Gå til innhold

Hvilke ekstrautgifter må jeg forvente (sak i forbrukerrådet)


Anbefalte innlegg

Har en sak gående med firma (X). Veldig kort fortalt bestilte jeg en vare fra X i november via nett. Kjøpte med 3 måneder rentefri betalingsutsettelse hos SVEA finans.  Pga forsinket levering og manglende oppdatering på dette hevet jeg til slutt kjøpet. Har mail fra X om at varen ikke er sendt, men samtidig krever de en returavgift på 990 kroner. De truet også flere ganger med å sende varen, dersom jeg ikke godtok returkostnaden på 990 kroner. Forstå det den som kan. 

Denne returavgiften har jeg følgelig bestredet. Har gitt beskjed til Svea finans om at saken er sendt inn til forbrukerrådet, men der kan det ta inntil 6 måneder å få svar. Jeg har spurt Svea om råd i denne situasjonen, og de sier jeg bør vente med å betale noe til jeg får svar fra forbrukerrådet. Ser allikevel at renten på 51.92% er begynt å løpe hos Svea, og at beløpet (aka rentebærende saldo) er steget til 1040 kroner. Gebyr påløper seg til 45 kroner i måneden.

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre i denne situasjon. Jeg ba X om å dokumentere fraktbrev samt CMR som viser at varen jeg bestilte ble lastet opp på bil, og returnert til lageret, noe de ikke har kunnet dokumentere. Men hva skjer om jeg venter 5 måneder på å betale, og jeg taper mot X? Da blir vel dette beløpet mye høyere? Taper jeg saken min på å betale avgiften og kreve den tilbakebetalt av X?

På forhånd takk for svar

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du handlet som privatperson?

Hva slags type vare var dette, det var ikke snakk om noe som ble laget/skreddersydd til deg?

Hvis ikke virker det jo i utgangspunktet som at du burde kunne benytte deg av angreretten (ved fjernkjøp) - men det kan jo da være et poeng at du faktisk hevder denne retten, i stedet for å begi deg ut på en lengre reklamasjonssak (som det kanskje bærer litt preg av nå, at du reklamerer grunnet manglende/forsinket levering, altså en mangel ved varen - hvor butikken da på sin side kan begynne å krangle rundt hva som har blitt opplyst på nettsider, hva du burde kunne forvente, om forsinkelsen er vesentlig, etc.).

Jeg ser jo kun det du gir av informasjon her, men for meg virker det som at dette aldri burde blitt noen sak om du bare etter en periode sa til butikken (og forsåvidt Svea) at du angrer kjøpet og ønsker det annulert.

Jeg antar at du aldri har mottatt noe angrerettskjema?

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket vilkårene til Svea om du skal motta produktet før de kan ta starte avtalen, samt evt andre detaljer rundt angre-rett.

Om du ikke hadde rett til å heve kjøpet kostnadsfritt (skreddersydd vare eller andre grunner), så er du nok ansvarlig for rentene til svea. En mulighet er å betale kravet fra svea, og kreve pengene refundert fra bedriften (med svea-renter og renter på hele beløpet). Da taper du ikke like mye penger om du taper. Eneste minuset er at bedriften kan gå konk i mellomtiden. Dette vil regnes som en måte å holde kostnaden i saken nede, og du er muligens bundet med forbrukerkjøpsloven til å gjøre dette.

Om du skal få hevet kjøpet må forsinkelsen være vesentlig, om jeg husker riktig. Isåfall skal du heller ikke ha noen kostnader i saken. Men man trenger flere detaljer for å se an saken i dette tilfellet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...