AL123 Skrevet 3. februar 2021 Del Skrevet 3. februar 2021 Forskjellen på meg og deg her er at jeg faktisk ser hva det blir spurt om og hva det blir svart på. At rattet er lovlig betyr ikke at styringssytemet som helhet er det. Dessuten kjenner jeg nok til det europeiske typegodkjenningssytemet like godt som de fleste hos Vegdirektoratet. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. februar 2021 Del Skrevet 3. februar 2021 AL123 skrev (2 timer siden): Forskjellen på meg og deg her er at jeg faktisk ser hva det blir spurt om og hva det blir svart på. At rattet er lovlig betyr ikke at styringssytemet som helhet er det. Dessuten kjenner jeg nok til det europeiske typegodkjenningssytemet like godt som de fleste hos Vegdirektoratet. Gjesp. Det er selve rattet folk har snakket om. Folk snakket om at rattet ikke kunne godkjennes. Det kunne det. Jeg snakket så om at jeg ikke vet om jeg vil ønske å ha det nye rattet eller om jeg vil foretrekke det gamle. Jeg skrev at jeg nesten måtte prøve det før jeg visste. Dette har ikke en dritt med tekniske detaljer rundt "styringssystemet som helhet" å gjøre, men hva jeg personlig synes er komfortabelt når jeg kjører. Prøv igjen. 4 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. februar 2021 Del Skrevet 3. februar 2021 Det diskusjonen handler om er hvorvidt denne bilen vil mulig å typegodkjenne i Europa. Hvis den har en vanlig tannstang med normal utveksling, så vil den det, men den vil jo bli helt ubrukelig å kjøre. Hvis den er gearet for 90 grader rattutslag til hver side, så vil den neppe være mulig å få skilt på. Uansett vil styrefeedbacken bli elendig, og den er jo en svak siden for Tesla i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Enig i at dette mest sannsynlig er et markeds gimmick. Denne type ratt har blitt vist på prototyper i 40 år - biler som aldri kom på markedet. Men det betyr ikke at denne type ratt IKKE vil komme. Et slikt ratt vil nok på sikt bli løst med "drive-by-wire", altså at det er SW styrt overføring til motorer som styrer rattet. Ved lav fart er det hensiktsmessig at utslaget er stort ved 90 graders dreining (veikryss etc.), ved høy fart bør utslaget være mindre for å unngå vingling (selv om autopilot vil eliminere dette, men den vil ikke virke under alle forhold som snødekte veier der autopiloten kan ha problemer med å estimer hvor filen er og kanten av veien etc.), og kanskje skal ikke utslaget være lineært heller, men gi tilbakemelding i form av motstand når du dreier rattet inn i ikke-lineært utslagsområde (tilsvarende feedback som du får i dag for biler som har enkel filtracking. Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Det har nok en del med tilvenning å gjøre. Når du kjøper deg elbil da blir du kjapt mye følsommere på "gasspedalen" fordi den også virker som bremse. Så progressivt utslag avhengig av fart og hvor fort du roterer rattet kan du nok lære deg opp til å beherske. Et slikt ratt vil nok bli løst med "drive-by-wire" - NÅR det kommer. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Det europeiske typegodkjenningssystemet sier spesifikt at det skal være direkte mekanisk forbindelse mellom hjul og ratt, mao et rent drive-by-wire er ikke tillatt, hverken på styring eller bremser. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 AL123 skrev (16 minutter siden): Det europeiske typegodkjenningssystemet sier spesifikt at det skal være direkte mekanisk forbindelse mellom hjul og ratt, mao et rent drive-by-wire er ikke tillatt, hverken på styring eller bremser. Så det er egne regler i Storbritannia da, siden yoke'n er godkjent der? https://www.teslarati.com/tesla-yoke-steering-approved-uk-regulators/ Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Nei, reglene er med få unntak de samme i Storbritania. Artikkelen du linker til sier ikke at rattet er godkjent, men at ut fra bilder som ble vist , så er det ingenting i veien for at selve rattet ikke kan bli godkjent. Mitt innlegg, som du siterte, var svart til bruker 3FKY9EYR om hvorvidt det er mulig å få et rent drive-by-wire system godkjent. 1 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Når man kjører i fart har man jo ikke rare rattutslaget uansett. Ser for meg at rattet faktisk er i kontakt med hjulene når bilen er av. Kanskje det er gjort noe med styresnekken så at det og vri 90 grader gir fult rattutslag, og det er noe med styresnekken så at når du beveger den så hår utslaget på en slags kurve sett på papiret hvis dere skjønner. Kan og være elektrisk clutch som kobler fra styresnekken når bilen er i gang. Men det liker ikke jeg fra sikkerhetsperspektiv. Når Golf får lov til og miste vakuum til bremsekraftforsterkeren så ser jeg ikke for meg at dette blir noe problem og få godkjent. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 De fleste biler kvittet seg med styresnekke for 50 år siden. tror du må oppdatere deg litt før du ser for deg noe som helst. Uansett er Model S nå en veldig gammel bil som strengt tatt har nådd sin levetid, så det spørs vel hvor mye mer utviklingspenger de har brukt på den. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Hva ligger egentlig i 'mekanisk forbindelse'? Skal det være mekanisk i form av tannhjul og stag eller er poenget at styringen ikke svikter om elektronikken dør? Hägglunds BV206 er rammestyrt, utslaget mellom for og bakvogn styres med hydraulikk. Når strømmen er på trenger du 3,5 omdreininger med rattet for fullt utslag. Om strømmen går vil hydraulikken fortsatt virke men siden hydraulikkpumpa mangler strøm blir hydraulikken nå drevet av rattet. Vesentlig tyngre for armene til sjåføren, antall omdreininger øker også(med 10?) 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 oophus skrev (På 2.2.2021 den 12.31): Jeg har kjørt flere kjøretøy med "firkantede" ratt, og det eneste som fungerer der er om rattutslaget er slik som beskrevet her (90 grader hver vei blir dog lite). For en personbil så ville jeg aldri anbefalt det. Man vil oppleve at bilen blir ekstremt "nervøs" ved normal ferdsel på f.eks motorveiene. Et lite nys og man risikerer å kjøre bilen ut av kurs om du tar med deg et lite rykk i rattet. Første som slår meg er at biler levert med lignende ratt som dette kombinert med kun 90 graders utslag kan føre til at knekte fingre blir mer vanlig ved trafikkuhell. Liker ikke selve designet tesla kom med, men skal bli gøy å prøvekjøre bil med dette og se hva jeg mener. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Drive-by-wire er da intet krav for å ha progressiv utveksling. Dettre løses nok enklest med et planetgir tenker jeg. Der har man to inputs og en output. Input 1 er rattstammen, input 2 er servomotoren og output er tannstanga. Er servomotoren inaktiv (må da være låst) får man laveste utveksling hele veien og kan styre bilen uten servo. Store rattutslag blir kronglete, men så er dette heller ingen normal kjøremodus men kun til nødbruk. Med servomotoren aktiv hjelper den til progressivt mer og mer jo lengre man kommer fra midtstilling, slik at utvekslingen minker jo lengre man kommer mot maks utslag. I tillegg kan man ha motor på rattstammen for å hjelpe til med kreftene som trengs. Da tilfredsstiller man kravet til direkte mekanisk kobling samtidig som man kan ha 180 grader ende til ende, progressiv utveksling og progressiv servo. 2 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 Det siste. En bil kan ha ulike former for overføring, men skal fungere etter spesifike krav, selv om all elektronikk faller bort, eller om all pnaumatikk/hydraulikk faller bort.Det vil i praksis si at et rent drive by wire, selv med ulike former for elektonisk redudans ikke vil bli godkjent. Det har uansett vært forsket veldig mye på dette, da rattstammen alltid har vært en akilleshæl ved kollisjon, men det har vist seg ganske håpløst. Selv å erstatte den hydrauliske hjelpeassistansen til tannstangen med elektrisk har man ikke lykkes fullt ut med etter 20år med prøving og feiling. Selv chassismestere som Porsche, Ferrari og Renault Sport har ikke fullt ut lykkes og får stadig kritikk for sine løsninger. Da er det vel ikke akkurat særlig sannsynlig at det kommer en løsning fra et land der man knapt finner en kompetent testfører. 4 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 4. februar 2021 Del Skrevet 4. februar 2021 AL123 skrev (23 timer siden): Det diskusjonen handler om er hvorvidt denne bilen vil mulig å typegodkjenne i Europa. Hvis den har en vanlig tannstang med normal utveksling, så vil den det, men den vil jo bli helt ubrukelig å kjøre. Hvis den er gearet for 90 grader rattutslag til hver side, så vil den neppe være mulig å få skilt på. Uansett vil styrefeedbacken bli elendig, og den er jo en svak siden for Tesla i utgangspunktet. Diskusjonen handler jo om formen på rattet, som er det som står om i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Ove Kvam Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 21 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Drive-by-wire er da intet krav for å ha progressiv utveksling. Dettre løses nok enklest med et planetgir tenker jeg. Der har man to inputs og en output. Input 1 er rattstammen, input 2 er servomotoren og output er tannstanga. Er servomotoren inaktiv (må da være låst) får man laveste utveksling hele veien og kan styre bilen uten servo. Store rattutslag blir kronglete, men så er dette heller ingen normal kjøremodus men kun til nødbruk. Med servomotoren aktiv hjelper den til progressivt mer og mer jo lengre man kommer fra midtstilling, slik at utvekslingen minker jo lengre man kommer mot maks utslag. I tillegg kan man ha motor på rattstammen for å hjelpe til med kreftene som trengs. Da tilfredsstiller man kravet til direkte mekanisk kobling samtidig som man kan ha 180 grader ende til ende, progressiv utveksling og progressiv servo. Dette er slik BMW har implementert sin aktive styring, som har vært på markedet siden 2003. Her kan stabilitetskontrollen gjøre styreutslag for å korrigere sladder, samtidig som sjåføren har direkte kobling mot hjulene med rattet. Dessuten er utvekslingen progressiv med farten. Jeg ser at mange mener at man kun kan gjøre 90 graders styreutslag med et slikt ratt, men stemmer ikke. Jeg har kjørt mye på bane, og da går det greit å styre 180 grader til hver side før man trenger skifte rattgrep. Med "riktig" ratteteknikk kan man også sveive flere runder uten å ha hendene andre steder på rattet, men man må slippe og ta tak igjen. Det som ikke vil fungere med et slikt ratt, er å ta skjevt rattgrep før svinger. Dette kan være greit for å kunne gjøre raske og store styrekorreksjoner underveis i svingen, for eksempel på sporete vinterføre. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 5. februar 2021 Del Skrevet 5. februar 2021 (endret) Hvis man i utgangspunktet troner på toppen av skadestatistikken, så er det ikke sikkert det er noe sjakktrekk å introdusere enda et læringsbehov for å kunne kjøre en bil? Jeg ville kanskje heller vurdert nye farger på interiøret, eller noe sånt. Endret 5. februar 2021 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå