter, han kan fortsatt spille som snikskytter.

 

Begge spillerne måtte så ha spilt flere titalls kamper, hvor man da tjente nok til å lage flere titalls kort, før de nådde et nivå i spillet hvor de kunne få oppgradere kortene de hadde til bedre kort av samme type.

For eksempel gå fra 0,2 sekunder hurtigere lading til 0,3 sekunder hurtigere lading.

Lenke til kommentar
TylerDurden7777 skrev (2 timer siden):

Folk betaler for å røyke og ødelegge helsen, røyking må være bra når folk er villige til å betale for det.

Folk betaler også for å få drikke brus, som heller ikke er spesielt sunt og kan være avhengighetsskapende. Bør vi innføre 18 års aldersgrense på cola?

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (41 minutter siden):

Ser ingen som faser ut loot boxer, og lotto ser ut til å klare seg fint.

Ikke? Flere land forbyr det og de aller fleste spillselskap faser det ut til fordel for battle pass systemet. Mye færre loot boxes nå enn for 3+ år siden.

Lotto er gambling ja, relativt regulert i Norge, men helt korrekt der har de mye igjen å fikse. Nå var poenget mitt med gambling relatert til spill og der er det kun noen få syndere igjen på pc og konsoll markedet. Mobilmarkedet er 99% søppel 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 minutter siden):

Ikke? Flere land forbyr det og de aller fleste spillselskap faser det ut til fordel for battle pass systemet. Mye færre loot boxes nå enn for 3+ år siden.

Hvor mange land har forbydd bokser? 3?

"Research by academics at the University of York indicates that the prevalence of loot boxes – virtual bundles of random items exchanged for real-world money – is continuing to grow on desktop games: in the group of top games studied, the presence of loot boxes has increased from about 4% to 71% over the past nine years."

-the guardian.

Synes ikke det høres ut som de fases ut.

 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Iki said:

Nei.

Og var det slik under betaen/rett etter release? Altså før EA gjorde endringene i lootbox-systemet i kjølvannet av all media-backlashen de fikk? Hvis ikke, hvilke endringer var det de gjorde da?
Spør fordi jeg kun har et par timer i spillet, og de kom for ca. et år siden - altså veldig god tid etter release og etter endringene. Husker bare artikler som denne: The $79.99 edition of Star Wars Battlefront 2 is a pay-to-win bonanza - Polygon

Endret av saywhat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...