Gå til innhold

Teslas ratt vil bli typegodkjent i Europa


Anbefalte innlegg

Bare for å si det med én gang.. Jeg synes rattet er heslig..! Liker det ikke, og kommer ikke til å like det..

Men.. En gokart har jo knapt 45° utslag til hver side, og dette fungerer helt opp i nesten 300kmt så dette m nervøsitet i høy hastighet tror jeg er en liten rask tilvenning for de fleste..

Når det kommer til den saken at dette faktisk skal gå ann å bevege selv om servoen dør under fart, på en godt over 2t bil.. så er jeg mer tvilende..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjørn Sivertsen skrev (39 minutter siden):

Bare for å si det med én gang.. Jeg synes rattet er heslig..! Liker det ikke, og kommer ikke til å like det..

Men.. En gokart har jo knapt 45° utslag til hver side, og dette fungerer helt opp i nesten 300kmt så dette m nervøsitet i høy hastighet tror jeg er en liten rask tilvenning for de fleste..

Når det kommer til den saken at dette faktisk skal gå ann å bevege selv om servoen dør under fart, på en godt over 2t bil.. så er jeg mer tvilende..

På en så dyr bil vil man vel kunne velge ratt. Sist jeg kjøpte bil var det 3-4 ulike å velge i. Ingen var firkantet riktig nok.

Lenke til kommentar
Bjørn Sivertsen skrev (2 timer siden):

Men.. En gokart har jo knapt 45° utslag til hver side, og dette fungerer helt opp i nesten 300kmt så dette m nervøsitet i høy hastighet tror jeg er en liten rask tilvenning for de fleste..

Det er ingenting annet som sitter mer og er stivere enn ei gokart heller. Det du gjør merkes på millisekundet, og du sitter konstant med maks konsentrasjon. Gjør du det samme i en større og tyngre bil, så vil samme oppførsel fint føre til tap av kontroll på bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, sedsberg said:

Her snakker vi om progressiv utveksling. Ikke servo. To forskjellige ting.

Progressiv utveksling har BMW hatt lenge. Grovt sett fungerer det slik at servoen legger til eller trekker fra utslag i forhold til din egen ratting. De kaller det aktiv styring, og det gjør også at bilen kan foreta små styreinngrep uten at du rører rattet. Forskjellen i utveksling på motorvei og ved parkering, er stor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjørn Sivertsen skrev (10 timer siden):

Bare for å si det med én gang.. Jeg synes rattet er heslig..! Liker det ikke, og kommer ikke til å like det..

Men.. En gokart har jo knapt 45° utslag til hver side, og dette fungerer helt opp i nesten 300kmt så dette m nervøsitet i høy hastighet tror jeg er en liten rask tilvenning for de fleste..

Når det kommer til den saken at dette faktisk skal gå ann å bevege selv om servoen dør under fart, på en godt over 2t bil.. så er jeg mer tvilende..

Du får sende dine vektige argumenter til EU sitt godkjenningsorgan, så tenker jeg de snur omgående, og nekter godkjenning. 😏

Kanskje best du tipser/informerer amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheter også, når du først er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang man endrer på noe så bør man spørre seg hvilke problemer den endringen løser og hvilke nye problemer oppstår.

Problem: Kan ikke fritt plassere hendene på rattet. Når det går til midtposisjon så kan man ikke justere den rotasjonen ved å la rattet gli mellom hendene som man kan med et rundt ratt.

Problem det løser? Ehhh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, uname -l said:

Hver gang man endrer på noe så bør man spørre seg hvilke problemer den endringen løser og hvilke nye problemer oppstår.

Problem: Kan ikke fritt plassere hendene på rattet. Når det går til midtposisjon så kan man ikke justere den rotasjonen ved å la rattet gli mellom hendene som man kan med et rundt ratt.

Problem det løser? Ehhh.

Det løser problemet at rundt ratt er gammeldags.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (21 timer siden):

Dette er så opplagt en marketing gimmick brukt som bait på techmedia og illsinte kommentarfelt. Hadde det ikke vært for rattet så hadde vi ikke hatt 4 artikler daglig om Tesla sitt ellers nøktern interiør.

Selvsagt vil den komme med et vanlig ratt. Man skal ikke bruke et slikt ratt som det lenge før man finner ut hvorfor rattene er runde.

Bildene av Model X sin facelift så ha den vanlig ratt, i hverfall bildet fra passasjersetet.. Så hvil regne med at den normalt blir utstyr med vanlig ratt, og kanskje ett tilvalg for dette rattet, eller kun på toppmodellen. Men som du sier Tesla vet hvordan de får gratis reklame.

Trenger jo ikke betale for reklame, når de har folk som hater dem så intenst som leser ALT som skrives om de. Da havner sakene kjapt i mediene, og vanlige folk får sine dose reklame og info, og kjøper biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Teslas ratt vil bli typegodkjent i Europa

Det er ingenting i regelverket som sier noe om hvilken form et ratt skal ha.

Står det noe om hvilken form hjulene skal ha? Hva med plassering av gass og brems, kan de byttes om?

Det ser ut som mulighetene for å være "innovativ" er tilnærmet uendelig uten å bryte regelverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (22 timer siden):

Næmmen fydda, hva med alle de skråsikre som var så skråsikre på at det ikke kom til å skje?

Jaja, vi får krysse av på enda en. Feil om Tesla igjen. Som vanlig.

Edit: Det ser ut til at vanlig rundt ratt blir en valgmulighet. Hvis det blir et slikt valg når jeg skal ha ny en gang, så kan det godt være jeg velger et tradisjonelt ratt selv. Men jeg må nesten prøve dette nye rattet og se hvordan det er, og vite litt mer om grunnen til at de velger å tilby det. Så kan jeg gjøre et informert valg, fremfor å rage-poste bare fordi Tesla våger å gjøre noe litt annerledes.

Endret av hekomo
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (45 minutter siden):

Hver gang man endrer på noe så bør man spørre seg hvilke problemer den endringen løser og hvilke nye problemer oppstår.

Problem: Kan ikke fritt plassere hendene på rattet. Når det går til midtposisjon så kan man ikke justere den rotasjonen ved å la rattet gli mellom hendene som man kan med et rundt ratt.

Problem det løser? Ehhh.

Den anbefalte måten å holde et ratt på er vei i 9/3-posisjonen, og da er jo dette rattet helt innafor.

Ut over det så har de sikkert grunner til å utforme rattet slik. Hva med å prøve å finne ut av det før du automatisk avviser det og antar at det ikke finnes noen gode grunner?

Et eksempel: Med dette rattet vil ikke sikten mot skjermen bak hindres i samme grad.

Så igjen, hva med å avvente og se om det kan være noe man ikke har fått med seg, før man automatisk rakker ned på det bare fordi det kommer fra Tesla?  

uname -l skrev (9 minutter siden):

Står det noe om hvilken form hjulene skal ha? Hva med plassering av gass og brems, kan de byttes om?

Det ser ut som mulighetene for å være "innovativ" er tilnærmet uendelig uten å bryte regelverket.

Er det noen som har snakket om å bytte om gass og brems?

Kan du ikke bare roe deg et par hakk nå, og heller prøve å ha et åpent sinn og tenke på at du kanskje ikke har fått med deg alt? Jeg mener, du har jo bommet fullstendig på omtrent alt du har skrevet om Tesla så langt, så er det ikke greit med litt ydmykhet for en gangs skyld?

Endret av hekomo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at dette i det heile tatt skulle være ei sak. Om ein styrer bilen elektronisk via eit ratt som simulerer mekanisk styring, joystick, game-pad, handbevegelsar, eller eye tracking speler vel ingen rolle?
Så lenge det både fungerer ved vanlege og unormale situasjonar så er det vel det som er det viktige.

Eit stort ratt har den fordelen at ein må gjennomføre store rattbevegelsar for små kursendringar av køyretøyet, ulempen er at store rattutslag reduserer reaksjonstida til fordel for nøyaktigheit.
Speler du bilspel med digital game-pad så er reaksjonevna høgare, men nøyaktigheita blir dårlegare ettersom eit trykk blir oversatt til fullt rattutslag umiddelbart.
Ein mellomting som både ivaretek reaksjon og nøyaktigheit vil openbart være det beste alternativet, og der meiner eg at det er svært konservativt å skulle påstå vi alt har funne den perfekte løysinga i form av eit rundt ratt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Næmmen fydda, hva med alle de skråsikre som var så skråsikre på at det ikke kom til å skje?

Jaja, vi får krysse av på enda en. Feil om Tesla igjen. Som vanlig."

.

.

.

Jeg for min del er fremdeles like sikkert. Utformingen av rattet er er bare en veldig liten del av krav til styreinnretning i de Europeiske typegodkjenningsforskriftene.

.

.

.

"Men jeg må nesten prøve dette nye rattet og se hvordan det er, og vite litt mer om grunnen til at de velger å tilby det. Så kan jeg gjøre et informert valg, fremfor å rage-poste bare fordi Tesla våger å gjøre noe litt annerledes"

.

.

.

Kan jo være at enkelte av oss har såpass innsikt i bilkonstruksjon at vi ikke trenger all verdens info for å gjøre en kvalifisert vurdering.

 

Lenke til kommentar

"Ser ingen grunn til at dette i det heile tatt skulle være ei sak. Om ein styrer bilen elektronisk via eit ratt som simulerer mekanisk styring, joystick, game-pad, handbevegelsar, eller eye tracking speler vel ingen rolle?"

.

.

.

Ser flere grunner til at det skulle være en sak. Den viktigste er nok at det ikke er tillatt med Drive-by-wire i Europa, hverken på styring eller bremser. Litt kjedelig å kjøpe seg en million-Tesla uten skilt..

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Auda:

"Jo høyere opp rattet du holder hendene, jo større er sjansen for at armene kommer i veien for airbagen. Det viktigste er å fjerne den ene hånda på toppen av rattet. Den er desidert farligst, sier Dag Terje Langnes i vegvesenet til Elbil24."

Det vil jo si at et ratt der toppen ikke mangler er livsfarlig fordi det legger opp til at folk skal kunne ha hendene der.

Et ratt av typen som Tesla har her "tvinger" en til å ha hendene i en slik posisjon at airbaggen ikke blir blokkert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

"Næmmen fydda, hva med alle de skråsikre som var så skråsikre på at det ikke kom til å skje?

Jaja, vi får krysse av på enda en. Feil om Tesla igjen. Som vanlig."

Jeg for min del er fremdeles like sikkert. Utformingen av rattet er er bare en veldig liten del av krav til styreinnretning i de Europeiske typegodkjenningsforskriftene.

Javel. Hva så?

Sitat

"Men jeg må nesten prøve dette nye rattet og se hvordan det er, og vite litt mer om grunnen til at de velger å tilby det. Så kan jeg gjøre et informert valg, fremfor å rage-poste bare fordi Tesla våger å gjøre noe litt annerledes"

Kan jo være at enkelte av oss har såpass innsikt i bilkonstruksjon at vi ikke trenger all verdens info for å gjøre en kvalifisert vurdering.

Tydeligvis ikke så veldig stor innsikt:

https://www.elbil24.no/nyheter/folk-skjonner-ikke-at-dette-er-livsfarlig/72686783

Dessuten er ikke Vegvesenet eller europeiske veimyndigheter enige med deg.

Men greit å vite at du bestemmer deg på forhånd uten å faktisk prøve deg selv først.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...