Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpe en ny mobil til 11 900 kr uten kvittering på finn

Gjest 85426...42d

Anbefalte innlegg

Nei jeg skal ikke påstå at denne er svindel. Jeg sjekket ikke tilbakemeldinger på selger heller, men generelt så virker det veldig merkelig å skulle selge så dyre ting uten å gjøre et forsøk på å få kvittering fra utsalgssted. Som sagt over, det burde ikke være et problem selv med gave. 

Om bare folk ble mer kritiske til slike salg, så ble det mindre svindel også. Men så lenge det er mye penger å tjene på det, kommer det til å fortsette.

Og ikke minst en advarsel når TS vurderer kjøpet enda mer bare prisen blir litt lavere. Det er helt perfekt for svindlere... (igjen generelt :) )

Endret av Pop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Loko skrev (10 timer siden):

Tull... Han må sannsynliggjøre kjøp. For alt vi veit er denne modellen gråimportert og da har han ingen rett mot Samsung Norge. SVÆRT få butikker produsenter godtar reparasjon uten kvittering nettopp pga hindring av tyveri.

Før kunne man ringe til butikker og be dem søke etter kvittering på IMEI nr til telefon, men I disse gdpr dager så kan heller ikke butikk opplyse noe som helst av kvittering til andre enn kjøper

I annonsen står det: Telefonen er 100% norsk. Jeg antok da at telefonen er kjøpt privat i Norge og at det da er forbrukerkjøpsloven som gjelder. Et spørsmål til selger kan enkelt bekrefte eller avkrefte. 

Jeg har senest før jul reklamert direkte til produsent uten kvittering, uten problemer. Garanti og reklamasjon er ikke det samme. Om det er slik at produsent kan avskrive seg alt ansvar og jeg bare har vært heldig de gangene jeg har reklamert uten kvittering, må du gjerne vise meg konkret hvor det står? Jeg regner med det er mulig å få litt mer informasjon fra selger som skulle være tilstrekkelig for å få gjennomført en reklamasjon om det skulle bli feil på telefonen som i utgangspunktet dekkes.    

Samsung: Samsung tilbyr en begrenset produsentgaranti (European Bloc Warranty) for forbrukere som innenfor EU/EØS/Sveits – direkte eller via forhandler – har kjøpt et Samsung-produkt solgt av Samsung innenfor EU/EØS/Sveits (”Produkt”). Krav på garantiservice skal da også fremstilles av forbrukeren i hvilket som helst land i EU/EØS/Sveits. Forbrukerens rettigheter under garantien (garantitid og garantiservice) er de som gjelder i det landet der kravet på garantiservice fremstilles. Merk at denne garantien er en frivillig produsentgaranti som gir rettigheter i tillegg til, og som ikke påvirker, rettighetene omfattet av forbrukerkjøpsloven i det gjeldende land.

Denne krever blant annet: Presentere det opprinnelige kjøpsbeviset, for eksempel i form av originalkvittering eller annet kjøpsdokument. Av kjøpsbeviset må det fremgå når produktet opprinnelig ble kjøpt av forbrukeren, navnet på forhandleren, samt modell- eller produktnummer.

Fullstendige vilkår

Sendte melding, den er ikke kjøpt i norsk butikk, gave fra en som jobber med innkjøp av telefoner til norske butikker. Hvilken lov gjelder da når telefonen er tatt ut av firma som selger videre til norske butikker?

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Liker man gambling med mange penger og blåser i hvor varen kommer fra, så lykke til... 

Hvem mottar gaver til så mange tusen, fra giver som ikke kan legge fram kvittering?? Så dyr gave får man vel bare fra noen nære, da vil man også få kvittering fra personen som har gitt gaven. 

Produsent har vel ikke forpliktelse til å opprettholde garanti på stjålne varer? 

Samsung mobil til 11900 er nå borte fra Finn... 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tror ikke det er mye mening i å ha mye mer innlegg her.

At en som har gitt en gave til så høy verdi ikke vil gi kvittering (når mottaker trenger det for salg/reklamasjon) til den som har mottatt gaven? Utrolig merkelig... 

Har giver rotet bort kvittering, husker giver hvor den er kjøpt og kan få kvittering.

Vi kommer nok ingen vei videre her. Trådstarter har fått sine innspill om at det er litt gambling.

Etter å ha sett annonsen ser jeg at trådstarter er villig til å kjøpe tyvegods. Ved å se annonsen er alt på rødt nivå! 😵

Her satser trådstarter på enorm flaks. 

Anonym selger på Finn, ingen navn, ingen adresse, ny på Finn, ingen historikk på andre salg, ikke verifisert av Finn, dyr ny telefon uten kjøpsbevis. Kort sagt, det er ikke er å si som kan advare nok. Håper i det minste man får en telefon tilsendt. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
7 minutes ago, plankeby said:

Tror ikke det er mye mening i å ha mye mer innlegg her.

At en som har gitt en gave til så høy verdi ikke vil gi kvittering (når mottaker trenger det for salg/reklamasjon) til den som har mottatt gaven? Utrolig merkelig... 

Har giver rotet bort kvittering, husker giver hvor den er kjøpt og kan få kvittering.

Vi kommer nok ingen vei videre her. Trådstarter har fått sine innspill om at det er litt gambling.

Etter å ha sett annonsen ser jeg at trådstarter er villig til å kjøpe tyvegods. Ved å se annonsen er alt på rødt nivå! 😵

Du må nok innse at det finnes mange forskjellige mennesker i Norge. Og noen av de har god råd, eller er ikke veldig fornuftig mtp pengebruk (se luksusfellen for mer informajon :p ).

Jeg er enig i at det kan være svindel, men det kan like gjerne være reelt. Men jeg ville sjekket IMEI hos et teleselskap før jeg kjøpte. Uten kvittering er det en grei sjanse for at dette er swap/svitsj-telefon som ikke vil fungere lengre når selger ikke betaler regningene sine.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (23 minutter siden):

Du må nok innse at det finnes mange forskjellige mennesker i Norge. Og noen av de har god råd, eller er ikke veldig fornuftig mtp pengebruk (se luksusfellen for mer informajon :p ).

Jeg er enig i at det kan være svindel, men det kan like gjerne være reelt. Men jeg ville sjekket IMEI hos et teleselskap før jeg kjøpte. Uten kvittering er det en grei sjanse for at dette er swap/svitsj-telefon som ikke vil fungere lengre når selger ikke betaler regningene sine.

Selger har desverre ikke tatt noen som helst grep selv for å framstå noe troverdig på Finn. Dermed er det synd for selger om personen er ærlig, at hsn/hun ikke gjør noe for å øke sin troverdighet på Finn. 

Syntes det er synd at Finn tillater 100% anonyme uverifiserte selgere. Slik som i saken her. 

Med at trådstarter er villig til å kjøpe tyvegods, mener jeg at man helt klar bør forstå og er villig til den risikoen her. Bør være oppmøte her, ikke sende. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (9 timer siden):

Selger har desverre ikke tatt noen som helst grep selv for å framstå noe troverdig på Finn. Dermed er det synd for selger om personen er ærlig, at hsn/hun ikke gjør noe for å øke sin troverdighet på Finn. 

Syntes det er synd at Finn tillater 100% anonyme uverifiserte selgere. Slik som i saken her. 

Med at trådstarter er villig til å kjøpe tyvegods, mener jeg at man helt klar bør forstå og er villig til den risikoen her. Bør være oppmøte her, ikke sende. 

Du får fullt navn, telefonnummer etc. om du sender melding til selger. Jeg fikk en hel del info som sagt, den kommer fra et firma som driver med innkjøp til butikker i Norge, fått den av en som jobber der og antakelig da har mulighet til å ta ut telefoner til lavere pris enn butikk(?). H*n har 33 vurderinger og 9,9 i rating, vil tro at det vil være uproblematisk å kjøpe telefonen. Garanti og reklamasjon er jeg usikker på når den ikke er kjøpt i butikk.

Lenke til kommentar
Gjest 85426...42d

Ts her

Må ærlig si det frister noe ekstremt å kjøpe den, men får angst av å tenke på at så mange tusen kroner kan gå rett i vasken hvis den ikke får garanti om noe skjer eller om den i verste fall er stjålet eller noe. 

Har sett annonsen bli satt ned til 10 900 men nå står den til 12 900 kr, må si det er veldig rart men frister å sende melding og derfra kjenne på om følelsen er bra eller dårlig

Anonymous poster hash: 85426...42d

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...